– Uten de pengene hadde vi ikke kunnet lage filmen slik vi vil lage den. Egentlig på alle mulige områder, sier Field-sjef og produsent for filmen, Filip Christensen.

Denne uken ble det klart at Field for første gang får produksjonsstøtte fra det statlige filminstituttet for å lage deres nye skifilm, Supervention 2. Filmen har premiere 28. oktober, nesten på dagen tre år etter at de for alvor tok Norge og verden med storm med Supervention.

Christensen selv mener det er helt revolusjonerende at en type film som Supervention 2 får fire millioner kroner i statlig støtte.

– Jeg kan innrømme at jeg fikk tårer i øya da jeg fikk beskjeden. Det er en anerkjennelse av hva den gjengen vi har blitt nå har klart å gjennomføre, sier produsenten.

Fri Flyt har fulgt Field lenge. Les redaktør Erlend Sandes tanker om Filip Christensen

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FIELD: Filmcrewet i Field Productions fra Supervention 2-innspilling. Foto: Field Productions

Vil møte menneskene

Toeren følger nogenlunde samme sjanger som sin forgjenger - en dokumentarisk fremstilling av ski- og brettkjøring i både Norge og i utlandet. Oppfølgeren vil også gå typere inn i historien til menneskene på skiene og brettene.

– Mye av det siste året har gått til research om hva vi vil fortelle og det er først nå vi virkelig drar igang prosjektet. For oss er det utrolig spennende å kunne utforske skifilm og dokumentarsjangeren, og vi mener at dette vil bli en nyvinning i filmtilbudet på kino. Men frykt ikke, filmen kommer til å ha et sinnssykt høyt nivå på skikjøringen, sier produsent Christensen.

Da de laget Supervention søkte de ikke engang om støtte på forhånd, og fikk isteden omlag to millioner kroner i etterhåndstilskudd, blant annet på grunn av høyt billettsalg. Tilsammen så omlag 40.000 mennesker Field-filmen på kino, og to år senere håper han å legge listen langt høyere.

– Vi har aldri siktet så høyt som vi gjør nå, og med de ambisjonene vi har vil vi være revolusjonerende med lyddesign og jobber med de beste folka på etterarbeid. Det koster mye penger, sier produsenten. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

ALASKA: Aksel Lund Svindal er fast inventar i Field-filmene. Her fra innspilling på Alaska (les mer i Fri Flyt Vinterekstra). Foto: Sverre Hjørnevik / Field Productions

– Supervention trigga meg

Det er Even Benestad i Norsk filminstitutt (NFI) som har innvilget søknaden til Supervention 2. Han er selv en kjent dokumentarskaper, blant annet fra Alt om min far, og likte svært godt Filip og Field-gjengens kinofilm fra 2013.

– Hvor mye hadde Supervention å si for støtten?

– Den trigga meg veldig, og når folk som har gjort bra filmer og hatt vellykkede kampanjer rundt den søker står man selvsagt mye sterkere som et helhetelig filmprosjekt, sier Benestad.

– Åpner dette opp døren for andre, norske skifilmer?

– Jeg kan forstå at folk tror at NFI er en tung, grå, statlig institusjon som bare har intellektuelle tankestrømmer, og jeg kan forstå at mange synes det er nytteløst å søke. Men sånn er det ikke. Det er alltid lurt å søke, og har man modeller som er gode er vi veldig glade for å kunne bidra til å lage gode filmer, sier Benestad.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

PREMIERE: ilip Christensen (f.v), Jesper Tjäder, Even Sigstad og Terje Håkonsen fra premiefesten i 2013. Foto: Håkon Jørgensen

– Har en god følelse

Med premiere til høsten blir det en hektisk sesong for Christensen og filmselskapet.

– Hvordan går prosjektet nå?

– Supervention betyr jo en uforutsett hendelse, og det er også litt sånn det er å lage denne filmen. Likevel har jeg en god følelse, og håper og tror denne vinteren gir forholdene vi trenger. Jeg her heldig som har så mange rå ski- og brettkjørere. Uten de hadde vi ikke kommet på langt nær så langt, sier Christensen.

– Dere rekker premieren 28. oktober?

– Vi har planer om å klare det. Jeg har veldig lyst til å få ut filmen på det tidspunktet. Det er god timing før vinteren, og det funker veldig bra forrige gang, sier Christensen, som hadde premiere på Supervention 25. oktober 2013.

– Opp til oss å levere

Nå har de et budsjett på 15 millioner kroner, men ifølge Christensen inkluderer dette også en god del egeninvesteringer i form av utstyr og andre verdier. Han er helt klar på at støtten fra filminstituttet, i tillegg til andre viktige samarbeidspartnere, er helt avgjørende for å lage en så god oppfølger som de håper.

– Det er en stor kabal som skal gå opp når vi er på konstant jakt etter den gode snøen. Men vi har vist at vi klarer å gjennomføre en kinoproduksjon. Nå er det bare opp til oss å levere. Det blir spennende!