Иван Малахов Ivan Malakhov (39) Fra Smolensk i Russland Flyttet til Aosta-dalen i 2013 Har vært inne i Freeride World Tour (FWT) siden 2015 Vant sitt første FWT-renn i 2018 i Japan Sponsorer: Columbia, Head og Uvex Årets FWT-sesong er godt i gang, og rennet i Kicking Horse kjøres natt til 6. februar norsk tid. Fjorårets tredjeplass i ski herre, Ivan Malakhov, ble dessverre skadet i forkant av årets sesong. Vi tok en prat med den interessante typen fra Russland.Dette intervjuet er utypisk på flere måte:1. Det er ganske mange i det internasjonale frikjøringskonkurranse-miljøet som kunne fortjent kallenavnet «den gale». Men det er bare en som har fått det: Ivan «Mad» Malakhov (38). Han er kjent for å velge direkte, store linjer med flere dropp i serie som andre sjelden prøver seg på. 2. Malakhov har tatt en veldig lang vei for å komme dit han er i dag. Det ene året han kjørte kvalik-touren, logget han 40 000 kilometer med bil, fly og tog gjennom 15 land. 3. Vi i Fri Flyt har møtt ham ved en rekke anledninger, men i rommet er det ikke så lett å få i gang samtalen – han er en tønne av en fyr som smiler mye og sier lite. Dennis Risvoll tipset oss om det kanskje berodde på engelskkunnskapene. Dermed fikk vi Vadim Khentalov til å oversette våre 10 spørsmål til russisk, som vi så sendte over til Malakhov på mail. Da fikk vi svar kjapt. Vadim har også oversatt svarene. I tillegg er de redigert og kortet ned. 4. Etter å ha lest svarene til Ivan (under), måtte vi dypgoogle litt. I en sidedal av internett finnes det et klipp der Malakhov kjøre på sin gamle hjemmebane. Han kjørte på ski overalt der terrenget tillot det hjemme – og den bratteste lia i Smolensk er en stinkende, brennende gammel søppeldynge som heller ned mot elva. KJØRING DET LUKTER SVIDD AV: Favorittspoten til Malakhov i Smolensk er en søppeldynge.1. Hvor lærte du å stå på ski?– Jeg er fra Smolensk, en by som ligger 400 kilometer fra Moskva, på grensen til Hviterussland. Byen ligger på den russiske sletten, der det ikke finnes fjell i 1000 kilometers avstand. Smolensk er en 1150 år gammel festningsby, bygget på bratte åser ved elven Dnepr. I disse åsene på kanskje 50 høydemeter kjørte jeg på langrennsski.  Og mest av alt likte jeg å hoppe på ski. Når jeg var 16 år begynte jeg å kjøre alpint. Vi hadde en liten alpinklubb som besto av femti personer. Skitrekket – som var kun åpent i helgene – var hjemmelaget. Jeg måtte lære alt selv og har aldri hatt trener. Jeg begynte å lære meg elementer fra freeski og kom etter hvert på et bra ferdighetsnivå. Da jeg var 24 år fikk jeg spons etter å ha tatt noen pallplasseringer i freeski. Dermed fikk jeg mulighet til å dra på fjellet og for alvor begynne med freeride2. – Hvordan kom du med i Freeride World Tour?–Allerede i 2006 vant jeg det Russiske mesterskapet i frikjøring, og forstod da at jeg kunne prøve å konkurrere i Europa. Jeg forsøkte i 2008, men jeg hadde aldri nok penger og erfaring. Alt ordnet seg i 2013, da jeg klarte å tilbringe sesongen i Europa og deltok i 12 FWQ- konkurranse der jeg tok 5 pallplasser og var nr. 44 på verdensratingen. I 2014 endte jeg på 5.plass på verdensratingen og fikk wild card fra til FWT. LANGREISE: Ingen andre har logget flere mil for å komme til toppen av frikjørings-sirkuset.Les også: FWQ og FWT enkelt forklart3. Hvilket konkurranse-run er du mest happy med?– Jeg er egentlig fornøyd med alle konkurranser der jeg har havnet på pallen. Jeg er spesielt fornøyd med de konkurransene der jeg klarer å finne nye linjer. For eksempel så vant jeg Sick Bird på Subaru Freeride Series i Telluride med «transfer til Ivan Malakhov», det finnes en «Ivan Malakhov-skala» i Andorra og jeg antar at vinnerlinjen som er nå i Canada ble også kjørt for første gang.4. Pleier du å si til de andre kjørerne hvor du skal kjøre?– Noen ganger, men som regel nei. FWT-samfunnet er vennlige. Alle sammen tar like stor risiko og derfor, hvis man ønsker å diskutere en linje, er det ingen som sier nei. Det er som regel ikke nødvendig å snakke – alle linjer er kjente og åpenbare.5. Hva er en bra konkurranselinje?– Det er en linje som ingen andre enn meg klarer å gjenta, en linje som er for farlig for andre kjørere.6. Du er kjent for store dropp og stor fart. Hva tenker du om risiko?– Jeg liker å få adrenalinkick. Det å slåss med frykten er grunne til at jeg har valgt ekstremsport. Men jeg er ikke gal. I løpet av 23 år med skikjøring har jeg kun to alvorlige skader, og de har oppstått mer ved en tilfeldighet. Jeg tror at under konkurranser i freeride så er det ikke mulig å skade seg alvorlig. Det er fordi arrangørene velger trygge sider for konkurranser. Livsfaren er derimot mye større ved kjøring i ville fjell. Det bruker å gå fort når Mad Malakhov setter utfor i FWT. Her fra Alaska i 2016.7. Hva er det verste krasjet du har hatt?– I et snøskred i 2010 i Krasnaya Polyana falt jeg en kilometer ned fjellsiden og trodde jeg kom til å dø. Det var et uhell, det var noen som løsnet en snøblokk over meg som førte til et skred. Et mer kjent fall er under i FWT i Østerrike, men fallet i 2010 var mye verre.8. Hva er målet for sesongen?– Målet som jeg jobber med i mage år er å vinne FWT. Hvis jeg ikke trodde det var mulig ville jeg ikke holdt på med dette!9. Hva gjør du ved siden av skikjøringa?– Favorittsporten min er terrengsykling. Mest av alt liker jeg å sykle der jeg tilbringer vintrene i Aostadalen i Italia. Vinter i Courmayeur og sommer i Breuil-Cervinia – Aosta er verdens beste sted for skikjøring og for terrengsykling. Det går an gjøre nedkjøringer med med dropp på 2000 høydemeter!10. Hvilken skade fikk du i Canada i fjor og hva skjedde?– Jeg røk korsbåndet I kneet, ødela menisken og annet. For å være ærlig, så er jeg usikker på hvordan det skjedde. Jeg kjørte bare ned fjellet og ingenting skjedde.