Alpinanleggenes Landsforening lanserer Skiinfo-konkurrent

Alpinanleggenes Landsforening (ALF) feirer omsetningsrekord med å lansere sin egen vær- og føremeldingstjeneste som skal ta opp kampen med Skiinfo.

Sist oppdatert 18. mai 2015 kl 11.51
LANSERER VÆR- OG FØREMELDINGSTJENESTE: Alpinanleggenes Landsforening –med Generalsekretær Camilla Sylling Clausen (tikl venstre) i spissen- lanserer sin egen variant av Skiinfo til høsten. Den nye digitale plattformen lager de sammen med Making Waves, her representert ved Hans Christian Berge (med goggles), Martin Dahl (med lue) og Graham Mansfield. Foto: Håkon Stillingen
LANSERER VÆR- OG FØREMELDINGSTJENESTE: Alpinanleggenes Landsforening –med Generalsekretær Camilla Sylling Clausen (tikl venstre) i spissen- lanserer sin egen variant av Skiinfo til høsten. Den nye digitale plattformen lager de sammen med Making Waves, her representert ved Hans Christian Berge (med goggles), Martin Dahl (med lue) og Graham Mansfield. Foto: Håkon Stillingen

– For å sikre videre vekst i alpinanleggene er vi avhengig av å tilby flere og mer brukervennlige digitale tjenester. En ny føremelding er starten på denne reisen, sier Camilla Sylling Clausen, Generalsekretær i ALF.

Jobber for norske anlegg

Denne sesongen har alpinbransjen for første gang oppnådd en samlet heisomsetning på mer enn en milliard - 14 prosent over forrige sesong.  

– For mange anlegg er det vanskelig å jobbe på bred front med digital innovasjon og å svare på de stadig høyere forventningene de skiinteresserte har. Med digitaltjenesten Fnugg vil vi gjøre det lettere å finne fram til alpinanleggene som passer de ulike behov og ønsker en skiløper kan ha, samt hjelpe både nordmenn og utlendinger til å oppdage våre tilbud og hvilken unik skinasjon Norge er sier ALF-sjefen.

Overfor Dagens Næringsliv legger hun ikke skjul på at alpinanleggenes reklamebyrå Skiinfo er den viktigste konkurrenten.

– Våre medlemmer vil ikke lenger betale for en tjeneste som i stor grad reklamerer for skikjøring i Alpene og andre steder. Vi vil jobbe kun for å få folk inn til norske anlegg, sier Clausen til DN.

_IPP5949
_IPP5949

AMBISIØS: Camilla Sylling Clausen i Alpinanleggens Landsforening tar opp kampen med Skiinfo om å gi de beste tilstandsrapportene fra norske alpinanlegg. Arkivfoto: Kristoffer Kippernes

– Umulig å overdrive i lengden

– Mange alpinanlegg er notoriske til å overdrive snømengdene når de melder inn –gjerne for å tippe den magiske grensa for å få pudderalarm (20 cm.). Hvordan skal dere unngå dette i Fnugg?

– Det er svært lett for anleggene å oppdatere via telefonen, så ofte de bare vil. Og brukerne vil lett kunne avsløre overdrivelser, ofte er en sjekk på riktig hashtag på Instagram nok –og det vet anleggene. Dessuten er ikke vi en kommersiell aktør som skal tjene penger på Fnugg. Hos oss blir det ingen reklame for parkett eller flyturer til Alpene. Vår oppgave er å ivareta interessene til norske alpinanlegg, og der er Fnugg et viktig verktøy.

Etter planen skal tjenesten lanseres til sesongstart i høst, etter en sesong med rekordomsetning i norske alpinanlegg.

– Årsakene til de gode tallene er sammensatt, men lite snø i Alpene, god kronekurs, masse snø på Vestlandet, gode værmeldinger og god kalendereffekt både jul og påske hjelper på, sier Clausen.

Hvilke alpinanlegg som er medlem i ALF –og dermed en del av Fnugg.no- finner du her.

Publisert 18. mai 2015 kl 11.51
Sist oppdatert 18. mai 2015 kl 11.51
annonse
Relaterte artikler
IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen