TEKST OG BILDER: HANS PETTER HVAL

I høst og vinter skal du trene innendørs. Det alpinistene kaller barmarkstrening kan utgjøre store forskjeller i parken senere i vinter. Ved å trene allsidig før og under sesongen får du bedre kroppskontroll, balanse og du opprettholder god fysisk form gjennom vinteren. Selve intensjonen med trampoline-, turn-, og balansetreninga er å kunne overføre det til triksa på snø.

Aleksander Aurdal er blant landets fremste jibbere og bruker mye tid på allsidig trening, men innrømmer at det er hoppinga inne i Heminghallen som frister mest.

– Det er digg å gjøre nye triks i en hall først. Hvis du er keen på å lære deg rodeo på ski, kan du gjøre det på trampoline først, og kjenne på hvordan det føles. I tillegg får du mengdetrening på en helt annen måte enn du gjør i parken. Du får rett og slett mange flere hopp innendørs på trampoline eller trampett, enn du ville gjort på ei kveldsøkt i Tryvann, forteller Aurdal.

– Men det er stor forskjell å gjøre triksene på snø enn i en hall, det er først og fremst følelsen man får trent inn. Du får følt på triksene. Mens de beste alpinistene gjerne trener flere økter om dagen, nøyer Aurdal seg med maks en økt om dagen.

– Jeg trener mest i hall om høsten, to-tre ganger i uka. Trampoline, koordinasjon og balanse. Også prøver jeg å løpe litt, men det er så sykt kjedelig. Noen ganger løper jeg i skogen med et bildekk hengende etter meg. Det er både kondisjon- og styrketrening, samtidig som det ser veldig macho ut. Men oftest blir det til at jeg stikker i hallen. Også sykler jeg en del, det hjelper på kondisjonen. Jeg måtte vrake bilen min tidligere i år, så nå er sykkel det nye store.

Les også: Turekspertene i UTE har testet piggsko

– Trenger en jibber god kondisjon?

– Ja. Alt bygger på hverandre. Det hjelper ikke å være kjempesterk hvis du har null kondisjon. Da er ikke kroppen din i balanse. Du trenger litt av alt.

– Trener du styrke?

– Ja. Det blir alltids litt. Men jeg trener ikke for å bli svær, det er kjempedumt hvis du vil bli god skikjører.

Les også: Sognefjorden på langs

ALEKSANDERS 10 TRENINGSTIPS

  • Hopp på trampoline. Bruk en del tid på å trene inn 720 og 900, begge veier, med forskjellige grabber (safety, japan, mute, både enkle og doble) 
  • Plasser trampolinen inntil en vegg og bruk den i hoppinga. Tapping med føttene og handdrag-øvelser. Det åpner mye dører for hva som er mulig å gjøre på ski. Vær kreativ, men husk å legg ut matter rundt trampolina så du ikke slår deg hvis du bommer.
  • Øv inn doble flipper på trampolinen. Begge veier. Start med den flippen du føler deg tryggest på, og gå videre etter hvert. Det kan være lurt å ha noen kompiser som står rundt trampolinen og kan kaste inn ekstra matter hvis det går galt.
  • Airtrack/tumbling. Sett ut tjukkasballer på gulvet. Tren sats og koordinasjon. Her skal du time og gjøre triks over hver ball.
  • Tren på flatmark. Satstrening over bukker eller bare uten noen ting. Hvis du starter med airtrack og lærer deg triks, kan du prøve de samme triksene ute på gresset for eksempel. Du kan sette opp stativ og se hvor mye satstreninga hjelper. 
  • Kompistrening. Ta backflip, flair eller flatspin. Sats med det ene beinet fra hendene til kompisen, han gir deg et dytt og du kaster deg rundt. Tren inn på tjukkas først, etter hvert kan du gjøre det på flatmark.
  • Bruk gymbommen på å trene balanse. Tren inn å spinne på og av bommen, enten den er flat på gulvet eller står på skrå inn mot ribbeveggen. Du kan kombinere denne øvelsen med airtrack og trampett til slutt for eksempel.
  • Sykling gir deg bra kondisjon og styrketrening for beina. Også er det dritgøy.
  • Skating. Balanse, koordinasjon og alt mulig. Jeg kjører en del miniramp, der får du kjørt låra.
  • Slakk line. Det er kanskje den beste balansetreningen du får. Her må du konsentrere deg vanvittig, og det er bra teknikktrening. Teknikk som du kan ta med deg videre på snøen, enten det er hopp eller rails.

Denne artikkelen sto på trykk i Fri Flyt Skiguide 2010. Årets Skiguide kommer i november, og for første gang er den inkludert i ordinært abonnement på Fri Flyt, som du kjøper her!

Se film med Aleks, Tanner Hall & co. på trening i Heminghallen: