/ Twintip
 / X Games

Suksesstall for X Games Oslo

– X Games Oslo har vært en god investering for Oslo

Sist oppdatert 18. april 2016 kl 15.36
Billett- og sponsorinntekter, som skal gå til neste års arrangement, endte på 8,5 millioner kroner. Det er 1 million kroner mer enn estimert, skrivet X Games Oslo i en pressemelding. Foto: Andreas Løve Storm Fausko
Billett- og sponsorinntekter, som skal gå til neste års arrangement, endte på 8,5 millioner kroner. Det er 1 million kroner mer enn estimert, skrivet X Games Oslo i en pressemelding. Foto: Andreas Løve Storm Fausko

Det skriver arrangøren i en pressemelding. Det har i dag blitt holdt en pressekonferanse på Tøyen - hvor dommen over X Games Oslo falt. Rapporten fra Menon viser svært hyggelige tall og målinger for arrangementet.

Billett- og sponsorinntekter, som skal gå til neste års arrangement, endte på 8,5 millioner kroner. Det er 1 million kroner mer enn estimert, skriver X Games Oslo.

Budsjettet for de 42 millioner kroner bevilget av Oslo kommune ble også holdt. Tim Reed, sjef for X Games i ESPN, er full av lovord om arrangementet.

– X Games Oslo var et fantastisk arrangement, og det var flott å se den store publikumsoppslutningen og engasjementet blant fansen. De spennende konkurransene, det kule innholdet og de sterke visuelle uttrykkene spilte godt sammen og ble delt over hele verden. TV 2, SAHR og Oslo by skal være stolte av hva de fikk til, sier Reed.

(Saken fortsetter under bildet)

11-51-33_ordinary_1200
11-51-33_ordinary_1200

– De spennende konkurransene, det kule innholdet og de sterke visuelle uttrykkene spilte godt sammen og ble delt over hele verden, sier Tim Reed, sjef for X Games i ESPN. Foto: Andreas Løve Storm Fausko

10.000 flere besøkende enn antatt

Det kom 10 000 flere besøkende enn antatt - og over en halv milliard potensielle lesere har blitt eksponert for X Games Oslo-innhold enten i tradisjonelle eller nye medier, kommer det frem i rapporten fra Menon, som har analysert tallene fra X Games. 

ESPN oppgir at selv om Oslo ble gjennomført for første gang, skapte arrangementet et enormt engasjement i sosiale medier verden over. For eksempel ble 4,2 millioner mennesker ble nådd via X Games sin Facebook-side.

– X Games Oslo innfridde, og vel så det, til alle våre forventninger. Merkevaren og troverdigheten hos de unge er så sterk at mulighetene er ubegrensede. Det er kanskje det beste arrangementet jeg har vært på, og jeg har aldri opplevd så stort engasjement hos publikum tv-seere og fans. X Games Oslo markerte et skifte inn i en ny norsk medievirkelighet, sier programdirektør Trond Kvernstrøm i TV 2.

11-51-36_ordinary_1200
11-51-36_ordinary_1200

FOLKSOMT: Det kom 10 000 flere besøkende enn antatt til X Games Oslo. Foto: Andreas Løve Storm Fausko

Også Bente Holm, administrerende direktør i Visit Oslo, er godt fornøyd med arrangementet.

- X Games Oslo var et arrangement som ga oss en fantastisk eksponering gjennom sosiale medier hvor innholdet ble laget av utøvere og publikum selv. X Games ga byen mulighet til å nå et ungt publikum som det ellers er vanskelig å få tak i, sier Bente Holm, administrerende direktør i Visit Oslo..

Publisert 18. april 2016 kl 16.00
Sist oppdatert 18. april 2016 kl 15.36
annonse
Relaterte artikler
DEN STORE X: Norge kan vise til gode resultater i X Games.
Snowboard live fra X Games i Aspen 2023

Live fra X Games - snowboard

KNOKKEL HOPP: Knuckle huck er blitt en av de mest populære konkurransene under X Games. Svenske Jesper Tjäder er invitert også i år. Foto: Monster Energy
Freeski live fra X Games i Aspen 2023

Live fra X Games - freeski

Marcus Kleveland
Syv norske utøvere klare for X Games

Slik blir årets X Games

Ingen støtte fra Stortinget

Nei til X Games: - Vedmodig og trist

annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen