Så er det med ett helt stille, og du kan spenne på deg ski eller brett, klar for en lang nedkjøring i perfekt løssnø.

Heliskiing er drømmen for løssnøkjørere over hele verden. Det skal noe til å konkurrere med 10.000 høydemeter sporløs snø på en dag.  Men helikopter til topps er samtidig omstridt. Mange mener det siste den som er glad i naturen burde gjøre, er å være med på denne typen sløsing og luksusforbruk.

I Norge er heliskiing strengt forbudt. Vi har fristende fjell og nok av helikopterbaser, men det ikke lov å lande i utmark. Miljøet, dyrelivet og friluftsfolks rett til å bevege seg uforstyrret i naturen er prioritert. At noen skal kunne betale seg til topps på fjellet, passer dårlig med mentaliteten vår, den norske likhetstanken. Dessuten er det ikke så god plass i Fjell-Norge som mange tror. Vi har ikke enorme, utilgjengelige villmarksområder med minimal ferdsel, som de har heliskiingens hjemland, Canada.  

Fri Flyt trykker omtrent i hver eneste utgave bilder som er basert på at helikopter har fraktet ski- og snowboardere til topps. Noen av disse bildene er også fra Norge. Helikopteret er et uslåelig redskap når man skal filme eller fotografere frikjøring i ville fjellsider. Motorferdselsloven gir anledning til å søke dispensasjon for næringsvirksomhet. Kommuner over hele landet har gitt slike tillatelser, fordi de ser bilder og film som verdifull reklame for reiselivet.

Fantastiske bilder er blitt til på denne måten. De har har plassert Norge på kartet over steder med dramatisk skiterreng. Mange har fått inspirasjon til å utforske de samme fjellene med feller og truger. Selve helikopterflyvingen har hatt et så lite omfang at den ikke har vært til nevneverdig plage for dyreliv eller turfolk. Derfor er søknader blitt innvilget og fornyet.

Men selv om Fri Flyt er med på organiseringen av slike turer, betyr ikke det at vi ønsker ordinær heliskiing i Norge. Til det er muligheten til å ferdes uforstyrret i naturen alt for viktig. Toppturperlene må bevares som akkurat det. Det er heller ikke noe som tyder på at disse helikopterturene baner vei for permanent heliskiing. Innstramminger er mer sannsynlig. I forslaget til ny motorferdselslov er det skjerpede regler for landingstillatelser i forbindelse konkurranser og idrettsarrangementer. Det kan ramme Ekstremsportveko på Voss, som frakter både basehoppere og syklister til fjelltopper med helikopter. 

Og med dagens fokus på miljø og klima, er idéen om  heliskiing i Norge like sjanseløs som en snøball på Bali. 

Denne artikkelen stod på trykk i Fri Flyt 54, som kom ut i februar 2008. Tegn abonnement på ffshop.no, så får du med deg alt meningsstoffet i Fri Flyt.