Hva om jeg fortalte deg at det finnes en helmoderne elektrisk familiebil med vanvittige kjøreegenskaper, god plass og fire ulike kjøremoduser? Du har hørt et liknende innsalg tidligere? Hm. Jeg kan legge til at bilen jeg snakker om ruver i terrenget, er utstyrt med firehjulstrekk, romslig frunk og strømuttak til kjøleboks, høyttrykkspyler eller drone. Om dette finnes? Vent litt, jeg er ikke ferdig. Fem turglade mennesker, med fem fulldempa sykler kan ta på seg setebeltene og legge ut på evige eventyr i denne drømmen. Hvordan kan dette være mulig?, spør du. Ford F-150 Lightning Pickup, svarer jeg.
Parkeringsplassen ved sykkelanlegget i Trysil yrer av liv. Folk, sykler, biler og utstyrstelt preger området. Stasjonsvogner, campere og varebiler med grønne skilter står tett i tett nedenfor sykkelparadiset. Takbokser, sykkelstativ og telt er med. Det sår liten tvil om at terrengsyklistene har landet utenfor Radisson denne helgen i slutten av juni. Utflukt Terrengsykkelfestivalen er i gang og jeg skal låne festivalens feteste kjerre.

150 LYN, sier skiltet. Jeg kaster sykkelen over lastelemmen, plugger ut laderen og trykker på gassen. Bilen beveger seg stille ut av parkeringshuset. Resten av crewet venter i rundkjøringen. Smilebåndene åpner smilet på gutta, som velvillig slenger syklene sine i planet og hopper inn. “Makan til beinplass!”, bryter det ut fra tredjemann, “luksus ass”. Klikk. Plopp. Pang. Jimi Hendrix melder seg på via høyttaleranlegget. All Along the Watchtower all the way to Bjønnåsen. Nå skal det sykles.
Bilen føles stor i første sving. Bred. Stabil. Vi sitter høyt, godt og trygt i Fords nye alt-mulig-bil. Det tar ikke mange kilometer før jeg blir vant til den store pickupen. Veldig godt vant. Akselerasjonen er upåklagelig. Det er lite som tilsier at man sitter i en nesten 2900 kg tung bil, med el-motor og lasteplan. De hullete grusstiene opp til Bjønnåsen forseres smertefritt. Naturlige vegger av gran og furu suser forbi vinduene. I bilen er det stille. Jimi har dratt hjem. Lyden av knasende grus er mer enn nok. Inn i marka og opp på fjellet. Det begynner å nærme seg sykling.

Ujevnt terreng tar oss langt inn i marka. Traktorveier, ja? Ikke tenk på det. God klaring bygger selvtillit over røtter og stein. Her er det bare å parkere i grøfta. Bunnplaten består. Null problem. Ukjent terreng er en fryd med dette do-it-all-maskineriet.
Zoom. Vi parkerer bilen og hopper ut. Hjelmer, sekker, sko og annet stæsj ligger i frunken. En skulle kanskje tro at pickupens store plan ville stå for bilens lagringsplass, men under panseret finnes mer enn nok rom for lange eventyr i kjent og ukjent terreng. 400 liter lagring gjør lagringen til lek. Her pælmer vi skitne sykkelsko og slitne knebeskyttere - dreneringshull gjør at frunken kan spyles ren. På et øyeblikk er gjengen klare for sykling. Jeg hopper på planet og gir ut sykler. Lettvint og effektivt. Knoke. Yes. La oss sykle.

Ford F-150 Lightning har en skikkelig smørbrødliste av fiffige løsninger. Favorittløsningen treffer syklister generelt og el-syklister spesielt. Lasteplanet er nemlig utstyrt med to strømuttak. Lad el-sykkelen under skogslunsjen eller spyl sykkel-stæsjet med en liten høyttrykkspyler - dette er smart.
Vi kommer ikke unna at dette også er en skikkelig arbeidsbil. Interiøret er slitesterkt og lett å rengjøre. Dette er et kjempepluss etter en gjørmete helg med shuttling i grisete forhold. Ti minutter og en våt klut er alt du trenger for å kvitte deg med gjørme og grus før kidsa skal leveres i barnehagen på mandag.
I motsetning til en klassisk pickup, er F-150 Lightning en fullspekka familiebil. 5 seter, god rekkevidde, 3,5 tonn hengervekt og en enorm plass. Trenger du mer? Det finnes mange argumenter når du skal overbevise din bedre halvdel om at F-150 Lightning blir deres nye sykkelbil. Nei, familiebil. Sånn var det. Familiebil.

Bjønnåsen leverer. Vi sykler på tur. To på sti og én i bilen. Heisbasert sykling er oppskrytt. Vi har funnet first class sykling med first class shuttling. Opp og ned. Opp igjen, og så ned. F-150 Lightning tar oss til områder vi ikke har syklet tidligere. Ved veiens ende finner vi enda en imponerende sti. Tørr flytsti med barnåler og innslag av lekne steiner og kupert terreng. Man må jo bare elske det. Opp og ned. Igjen og igjen og igjen. Stein-saks-papir avgjør hvem som kjører bilen. Syklingen er skikkelig fin, men vinneren av runden tar rattet. Med glede.
Solnedgangen legger seg som et slør over Bjønnåsen i det vi triller ut fra kveldens siste sti. Igjen setter vi oss inn i drømmebilen. Vi er allerede godt vant. Det blir vanskelig å gi fra seg nøklene når søndagen kommer.

Tilbake på Utflukt setter vi F-150’en på lading, laster av syklene og triller inn på festivalområdet. Vi har gjort oss fortjent til noen flytende kalorier. I morgen venter en ny dag med nye kjøreturer - nei, jeg mener så klart sykkelturer.
Faktaboks:
Veilendene pris: 1 073 400 kr
Rekkevidde WLTP: 429 km
Forbruk / 100 km: 18,7 kWh
Estimert ladetid på 39 min. 15% til 80 % ved 150 kW DC-hurtiglading
Drivhjul: Alle
Egenvekt uten fører: 2 890 kg
Bagasjerom: frunk 400l og lasteplan 1495l
Nyttelast: 535 kg
Tilhengervekt: 3 490 kg
Les mer: Oversikt | F-150 Lightning
Prøvekjør nå: Prøvekjøring | F-150 Lightning
Ta en ekstra titt: Finn din forhandler