FERSK SNØ: Siste del av testen ble gjort i Havsdalen på Geilo det første skianlegget som åpnet for vinteren. Foto: Kristo er Kippernes

Stor test av lette toppturstøvler

Lette støvler, som samtidig kjører presist, har økt skigleden, rekkevidden og antall høydemeter for svært mange toppturentusiaster de siste årene. Fri Flyt har testet sju lette toppturstøvler, deriblant flere svært interessante nye modeller.

Først til dere hardbarka frikjørere: Nei, dette er ikke spinkle greier for de som ikke bryr seg om nedoverbakkene. Disse støvlene veier rundt en kilo per stykk og plasserer seg vektmessig midt mellom en konkurransestøvel og en frikjøringsstøvel. Der ligger mange av de øvrige egenskapene også. I løpet av få år er denne kategorien vokst fra omtrent null, til å bli den viktigste i toppturmarkedet. Det er det gode grunner til.

På disse støvlene er det standard med gåutslag som er nesten helt fritt. Du går generelt lettere overalt, på flatene er det en revolusjon i forhold til tyngre og eldre toppturstøvler. Nedover er flere av dem imponerende presis og stødige. Riktignok gir de ikke like mye støtte, og du må stå litt mer presist over skiene enn på de tyngre modellene. Men det har du kanskje ikke vondt av? Sammenlignet med de enda lettere konkurransestøvlene, er disse varmere, mer komfortable og mer egnet til kjøring på brede ski. 

(Finn de ulike støvlene nedenfor)

TESTET: Støvlene er testet på smale og breie ski over en lengre periode. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Om testen

  • Vi kalte inn til denne testen våren 2016 og har testet de fleste støvlene på en rekke turer gjennom sesongen. En støvel kom først høsten 2016.
  • Testen ble avsluttet med en sammenlignende test på Geilo i november. Her ble alle støvlene kjørt med samme ski (Åsnes Eggi 98 og 108).
  • Samtlige ble testet også med brede ski, fordi dette er en god måte å avdekke forskjeller i stivhet og kraft- overføringsegenskaper.
  • Alle støvlene er veid av Fri Flyt og vekten kan avvike noe fra det leverandørene oppgir. 

Scarpa F1 var pionéren i denne klassen. Etter det har Dynafit-modellene TLT5 og TLT6 satt standarden. Begge disse var basert på at en avtakbar flekstunge skulle gi ekstra støtte i nedkjøringene. Selv om løsningen leverte det den lovet, er det ingen som egentlig har lyst til å være avhengig av en ekstra del for å få støvelen til å fungere optimalt. Årets test viser at utviklingen har gått videre. Her er det flere modeller som kombinerer bevegelsesfrihet oppover med stabilitet ved hjelp av nye og kreative løsninger. En egen konkurranse er hvem som lar deg bytte raskest fra gå- til kjøremodus og tilbake.Det er diskutabelt hvor viktig disse sekundene er, men det er ikke tvil om at jakten på de beste løsningene fører til mer brukervennlige støvler.

Støvlene i denne testen er dyre. Det skyldes at folk vil ha dem og er villige til å punge ut – men også høye utviklingskostnader og lette materialer. Skall og underskall kobles sammen på nurlige måter.  Karbonfibre gir den ettertraktede kombinasjonen av stivhet og lav vekt. Vanlige spenner er byttet ut med vaiere. Alt dette kommer deg til gode. Det er ikke uvanlig at de som ska er seg denne typen støvler brått begynner å gå lengre turer oftere.

For oss i redaksjonen er en slik lettvektsstøvel et glimrende kompromiss. Vel å merke hvis det er en toppturstøvel du er på jakt etter. Hvis du kjører mest heisbasert, vil de tyngre støvlene fremdeles gi mer slitestyrke, varme og kraftoverføring. Men hvis du først og fremst skal gå på tur, er det store sjanser for at du finner støvelen du trenger her:

Annonse
For å diskutere på friflyt.no må man være medlem

Som medlem kan du i tillegg bruke bruktmarkedet og legge ut filmer, bilder og blogger.

Logg inn eller bli medlem på friflyt.no du også.

Laster...
Annonse
Annonse