Les også: Ny Sensor og Force fra GTSammen med Hilde Strædet tok Simen Smestad hjem seieren i Hafjell Enduro i helga. Vi har tatt en titt på Simens sykkel - denne artikkelen stod først på trykk i Terrengsykkel 76.– Hvorfor akkurat Scott Genius?– Jeg syntes Scott Genius er den modellen som passer best for enduro og stisykling. Jeg har syklet på den eldre Genius modellen, så når de kom med en ny ramme og nytt demperoppheng fikk jeg utrolig lyst til å prøve den nye. Genius takler det meste av løyper og terreng, den tråkker utrolig bra og den er leken og lett nedover. BZZZZ!: Simen har valgt å bruke elektroniske gir fra Shimano på endurosykkelen.– Hva bruker du sykkelen mest til?– Dette er sykkelen jeg har flest timer på i året, den er det viktigste treningsverktøyet jeg har. Jeg bruker den egentlig til alt mulig; stiturer, intervaller, enduro ritt, shuttling, restøkter og den fungerer helt kanon i bikeparken. – Hvorfor fjernet du TwinLoc-bryteren?– Fordi jeg føler ikke jeg trenger den til min type sykling. Jeg har syklet lenge med TwinLoc, og har testet den ut skikkelig. Men for mitt bruk så er det ofte at jeg tråkker en grus/asfalt vei opp, og kjører på sti nedover. Da har jeg ingen behov for å låse demperen underveis i nedkjøringen. I tillegg hadde jeg lyst til å ha setepinne-bryteren på undersiden av styret. Uten TwinLoc-bryter blir det enklere å betjene den. Det er digg å ha TwinLocken når man sykler kupert sti og bruker den ofte. Jeg kjører som regel med demperen åpen hele tiden.Les også: NCF sjekket ungdommens sykler  KJEDEMATTE: Den hjemmelagde kjedestagsbeskytteren beskytter ramma mot skader, og demper lyd fra kjedet. – Hva kan du fortelle om kjedestagsbeskytteren du har montert selv?– Det er et utklipp fra en dørmatte fra IKEA. Jeg bruker den for at sykkelen skal bråke mindre når kjedet slår inn i ramma. Dørmatta demper slagene og beskytter ramma. Den vasker også kjedet litt og er fin til å tørke skoene før man går på sykkelen! – Hvorfor ikke bare kjøpe en standard utrustet modell av Genius?– Det er gøy å bygge opp en egen sykkel hvor man velger akkurat de komponentene man ønsker å sykle med. Da blir sykkelen noe helt eget og jeg ble veldig fornøyd med sykkelen. – Hva, eller hvilken komponent er du mest fornøyd med på sykkelen?– Spesielt bra er Di2 XTR-giret fra Shimano. Det girer så utrolig raskt og jeg rekker alltid å gire enten opp eller ned midt i en utforkjøring uten problem. I tillegg er det moro å ha litt hightech-følelse på sykkelen, føler jeg sykler på et romskip når jeg girer.Les også: Klassisk og rimelig: Breezer Radar TODELT: I likhet med enduroproff Greg Callaghan bruker Simen todelt krank, til tross for at 1x12 er det vanligste å se på denne typen sykler. – Hva, eller hvilken komponent er du minst fornøyd med på sykkelen?– Så langt er jeg fornøyd med alle komponenter! Men jeg gleder meg til jeg får tak i DPX2 bakdemperen, slik at jeg kan stille inn bakdemperen litt mer. – Hvilke erfaringer har du gjort deg med Shimano Di2? Hvilke fordeler har det, og hvilke ulemper har det?– Det er første gang jeg sykler med det, men det har vært supert så langt. Fordelene er at man slipper å ryke vaieren, man kan bestemme veldig nøye hvordan giret skal oppføre seg, giringen er utrolig presis og rask. Den eneste ulempen er at det kan være litt uvant med å ha en app til å justere giret. Det er ingen ulempe i seg selv, men det kan ta litt tid før man har skjønt alle muligheter og justeringer man har. Så må man huske å lade giret da, hvis ikke kan det bli en dårlig tur! Heldigvis trenger man ikke lade ofte. – Hva er sykkelen best på?– Jeg har merket at sykkelen er best på røft og hårete terreng, den liker å bli pushet til maks og holder god fart over både røft og mindre røft terreng! Med 29-tommer hjul føler jeg at den bærer med seg fart utrolig bra. Det er bare mine begrensninger som bestemmer hvor fort det kan gå, og det er akkurat sånn det skal være. Det hender jeg får litt dårlig samvittighet for hvor hardt jeg sykler på sykkelen. Så langt har jeg ikke ødelagt noe, så jeg har ingen planer om å roe ned! KOMPAKT: Et 35 millimeter langt stem gjør at styreresponsen er kvikk til tross for et langt overrør. – Hva er sykkelen ikke så god på?– Med rammestørrelse XL og store hjul er den litt vanskeligere å dra med seg rundt krappe svinger. Ellers har sykkelen taklet alle utfordringer så langt. Er veldig fornøyd med å ha en XL, det går fort alle andre partier enn krappe svinger. – Hva blir neste oppgradering?– Det blir å bytte ut bakdemperen til en Fox DPX2. Da får jeg flere innstillingsmuligheter på bakdemperen og kan justere den enda mer til min kjørestil.Spesifikasjoner:Ramme: Scott Genius 710, størrelse XLGaffel: Fox Factory 36 FIT4, 160 mm BoostBakdemper: Fox Nude Evol Trunnion 150 mmStyrelager: Syncros FL2.0 Press Fit E2 / Tapered 1,5” – 1 1/8”Styre: Deity Components Blacklabel – 15 mm rise – 780 mm breddeHolker: Deity Components Knuckleduster GripsStyrefremspring: Deity Components Copperhead 35 mmSetepinne: Fox Transfer 150 mmSete: Deity Components Speedtrap SaddleSetepinneklemme: SyncrosSkiftere: Shimano XTR Di2 Firebolt med SyncroshiftBakgir: Shimano XTR Di2 Shadow RD+ 11 speedFremgir: Shimano XTR Di2 2x11 FD-M9070Krank: Shimano XTR 2x11 M9050 36-26tKassett: Shimano XT 11-42tKjede: Shimano XTR M9100Bremser: Shimano Saint m/203mm skiver f/bHjul: DT Swiss EX511 – 29 tommerDekk: Maxxis Minion DHR 2, 2,4 med Huck Norris TrailPedaler: HT components X2Les også: Test av kompressorpumperLes også: Utstyrstester og utstyrstips