SYKKEL PÅ STI: Vi avslører alt du trenger å vite for å skaffe deg rett sykkel for smale stier. Dette er en 27,5-tommers godbit fra Santa Cruz.

UTSTYR: Hvilken sykkel?

Sykkelsesongen er for lengst i gang, og her er alt du trenger å vite for å velge sykkel – og hva som er mest trendy i sommer for deg som skyr asfalt og grusvei.
Merke: Diverse

Om 27,5 er tallet som oppsummerer sykkelsesongen 2014, er ordet antakeligenduro. Med suksessen til konkurranseformen enduro er det naturlig å bruke det internasjonale begrepet om sykkelkategorien også. Mye vandring og teknisk sti er stikkord her. Mens denne delen av sykkelmarkedet var de mest skeptiske til 29´ernes inntog, har de omfavnet 27,5. Med noen hederlige unntak, er det 27,5 som fortsatt gjelder i denne kategorien. Dette har også blitt en del av sykkelsporten hvor det skjer mye, både på arrangementsfronten og på produktutvikling, i søken etter det perfekte kompromiss.

29´erne var på markedet i årevis, før de omsider fikk fullt gjennomslag. I 2012 var dette de profesjonelles foretrukne våpen i maraton – og det ble laget modeller for de drøyeste nedkjøringene.

Men utfordreren kom fortere enn mange ante. Inn fra høyre i 2013 kom 27,5, eller 650b som hjulstørrelsen også kalles. Og mens 29 hadde en lang vei inn, ble den nye standarden erklært suksess før den i det hele tatt traff markedet, hos både grussyklister og hardbarkede endurofans. Det ikke uten grunn.  Det er lett å argumentere for at 27,5 kombinerer de beste egenskapene fra begge de to hjulstørrelsene. Kvikkhet og knivskarp presisjon fra 26, og økt stabilitet og grep fra 29. Hva er det man ikke skal falle for? At den nye hjulstørrelsen ligger nærmere minstemann i familien i diameter, kan ha vært en stor del av årsaken til at det slo an så fort. Overgangen fra 26 til 27,5 er strengt talt knapt merkbar.

Foretrekker du på sykle på stier langt fra nærmeste bilvei? Her er alt du trenger å vite om årets sykkelvalg:

Endurosykler:

SOMMERENS TREND: Enduro er syklingas svar på topptur med ski -i konkurranseformat. Opp og med hissige stier på samme sykkel er nøkkelen, men nedkjøringa er viktigere enn oppoverturen. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Om du ikke har fått med deg endurohypen skal du bo ganske langt inne i ødemarken uten nettdekning av noe slag eller særlig mange syklende venner. Til forskjell fra andre trender i syklingens verden, som 4X og pump tracks, behøver du ikke annet for å sette i gang et enduroritt enn en gjeng syklister, terreng med noen høydemeter og en metode for tidtaking av et eller annet slag. Med det har vi sett det dukke opp enduroritt i annethvert grissgrendte strøk opp igjennom vårt langstrakte land, på bare et par år. 

Prinsippet er enkelt, rittet er delt opp i etapper, noen går opp, noen går ned. Ikke alle behøver tidtaking. Det er gjerne kun en tidsgrense for å komme deg til start på en fartsetappe, hvor tidtakingen går som i et utforritt. Til forskjell fra utfor er det dog ikke nødvendigvis bare å druse på nedover, det er gjerne innlagte motbakker og flate partier, hvor en utforsykkel vil tape tid som et vogntog mot en Ferrari. Og du skal jo komme deg til topps først også.

I Norge startet 80/20 Enduro opp i 2011 for nettopp denne konkurranseformen. Navnet gjenspeiler rittformen, hvor fartsetappene inneholder sånn cirka 80% nedover og 20% blodslit, alt på sti. Noen vil kalle enduro for den reneste formen for terrengsykkelkonkurranse, da den gjenspeiler enkel og grei stisykling, hvor du overlever motbakkene for å ha det moro nedover. At enduroritt gjerne har en laidback stemning og organisering hjelper også.

Den optimale sykkelen for slike ritt – med rom for variasjon avhengig av landskapet og terrenget – har gjerne en relativt slakk geometri, vandring mellom 140 og 180mm, oftest rundt 160mm og en vekt litt høyere enn en rask stisykkel, men vesentlig lettere enn en utforsykkel. Du skal orke å sykle oppover på transportetappene og kunne gi jernet på tråkkepartiene i fartsetappene, hele tiden uten å tape sekunder når det går hardt for seg utfor. Totalvekt for slike sykler ligger dermed ofte rundt 12-14 kilo.

29″ere er en minoritet blant endurosyklene, men de finnes. Geometrien i disse passer kanskje best på stier som inneholder mye tråkking og foregår i flatere landskap. Med litt brattere styrevinkel enn på småhjulede lillebrødre blir de bratteste steinpartiene enda mer kronglete, mens på den andre siden blir røtter og småstein blåbær som ikke påvirker fart eller styring i nevneverdig grad. Slynger stien seg derimot rundt kronglete og bratte terreng, er nok en sykkel med mindre hjul morsommere. 26″ har vært ledende i denne kategorien sykler, nå – som ellers i terrengsykling – tar 27,5″ over. Essensielt utstyr er heve-/senkepinne, justering av demperne i form av lockout, pedalplattform eller liknende, voksne bremser og kraftige dekk.

Før ville vi gjerne kalt disse syklene grove stisykler eller topptursykler. Ta det med ro, de fungerer fortsatt like bra til dette også. Prinsippene for syklingen er jo som nevnt de samme. Syklene varierer fra lette modeller som fint fungerer som normale stisykler, mens andre kan enkelt gjøre freeridetjeneste på Hafjell i helgene. Uansett; om du er i markedet for en slik sykkel, er det nok fordi du setter mye mer pris på sykkelturen nedover enn oppover, uten at du har lyst til å slite deg helt ut for å komme deg til utforperlene. Å delta i ritt er på ingen måte en nødvendighet, ei heller å ha overnaturlige evner på sykkelen som Nico Lau eller Mark Weir. Disse syklene innbyr til lek og dans, uavhengig av hvem du er.

Endurosykler: 

Renessanse schmennesanse

Kona har alltid holdt på med endurosykler, selv om de ikke har hatt den nisjebetegnelsen over de. Det kanadisk-amerikanske merket har alltid hatt moro som en stor del av sitt image. For 2013 så vi tegn til endring blant modellinjen deres, og for 2014 har det dukket opp en bråte helt nye konsepter i Konas rekker. Blant disse er ikke en, men seks nye endurosykler, med varierende hjulstørrelser, geometri og prispunkt. Den kanskje mest interessant sykkelen for enduroritt og stisykling på bratte stier er Process 153 DL. DL står for Dee-Luxe, det betyr at dette er den best utstyrte av de to 153'ene i Process-serien. Her er det meste justert etter stilpolitiets siste regler. 27,5″-hjul, slakk styrevinkel på 66,5 grader, langt overrør og kort stem. 153mm vandring bak og 160mm foran, Maxxis High Roller-dekk og store bremserotorer gir deg dra-på-muligheter, dobbelkrank og relativt lette deler får deg opp igjen. Generelt er 153'en svært fornuftig utstyrt, uten svake punkter, og med en kjedefører er den klar til virkelig å dra på.

Kona Process 153 DL

  • Pris: 36 999,-
  • Importør: ilikebike.se
  • Materiale: Aluminium
  • Vandring F/B: 160mm/153mm
  • Hjulstørrelse: 27,5″
  • Gaffel: RockShox Pike RCT3 Solo Air, 15mm aksling
  • Gir og drivverk: SRAM X0/X9/X7-miks
  • Bremser: Shimano XT
  • Styreoppsett: RaceFace Atlas FR-styre, 785mm, på Kona stem, 40mm
  • Seteoppsett: WTB Volt på KS Lev-juksepinne
  • Hjul: WTB Frequency Team-felger på Shimano XT-nav
  • Størrelser: S, M, L, XL

Tysk så det holder

Fargekoordinatorene i Cube fornekter seg ikke blant endurosyklene heller. Men det er ikke bare utseendet som tyder at tyskerne har tenkt seg om når de tegnet fulldemperne sine. Demperopphenget er et ekte four-bar-system, kjent for å ha stell på forholdet mellom tråkkeffektivitet, stivhet og demperegenskaper. Stereo-serien er effektive sykler, både opp og ned, som Nico Lau viste under fjorårets Trans-Provence. Stereo-syklene er strengt talt i den lettere enden av endurosyklene, verdt å nevne er også Fritzz-serien til Cube, om du virkelig vil ha en dra-på-sykkel. Men om du trenger en sykkel som kommer seg like lett opp fjellet som ned, har Stereo løsninger som vanskelig slås. Geometrien er slakk, med 66,5 grader styrevinkel, og 160mm vandring foran og bak er som nevnt en gyllen løsning for allsidig sykling på grove stier.

Cube Stereo 160 Super HPC SL

  • Pris: 39 900,-
  • Importør: cyklon.no
  • Materiale: Karbon
  • Vandring F/B: 160mm/160mm
  • Hjulstørrelse: 27,5″
  • Gaffel: Fox 34 Talas Kashima, 15mm aksling
  • Gir og drivverk: Shimano XT
  • Bremser: Shimano XT
  • Styreoppsett: Easton Haven-styre, 750mm, på Easton EA70-stem
  • Seteoppsett: Selle X1 Trail-sete på RockShox Reverb-setepinne
  • Hjul: DT Swiss CSW EM-hjulsett
  • Størrelser: 16″, 18″, 20″, 22″

Stor sykkel for store fjell

Niner er altså så glade i 29″-formatet at de dedikerte navnet sitt til det. Når de da skal lage en langbeint endurosykkel blir det store saker. 66 graders styrevinkel, 150mm vandring og muligheter for 170mm-gafler er ikke dagligdags på storhjulinger. Det er dog helt normalt på Niner WFO, som er Niners dedikerte enduromaskin. Med slakk geometri, lavt krankhus og hjulbasen som nødvendigvis blir lengre på en 29er, kan denne også bli med på runder i løypene på Hafjell uten å klage. Det er ikke mange 29ere du kan si det om. Vognhjulene vil ikke bare gi deg oppmerksomhet på et enduroritt, de vil også gi deg en durabelig fart når stien byr på store steiner og røtter. Når du så har forsert disse, kan du lett som en plett druse utfor dropper og hopp, vel vitende om at landingen tas hånd om av bøttevis med dempervandring. Om du ikke vil bry deg med å finne egnet utstyr til rammen, har Niner tenkt ut et byggesett som gir mening, med høydepunkt som en Pike RCT3-gaffel og SRAMs X01-gruppe.

Niner WFO

  • Pris: 15 995,- for ramme
  • Importør: etsports.no
  • Materiale: Aluminium
  • Vandring F/B: 160mm/150mm
  • Hjulstørrelse: 29″
  • Gaffel: RockShox Pike RCT3, 15mm aksling
  • Gir og drivverk: SRAM X01
  • Bremser: SRAM Elixir 9 Trail
  • Styreoppsett: Niner flatt styre, 780mm, på Niner-stem
  • Seteoppsett: WTB Volt Race på Niner-karbonsetepinne
  • Hjul: NoTubes ZTR 3.30/ Flow EX
  • Størrelser: S, M, L, XL

Umiddelbart klassisk

Santa Cruz har det med å lage sykler som får gjetord så snart de er lansert. Bronson er en i rekken. Tøft navn på en tøff sykkel, dette er en stisykkel som er ment for å kjøres hardt. Som de fleste modellene fra Santa Cruz kan du velge mellom karbon og aluminium, med dertil prisforskjell, og du kan også velge mellom forskjellige byggesett om du ikke vil kjøpe inn delene selv. Totalt kan du altså velge å kjøpe en komplett Bronson fra 28 990,- til opp mot 80 000,- for feinschmeckerdeler som ENVE-hjul og XX1 eller XTR.  Uansett er geometrien i rammen den samme, demperopphenget likeså, og nettopp her kan du starte opp enten en superlett og allsidig stisykkel som skinner både opp og ned, eller en fullblods enduroracer som biter hardt fra seg når den vinkles nedover. Bronson er ikke den eneste sykkelen fra Santa Cruz som kan vinne enduroritt, men det er ganske klart den mest allsidige.

SC Bronson

  • Pris: 25 990,- for karbonramme, 75 890,- som vist
  • Importør: speedproducts.no
  • Materiale: Karbon
  • Vandring F/B: 150mm/150mm
  • Hjulstørrelse: 27,5″
  • Gaffel: Fox 34 Float Kashima, 15mm aksling
  • Gir og drivverk: Shimano XTR
  • Bremser: Shimano XTR
  • Styreoppsett: Easton Haven karbonstyre, 750mm, på Thomson-stem
  • Seteoppsett: WTB Volt SLT på RockShox Reverb-setepinne
  • Hjul: ENVE-felger på DT Swiss240-nav
  • Størrelser: S, M, L, XL

Freeride- og utforsykler

KOMPROMISSLØST: Utforsykler er kraftige sykler med kun ett mål for øyet: Raskest ned de vanskeligste løypene. Her fra verdensvupavslutninga i Hafjell Bike Park i 2013. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Tilsynelatende er utfor og frikjøringssykler, eller freeridesykler om du vil, like. Men prøv de mot hverandre, og du finner ut at de er svært spesialiserte verktøy til to forskjellige ting. Men det er ingen tvil om at det skal gå nedover, og det fort. 

«Look at the time! Look at the time!» Rob Warner, den engelske eks-utforsyklisten-nå-kommentator, ble en youtube-hit over natten med sin hylende, overentusiastiske kommentatorinnsats når Danny Hart vant VM i 2011. Det ble forsåvidt syklingen til Hart også, for så fort på så vått underlag er det neppe noen som tenkte var mulig. Om den videoen overbeviser noen til å velge utforsykling som inngang til terrengsykling er uvisst, men for de som har syklet litt, viser den en ny dimensjon hva fart på sykkel angår. Og – i mangel på et kjønnspolitisk korrekt begrep - at utforsykling krever sin mann. Og sin sykkel. 

Utforsyklene er dedikert til rittsykling. I utfor er fart alt, og det reflekteres i demperne, som er stive for å holde seg oppe i vandringen når det går hardt for seg, og for maksimal tråkkeffektivitet. Geometrien preges av slake vinkler; det skal jo tross alt gå bratt nedover. Syklene er gjerne lengre, for å være stabile i mach 2, og vekten skyves så langt ned som mulig, gjerne med karbonrammer og deler fra rundbane og enduro. En matchvekt på 15-17 kilo er ikke atypisk i ritt, og vandringen går sjelden under 200mm eller over 220mm. Alt dette betyr ikke at disse syklene ikke er morsomme å sykle med utenfor ritt, men de er kompromissløse og har ikke nødvendigvis et like sterkt fokus på holdbarhet som på styrke og vekt. Hjulstørrelsen er tradisjonelt 26″, men vi ser 27,5″ begynne et inntog så smått. Det har forsåvidt også blitt lekt med 29″, men det virker ikke som om det skal komme seg ut av prototypestadiet. 

Frikjøringssykler er gjerne mer ment mot leken sykling, med hopp og morsomme linjevalg heller enn raskeste mulige vei. Med det følger litt brattere vinkler, kortere sykler og delevalg som ikke behøver å bekymre seg for mye over vekt. Kort sagt, mer lettkjørte sykler. Vandringen kan variere, men et sted mellom 180mm og 220mm vil den som regel ligge. Kort sagt: mer lettkjørte sykler. Disse kan komme med både dobbelkronegafler og enkelkronegafler, og i noen tilfeller med utstyr som gjør at du kan – med svette, blod og tårer – tråkke deg til topps etter å ha bombet ned. Med vekt rundt 18-20 kilo krever det sin mann å flytte disse syklene, men holdbarheten forsvarer innsatsen; disse syklene skal vare til Dovre faller, uansett hvor smidig eller ei du er.

Utforsykkelen:

Sammenlagtvinneren

Mens terrengsykling og Canada for de fleste vil assosieres til British Columbia og Stillehavskysten, har Devinci kommet utradisjonelt inn fra høyre, eller Quebec, om du vil. Devinci kunne vel best beskrives som et lite kultmerke, best kjent blant kanadiske frikjørere og utforsyklister, frem til Steve Smith kom på banen. Med opptreden i sykkelfilmer har merket stukket hodet opp, og når Smith vant verdenscupen i 2013 ble merket tydelig hypet opp. Wilson er Devincis utforserie, og Wilson XP er nest øverste modell. Det betyr ikke at den ikke er rask. I karbonrammen står anerkjente Cane Creek 40-demper, og utstyret bærer preg av fokuset på rittsykling, helt ned til den lille 11-28t-kassetten. Med en vekt på 17,4 kilo uten pedaler er det gitt at denne sykkelen kan levere pallplasser om du klarer å henge på.

Devinci Wilson XP

  • Pris: 31 900,-
  • Importør: roxee.no
  • Materiale: Karbon
  • Vandring F/B: 203mm/200mm
  • Hjulstørrelse:26″
  • Gaffel: RockShox Boxxer R2C2
  • Styrelager: Cane Creek 40 Zero Stack
  • Gir og drivverk: SRAM X9, Truvativ Descendant-kranksett
  • Bremser: Avid Elixir 7 Trail
  • Styreoppsett: Chromag Fubar-styre, 800mm, på Chromag Director-stem, 50mm
  • Seteoppsett: SDG Fly-sete på V2-setepinne
  • Hjul: Mavic EX325-felger på DT Swiss 350-nav
  • Størrelser: Lav (LO) og høy (HI)

Siden tidenes morgen

Det er vanskelig å ikke nevne Nicolas Vouilloz, Steve Peat og den sureste mannen i utforsykling, Gee Atherton, når GT tas opp i utforøyemed, for merket har aner i utforsykling langt tilbake i tid, og er fortsatt med på pallen hver sesong med Atherton-søsknene Gee og Rachel. Fury-serien er deres utforsatsing, og modellene kommer i tre prisleier. Fury Expert er den rimeligste av de tre, uten at det har gitt den dårlige kompromisser. Geometri og vandring er selvfølgelig som på World Cup-modellen, og utstyrslisten kjennetegnes av gjennomtenkte valg. Om du skal sikte mot UCI-poeng i Norges Cup eller bare vil sykle Rollercoaster dagen lang vil uansett Fury Expert være glad for å være med.

GT Fury Expert

  • Pris: 34 900,-
  • Importør: beach-mountain.no
  • Materiale: Aluminium
  • Vandring F/B: 203mm/220mm
  • Hjulstørrelse: 26″
  • Gaffel: Fox 40R
  • Bakdemper: Fox Van R
  • Gir og drivverk: Shimano Deore/Zee bakgir, RaceFace Chester-kranksett
  • Bremser: Formula T1s
  • Styreoppsett: Kore Torsion-styre 800mm og -stem 50mm
  • Seteoppsett:  All Terra-sete og -setepinne
  • Hjul: Jalco HD570-felger på All Terra-nav
  • Størrelser: XS, S, M, L 

En god start

Scott tilbyr en serie utforsykler, og to snillere frikjøringssykler. Dette er en oppskrift de har fulgt en stund, og det ser ut til å fungere bra. I mange av Europas bikeparks finner man Scott utleiesykler, noe som gjerne borger for kvaliteten man anser syklene for å ha. For utleiesykler får ustanselige mengder juling gjennom en sesong. Voltage FR 10 er en slik bombesolid sykkel, hvor alt handler om å ha det mest mulig gøy på vei ned, uten å måtte bekymre seg om utstyret holder gjennom linjen man har tenkt å velge. Voltage har en tre grader slakere styrevinkel enn den mer utforrettede Gambler, noe som sammen med den justerbare vandringen bak hjelper på lekenheten. Prisen antyder at dette kan være en egnet sykkel for den som ønsker å klyve inn i nedoversyklingens univers.

Scott Voltage FR10

  • Pris: 24 900,-
  • Importør: ramo.no
  • Materiale: Aluminium
  • Vandring F/B: 200mm/160mm-180mm
  • Hjulstørrelse: 26″
  • Gaffel: RockShox Domain R dobbelkrone
  • Bakdemper: Fox Van R
  • Gir og drivverk: SRAM X5/X7
  • Bremser: Shimano Deore
  • Styreoppsett: Syncros FR1.5 780mm styre på Syncros DH1.5-stem
  • Seteoppsett:  Syncros FR2.5-sete på FR2.0-setepinne
  • Hjul: Syncros FR32-felger på Formula DHL92-nav
  • Størrelser: Short, Long

I helt ny drakt

Vi skrev om Konas Operator i forrige kjøpsguide også, men med omveltningen Kona har gjort på designfronten, og da spesielt på Supreme Operator, måtte vi ta den med igjen. Der den forrige sykkelen var en enkel og solid sak som liknet på de forrige generasjonene Kona Stab, er de nye Operatorene noe helt annet. Den litt klumpete designen er byttet ut med strømlinjeformet karbon, demperopphenget er vesentlig mer progressivt, og utstyret er fra øverste hylle. Dermed er ikke dette lenger dorske frikjøringssykler, men heller lynraske utforsykler, klare for pallplasseringer rett ut av esken. Talent og mot følger dessverre ikke med, men dette er et godt verktøy for å jobbe opp begge.

Kona Supreme Operator

  • Pris: 59 999,-
  • Importør: ilikebike.se
  • Materiale: Karbon
  • Vandring F/B: 203mm/200mm
  • Hjulstørrelse: 26″
  • Gaffel: Fox Float 40
  • Bakdemper: Fox DHX RC4
  • Gir og drivverk: Shimano Saint
  • Bremser: Shimano Saint
  • Styreoppsett: RaceFace Atlas FR 800mm styre på Atlas DM-stem
  • Seteoppsett:  WTB Devo-sete på RaceFace custom-setepinne
  • Hjul: Mavic EX 729-felger på Hope Pro2-nav
  • Størrelser: S, M, L

Legenden

Modellnavnet har holdt det gående i over ti år, men det er ingen grunn til å endre det, mener Santa Cruz. V10 har sanket inn VM-, verdenscup- og eventmedaljer i fleng siden den ble sluppet. Steve Peat, Greg Minaar, Cedric Gracia og Nathan Rennie er noen av profilene som har vunnet ombord en V10. Få, om noen, andre merker og modeller har slike palmarés, og sykkelen har ennå til gode å bli akterutseilt teknisk. Santa Cruz har funksjon i minne når de designer, noe som vises i detaljer som fettåpningene ved leddene i rammen, og i de pene linjene i karbonfor- og bakrammen. Har du så mye penger i madrassen at den er ubehagelig å ligge på, kan du bruke litt på matchende karbonhjul og -deler fra ENVE. Som vanlig fra Santa Cruz kan du velge å bygge selv eller å kjøpe komplett sykkel, altså ramme og byggesett. Prisen dikterer du selv. Til en viss grad.

Santa Cruz V10

  • Pris: 29 790,- for rammen, mellom 61 990,- og 74 000,- for ramme og sett
  • Importør: speedproducts.no
  • Materiale: Karbon
  • Vandring: 216mm-250mm
  • Hjulstørrelse: 26″
  • Bakdemper: Fox DHX RC4
  • Størrelser: S, M, L, XL

Makkens våpen

Martin Whiteley og hans Trek World Racing Team er blant de mest profilerte i utforsirkuset. Manageren har ledet flere profiler som Brook MacDonald, Aron Gwin og Neko Mulally til gode resultater på Session-rammene. Session 88 er den midterste på rangstigen, her får du mange av de samme egenskapene som toppmodellen, til en langt hyggeligere pris.

Trek Session 88

  • Pris: 42 000,-
  • Importør: Foss Sykler
  • Materiale: Aluminium
  • Vandring: 210mm
  • Hjulstørrelse: 26″
  • Bakdemper: Fox DHX RC2
  • Gir og drivverk: SRAM XO/X9
  • Bremser: Avid Code 9
  • Styreoppsett: Bontrager Rythm Elite styre på Truvativ Holzfeller stem
  • Seteoppsett:  Bontrager Evoke 2 sete på Bontrager Rythm Elite stem
  • Hjul: Sun Ringlé ADD Expert
  • Størrelser: S, M, L, XL

Spesiell klassiker

Sykkelen som Sam Hill herjet rundt på i flere sesonger har oppnådd nær ikon-status blant yngre utforsyklister. Demo-rammen har blitt finjustert over flere sesonger, men fortsatt er det FSR demperoppheng som gjelder, og en voldsom bakramme dimensjonert for å tåle både høy fart og harde støt.  

Specialized Demo 8 I

  • Pris:
  • Importør: Specialized Europe
  • Materiale: Aluminium
  • Vandring: 200mm
  • Hjulstørrelse: 26″
  • Bakdemper: Fox VAN RC
  • Gir og drivverk: SRAM X7/X9-miks
  • Bremser: Avid Elixir 7 Trail
  • Styreoppsett: Specialized Demo styre på Specialized Direct Mount stem
  • Seteoppsett:  Specialized Phenom Comp på Specialized alu-pinne
  • Hjul: Mavic EX 729-felger på Hope Pro2-nav
  • Størrelser: XS, S, M, L 

Fulldempede stisykler 27,5

NY OPPFINNELSE: Hjulet, i hvert fall det som brukes på stisykling, er funnet opp på nytt. 27,5 tommer er den nye, supertrendy hjulstørrelsen på stisykler. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Den nye vinen er – om du ikke har forstått det ennå – altså hjulstørrelsen 27,5″. For den lekne stisyklisten, som vil more seg på hver eneste antydning terrenget gir for ekstravagant sykling, eller for deg som vil ha en så kvikk kjøreopplevelse som mulig på blåsti, er det blant denne typen stisykler det er verdt å lete.

Nest etter utforsyklene er det her blant stisyklene 26″-formatet har holdt ut lengst. Det er mange stisyklister som innbitt mener store hjul hemmer følelsen med underlaget og gjør ellers morsomme stier forenklet og kjedelige. Vi er ikke nødvendigvis av samme oppfatning, men det ligger absolutt et poeng bak. Om du er heldig nok til å ha bratt terreng med mange krappe svinger og stadige retningsendringer langs stien, kan 27,5erne oppleves mer lettsyklet og håndterlige. Med mindre roterende masse blir det også lettere å sparke sykkelen opp i fart i teknisk og variert terreng.

Med fulldempere skal du være svært fintfølende for å kjenne en virkelig forskjell mellom 26″ og 27,5″. Hjulenes evne til å rulle lettere over hindringer vil jevnes ut av at demperne uansett gjør det groveste arbeidet før du setter i gang med kroppsspråk for å ta imot resten av støtene fra underlaget. Hjulet er ikke oppfunnet på nytt – for all del, 650b er jo en gammel hjulstørrelse fra touringsykler – men prinsippene gjelder uansett.

Utstyret på stisykler er temmelig likt uavhengig av hjulstørrelse. Så fort du kommer over et visst prispunkt forventer vi å se heve-/senkepinner, ordentlige bremser, grove dekk og kanskje 1x11-girsystem eller kjedefører på dobbelkrank. Sittestillingen er komfortabel heller enn aggressiv, og jevnt over er sykkelen utstyrt med et blikk på forholdet vekt mot holdbarhet. Tanken med disse syklene er allsidighet; du skal kunne sykle opp det du skal sykle ned, til forskjell fra eksempelvis endurosyklene som gjerne koster litt mer å få opp motbakkene. Og moro skal det være!

27,5 stisykkelen:

Siste generasjon klassiker

Yetis svar på det som da ble regnet som langbeint stisykkel kalte de rett og slett etter vandringen på rammen; 5,75 tommer. Sykkelen har nå gått noen generasjoner, med enkelte forbedringer for hver gang. For 2014 kommer 575en med 27,5-hjul, samt en mer progressiv demperrate og geometri tilpasset den økte hjulstørrelsen. Mens Yeti tilbyr grovere stisykler, er dette kanskje den mest allsidige av de. Enduroritt en dag og langdistanseritt helgen etter burde ikke by på problemer annet enn såre muskler, et enkelt dekkskifte og litt justering av demperne er alt som skal til. Som alle Yeti velger du selv om du vil bygge selv eller kjøpe komplett sykkel. Juksepinne må du dessverre kjøpe attåt.

Yeti 575 27,5

  • Pris: 13 999,- for kun ramme, 32 999,- for endurokit som forklart under
  • Importør: sykkeldelisk.no
  • Materiale: Aluminium
  • Vandring F/B: 150mm/146mm
  • Hjulstørrelse: 27,5″
  • Gaffel: Fox 34 Float CTD Kashima, 15mm
  • Gir og drivverk: SRAM X7/X9-miks
  • Bremser: Avid Elixir 5
  • Styreoppsett: Truvativ T30-styre på Truvativ T20-stem
  • Seteoppsett: WTB/Yeti-sete på Truvativ T20-setepinne
  • Hjul: DT Swiss M1900
  • Størrelser: XS, S, M, L, XL 

Langturdoning

Også amerikanerne hos GT har fått med seg at det er noe igang med 27,5-hjulstørrelsen, og valgte for 2014 å oppgradere Sensor-syklene sine til denne. Sensor er lillebroren til den mer langbeinte Force, og egner seg godt til lange stiturer og tekniske maratonritt, med sine 130mm vandring og moderat geometri. Med hjelp av ikonet Hans Rey, som har gått fra sykkelstuntmann til langturspesialist, er Sensor ment for å være god hele tiden, uansett terreng og hellingsgrad. Dette betry selvfølgelig kompromisser, og Sensor er verken lettest eller tyngst, grovest eller veikest, men generelt en virkelig behagelig kompis å ha med på tur.

GT Sensor Pro Carbon

  • Pris: 44 999,-
  • Importør: beach-mountain.no
  • Materiale: Karbon
  • Vandring F/B: 130mm/130mm
  • Hjulstørrelse: 27,5″
  • Gaffel: Fox 32 Float CTD, 15mm
  • Gir og drivverk: Shimano XT
  • Bremser: Formula T1
  • Styreoppsett: RaceFace Turbine, 740mm, på Thomson Elite-stem
  • Seteoppsett: Fiz:ik Tundra-sete på RockShox Reverb-setepinne
  • Hjul: e.thirteen TRS+ hjulsett
  • Størrelser: S, M, L, XL

Allsidig brite

Saracen prioriterer lekne sykler, og Kili Flyer er ikke unntak fra dette. Med 120mm vandring kunne man tro dette skulle være sykler nærmere rittfulldempere eller rene komfortsykler. Men relativt slak styrevinkel, og ellers kvikk geometri gjør den til en rask og leken stisykkel for de som setter lek fremfor tid på vei gjennom skogen og ned fra fjellet. Om du vil bruke den som en aggressiv topptursykkel med liten vandring eller bombesykkel på østlandsstier er opp til deg, sykkelen står det ikke på Saracen har trivelige priser, og Kili Flyer 123, som er toppmodellen, lander på trivelige 31 999,- uten at vi ser behov for spontane oppgraderinger.

Saracen Kili Flyer 123

  • Pris: 31 999,-
  • Importør: friksjon-sykkel.no
  • Materiale: Aluminium
  • Vandring F/B: 120mm/120mm
  • Hjulstørrelse: 27,5″
  • Gaffel: Fox 32 Float CTD Kashima, 15mm
  • Gir og drivverk: Shimano SLX/XT
  • Bremser: Shimano SLX
  • Styreoppsett: Kore Mega-styre på Kore-stem
  • Seteoppsett: Kore Mega-sete på KS Lev-setepinne
  • Hjul: Kore Mega-hjulsett
  • Størrelser: 15″, 17″, 19″ 

Opprør! Spøkelser!

Bakgrunnen for navnsettingen hos Ghost vet vi ikke, men etter produktene å tyde er det ingen grunn til å lage negativt oppstyr. Her ser alt ut til å være på stell, etter skjønneste tyske orden. AMR Riot er en stilren stisykkel med aktivt demperoppheng og moderat slakke vinkler som antyder moro nedover uten å tape noe opppover. Vekten er lav, under tolv kilo, og vi liker utstyrspakken, selv om vi gjerne skulle sett litt bredere dekk. Men her har du en karbonramme som ikke bare ser skikkelig bra ut, men også leverer varene med en flytende demper, altså en demperenhet som ikke er satt fast i hovedrammen, men beveger seg etter vandringen. Dette gir en mer effektiv vandring. AMR Riot har moderne geometri og stivhet for hardkjøring, samt en passe mengde dempervandring for stisykling over hele det gode land, og vi ser for oss at dette kan bli en bestselger.

Ghost AMR Riot Lector 7

  • Pris: 31 999,-
  • Importør: Skalstad/ghost-sykkel.no
  • Materiale: Karbon
  • Vandring F/B: 130mm/130mm
  • Hjulstørrelse: 27,5″
  • Gaffel: Fox 32 Float CTD, 15mm
  • Gir og drivverk: Shimano XT
  • Bremser: Shimano XT
  • Styreoppsett: Ghost-styre, 720mm, på Ghost-stem
  • Seteoppsett: Selle X1-sete på RockShox Reverb-setepinne
  • Hjul: Easton Vice-hjulsett
  • Størrelser: 40cm, 44cm, 48cm, 52cm, 56cm

Oransje Solo, men ingen appelsinbrus

På rekordtid måtte stakkars Santa Cruz endre navnet på sin Solo, på grunn av et krumspring i amerikansk juss. De følte seg smarte, og kalte den 5010 istedet, og om du ikke er hipp, trendy og inne blant kidsa slik som vi er, kan vi fortelle at det er sånn du skriver «Solo» med tall. Lanseringen lot de Steve Peat ta seg av, i det skotske høyfjellet, tilsynelatende alene. Og oransjefargen kaller de for Mountain Rescue Orange. Ganske tøft. Det litt overraskende da er kanskje at vandringen ikke er større enn 125mm, og at geometrien likner mer på det vi ser på langtursykler enn topptur- og frikjøringssykler. Navnet forplikter nok ikke mer enn at du kan ta med venner på tur også, men vi vil anbefale å gjøre turen lang; Solo – unnskyld – 5010 ser ikke ut til å ha lyst til sette nesen hjem med det første.

Santa Cruz 5010

  • Pris: 25 990,- for kun karbonramme, fra 38 690,- for komplett sykkel som vist under
  • Importør: speedproducts.no
  • Materiale: Karbon
  • Vandring F/B: 130mm/125mm
  • Hjulstørrelse: 27,5″
  • Gaffel: Fox 32 Float CTD Kashima, 15mm
  • Gir og drivverk: Shimano Deore/SLX
  • Bremser: Shimano Deore
  • Styreoppsett: RaceFace Ride-styre, 710mm, på RaceFace Ride-stem
  • Seteoppsett: WTB Volt-sete på RaceFace Ride-setepinne
  • Hjul: WTB ST i23-felger på SRAM MTH-nav
  • Størrelser: S, M, L, XL

Gary Schmary

Joe Breeze er ikke en hvem som helst. I alle fall ikke for de som bryr seg. Det er en haug med gamle hippier som tar på seg å ha funnet opp terrengsykling som sådan. Gary Fisher har kanskje klart å få mest hype for akkurat det, mens Tom Ritchey, Charlie Kelly og altså denne Joe Breeze  fortjener nok like mye cred. Det er en stund siden nå, men Breezer er regnet som den første terrengsykkelen. Slå den, big business. Og for 2014 ser vi igjen – etter noen års dvale - fulldempere med Breezer-logoen på underrøret. Når du ser på Repack-syklene ser de ikke nødvendigvis ut som noe annet enn helt normale fulldempere. Men ta en titt på kjedestaget, der finner vi et ledd plassert litt uvanlig til. Breezer har fått hjelp fra Sotto Group, som blant annet har hjulpet Yeti med deres Switch-system, og de har funnet at denne leddplasseringen er en riktig glup løsning for effektiv demping og tråkk. Ikke plager Repack lommeboken for mye heller, og det med en utstyrsliste som tåler sammenlikning mot merker med mindre raffinerte designløsninger.

Breezer Repack Team

  • Pris: 29 900,-
  • Importør: birksport.no
  • Materiale: Aluminium
  • Vandring F/B: 160mm/160mm
  • Hjulstørrelse: 27,5″
  • Gaffel: Fox 34 Float CTD Kashima, 15mm
  • Gir og drivverk: Shimano XT
  • Bremser: Shimano XT
  • Styreoppsett: Ritchey WCS-styre, 740mm, på Ritchey WCS-stem
  • Seteoppsett: WTB Volt-sete på Ritchey WCS-setepinne
  • Hjul: WTB Frequency Race-felger på Shimano XT-nav
  • Størrelser: S, M, L, XL

Til inspirasjon

Bare navnet som står på rammen bør inspirere til å sette fart så fort du klikker i pedalene på en Juliana. Som nevnt i artikkelen om dameprodukter, er ikke Juliana Furtado en hvemsomhelst i terrengsyklingens historie. Og det er jommen ikke syklene i hennes navn heller. Furtado er flaggskipet, dette er modellene med mest vandring og slakkest geometri for høyest fart og mest moro for pengene. Primeiro er toppmodellen, bygget uten tanke på noe annet enn ytelse, og gir med VPP-opphenget, 125mm vandring, juksepinne og relativt kompakt cockpit gode muligheter i ditt nærmeste enduroritt, men kan også bygges til en lett langturdoning. Og om lommeboken ikke setter pris på karbonherligheten, finnes den også i rimeligere alu-versjon.

Juliana Furtado Primeiro

  • Pris: 48 690,-
  • Importør: speedproducts.no
  • Materiale: Karbon
  • Vandring F/B: 130mm/125mm
  • Hjulstørrelse: 27,5″
  • Gaffel: Fox 32 Float CTD Kashima, 15mm
  • Gir og drivverk: Shimano XT
  • Bremser: Shimano XT
  • Styreoppsett: Juliana-styre på Easton EA70-stem
  • Seteoppsett: Juliana-sete på RockShox Reverb-setepinne
  • Hjul: Juliana-hjulsett
  • Størrelser: S, M, L

Klassiker med nye hjuldimensjoner

Trek har med sitt ABP-oppheng utviklet en god plattform for fulldempede terrengsykler, og sammen med deres bakdemper med to kammer, oppnår man god fremkommelighet.

Klassikeren Remedy forsvinner nå fra 26”-markedet, men kommer til gjengjeld i to andre hjulstørrelser, både 27,5” og 29. 27,5”-varianten har 140mm vandring foran og bak, som gir et bredt bruksområde. Slank lommebok, sier du? Ta en titt på innstegsmodellen Remedy 7, til 24 000,- Bortsett fra en juksepinne er det meste på plass her; Nøkternt utstyr som Shimano SLX gir deg et godt utgangspunkt, med muligheter for oppgradering etter hvert. Har du nettopp vunnet i lotto, finnes det langt dyrere alternativer.  

Trek Remedy 7

  • Pris: 24 000,-
  • Importør: Foss sykler
  • Materiale: Aluminium
  • Vandring F/B: 140mm/140mm
  • Hjulstørrelse: 27,5″
  • Gaffel: Rock Shox Revelation RL Solo air, 15mm aksling
  • Gir og drivverk: Shimano Deore/SLX-miks
  • Bremser: Shimano Deore
  • Styreoppsett: Bontrager Low Riser styre, Bontrager Rythm Comp stem
  • Seteoppsett: Bontrager Evoke 2 sete på Bontrager SSR pinne
  • Hjul: Bontrager nav på Bontrager Duster felger
  • Størrelser: 15.5”, 17.5”, 18.5”, 19.5”, 21,5”

Fulldempede stisykler med 29 tommers hjul

FORDEL: Store hjul gjør det meste lettere. Men 29 tommers hjul blir i meste laget for de verste stiene. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Om du er ute etter sykling med så lite motstand som mulig, nærmest flytende, på sti skal du se på fulldempere med store hjul. Når du kombinerer en del vandring med store hjul og store dekk, får du et grep, komfort og stabilitet som ikke likner noe annet. Med disse syklene blir tidligere uoverkommelige partier nye utfordringer som kan løses på nye måter, og brattene du krøket deg for å sette utfor blir langt mer humane.

Det høres kanskje ut som om dette er løsningen på alle dine problemer på sti, og for all del, det kan det også være. Men det er også potensielle ulemper med sirkushjulene. Når dekkbredden blir vid på 29ere, blir det mye vekt på hjulene, og sykkelen oppleves dorskere. Og om du bor bratt til, og du forserer hårnålsvinger rett som det er, kan det bli tungsvingt, selv om produsentene har kommet veldig langt i finslipingen av storhjulingenes geometri. Men om du irriterer deg jevnlig over ristingen fra røtter og strukturene i underlaget, eller sliter med å holde hjulet på kompisene i oppovercrux er 29″-stisykler en potensiell løsning.

Med større hjul regnes dempervandringen annerledes. Brått er 100mm velegnet til generell stisykling, og ikke lenger bare til rittsykling. 120mm er det mest normale for slike stisykler, og tilsvarer omtrentlig det samme som 130mm på en 27,5″, og 140mm på en 26″. 70 graders styrevinkel er helt greit på en storhjulet stisykkel, mens det på en 26″ vil føles uvant og nervøst når det skal kjøres på utfor. Når dempervandringen øker, øker gjerne hjulbasen noe også, dette medfører økt stabilitet i fart. Med større hjul heves krankhuset, med det kan man senke krankhuset til godt under linjen mellom hjulakslingene. Alle disse prinsippene henger sammen, og gjør 29″-stisykler til de stabile, men allikevel morsomme lekesyklene de er. 

Utstyret du kan forvente deg er det samme som på andre allsidige stisykler med andre hjulstørrelser, med unntak av spesielt cockpitdelene. Med større hjul heves fronten, og om du vil unngå å heise forhjulet i luften i motbakkene, og også holde vekt på forhjulet når det går hardt for seg, bør du montere et flatt styre og kanskje et noe lenger stem. Dette må selvfølgelig også vurderes ut fra sittestilling, eksempelvis er brede styrer fine på sti, og jo bredere styret er, jo kortere bør stemmet være. Dekkene behøver ikke være så brede som på mindre hjul, siden en større del av dekket er i kontakt med underlaget. Dermed kan du også eksperimentere med et jevnere mønster på bakdekket, som ruller bedre og er lettere i vekt.

Som nevnt tidligere er også utvekslingen annerledes på 29″, og om du bor i et kupert område og ønsker å kjøre 1x11 eller 1x10, bør du vurdere å bruke mindre krankdrev enn hva du ellers er vant til. 36T størsteklinge på kassetten er et minstekrav. Om du ikke går for en 1x11-gruppe, kan du se på eksterne leverandører som for eksempel One Up Components, som lager drev på 42 tenner som kan legges til en del vanlige Shimano-kassetter ved å bytte ut et av de mellomste drevene. Vips, så har du i kombinasjon med et wide-/narrow-krankdrev en lett og funksjonell 1x10-utveksling.

Den heldempa 29-tommeren: 

Skinner i sola

Treks nye Fuel EX har en noterbar endring; store hjul. Når de for 2014 skulle oppgradere serien hoppet de enkelt og greit over 27,5-formatet til fordel for store hjul. Siden de har jobbet lenge med 29ere, og dermed har finjustert geometriene på disse, var dette å regne som et trygt valg. Disse syklene har nok vandring til å kunne sykles aggressivt på bratte stier, og enduroritt er ingen umulighet. Samtidig er Fuel-syklene ikke skarpere enn at de utgjør supre langtursykler, de kan også være egnet på lange, tekniske ritt. Fuel EX 9 er den nest nederste modellen i rekken, men kanskje den mest fornuftig utstyrte. Trek og Fox' samarbeidsprosjekt, DRCV-demperen, i samarbeid med det effektive demperopphenget Trek kom opp med for noen år siden gir gode demperkarakteristika. Og detaljer som komplett Shimano XT-gruppe, Reverb-pinne og Fox Kashima-gaffel gjør sitt for å forsvare prisen godt. I total skal du jobbe hardt for å finne mer sykkel for pengene andre steder.

Trek Fuel EX 9

  • Pris: 33 000,-
  • Importør: Foss Sykler AS/trekbikes.com
  • Materiale: Aluminium
  • Vandring F/B: 120mm/120mm
  • Hjulstørrelse: 29″
  • Gaffel: Fox 32 Float Kashima CTD, 15mm
  • Gir og drivverk: Shimano XT
  • Bremser: Shimano XT
  • Styreoppsett: Bontrager Race Lite-styre på Bontrager Race Lite-stem
  • Seteoppsett: Bontrager Evoke-sete på RockShox Reverb-setepinne
  • Hjul: Bontrager Rhythm Elite-hjulsett
  • Størrelser: 15,5″, 17,5″, 18,5″, 19,5″, 21,5″, 23″

Langbeint. Eller ikke, velg selv.

Mens vi regner den kraftigere storebroren Jekyll som den primære endurosykkelen fra Cannondale, vil også den redesignede Trigger 29 egne seg godt til mange, om ikke de fleste endurorittene her til lands. Men vi regner Trigger 29 som en stisykkel også, mye på grunn av den effektive vandringsjusteringen, som kan endres fra 130mm i dundre-på-modus til 80mm når motbakkene siger innpå. Karbonmodellene, altså de to øverste modellene, kommer med Lefty-gaffel og såpass lette deler at denne sykkelen ikke bør settes i en bås sammen med tyngre og mindre allsidige sykler. Formelen for hvor mange sykler man bør ha er N+1, der N e antallet sykler du allerede eier. Men om du vil forsøke å klare deg med en sykkel som skal gjøre alt, vil vi anbefale en titt på Trigger. Drar du på og kjøper toppmodellen, Carbon 1, får du en kompromissløs pakke som sluker toppturer en dag og mil på etapperitt dagene etter.

Cannondale Trigger 29 Carbon 1

  • Pris: 54 000,-
  • Importør: cannondale.com
  • Materiale: Karbon
  • Vandring F/B: 130mm/80-130mm
  • Hjulstørrelse: 29″
  • Gaffel: Lefty Supermax Carbon
  • Gir og drivverk: SRAM XX1
  • Bremser: Magura MT6
  • Styreoppsett: Cannondale C1 karbonstyre, 740mm, på Cannondale C1-stem
  • Seteoppsett: WTB Volt-sete på RockShox Reverb-setepinne
  • Hjul: Mavic Crossmax ST29
  • Størrelser: 15,5″, 17,5″, 18,5″, 19,5″, 21,5″, 23″

Niner RIP9

RIP9 er en av de klassiske storhjulede stifulldemperne, og Niners største suksess. Ikke så rart, RIP'en har funnet en gyllen middelvei på de fleste feltene, med relativt lav vekt, nok vandring til å dra på topptur, geometri som egner seg godt også til stisykling i lavlandet og en ikke altfor gal pris. For 2014 har Niner økt vandringen med 5 små millimeter, kortet inn kjedestagene og lagt til 12x142-aksling og ISCG-fester. I tillegg til at de har gitt rammen en liten slankekur, både visuelt og fysisk. Aluminiumsrammen er bare et par hundre gram tyngre enn karbonstorebroren, og er forståelig nok den mest populære. Niner's CVA-oppheng er ikke altfor ulikt Santa Cruz' VPP-system, både i utseende og funksjon, med det får du en sykkel som sluker humper og slag, men også tråkker effektivt nok til å inspirere til å pakke sekken tung.

Niner RIP 9 RDO

  • Pris: 14 995,- for kun ramme, komplett sykkel fra 35 000,-
  • Importør: etsports.no
  • Materiale: Aluminium
  • Vandring F/B: 130mm/125mm
  • Hjulstørrelse: 29″
  • Gaffel: RockShox Sector SL Solo Air
  • Gir og drivverk: SRAM X7
  • Bremser: SRAM Elixir 1
  • Styreoppsett: Niner flatbar, 780mm, på Niner-stem
  • Seteoppsett: WTB Volt-sete på Niner-setepinne
  • Hjul: American Classic Terrain
  • Størrelser: S, M, L, XL 

Spar penger og støtt din LBS!

Tyskere liker gjerne lette sykler for å ralle rundt i alpefjellene sine, og vi takker ikke nei til det konseptet her på berget heller. Nerve AL 29 er en slik sykkel, og med en utstyrspakke å snakke om i tillegg. Her er det ikke skjøre billigdeler som holder vekten og prisen nede, men heller kvalitet i hver krik og krok. Vi liker å se at Canyon ikke kutter hjørner med å sette på billig drivverk eller søplete dekk for å få råd til jålete utstyr andre steder.Med 110mm vandring er ikke Nerve AL en aggressiv maskin for brattene, men heller en lynrask og allsidig stimaskin for typisk norsk kupert terreng som vil sette pris på å få kjørt seg i maratonritt en gang iblant. Pengene du sparer ved å kjøpe tyskersykkel direkte på nett synes vi du bør gå på din lokale sykkelbutikk og brenne av på kule duppeditter du ikke ellers visste du trengte.

Canyon Nerve AL 29 9.9

  • Pris: omtrentlig 25 800,- etter moms
  • Importør: canyon.com
  • Materiale: Aluminium
  • Vandring F/B: 110mm/110mm
  • Hjulstørrelse: 29″
  • Gaffel: Fox 32 Float Kashima CTD, 15mm
  • Gir og drivverk: SRAM X7/X9
  • Bremser: Avid Elixir 7 Trail
  • Styreoppsett: Ritchey WCS-flatbar, 720mm, på Ritchey WCS-stem
  • Seteoppsett: Ergon SM30-sete på Ritchey WCS-setepinne
  • Hjul: Mavic Crossmax SLR 29
  • Størrelser: S, M, L, XL

Noen må alltid ta den helt ut

Vi har gjennom noen av kategoriene snakket om hvordan moderne sykkelgeometri gjerne defineres med lengre overrør og kortere styrestem enn tidligere. Ingen drar dette lenger enn spanske Mondraker, som har kommet seg frem til deres så smått radikale løsning sammen med Fabien Barel, som var på teamet deres tidligere. Prinsippet er at du får strukket deg litt frem takket være det lange overrøret, mens en minimal styrestem – i tilfellet Factor 30mm – holder avstanden fra setet til styret som normalt. Resultatet er lengre akselavstand, men normal cockpit, samtidig som det korte stemet i kombinasjon med et bredt styre gir kontant styring. Grand total: Du skal kunne dra på hardere i krongleterreng og i utforpartier lettere. Det er kanskje ikke verdens vakreste løsning, men om du er i markedet etter noe helt annerledes enn du har prøvd før er det få patent som er like outrert som dette. At Mondraker har fått gode tester på kjøreopplevelsene den såkalte Forward Geometry gir, er nok heller ikke en uting.

Mondraker Factor XR 29

  • Pris: 40 990,-
  • Importør: sportpartner.no
  • Materiale: Aluminium
  • Vandring F/B: 130mm/120mm
  • Hjulstørrelse: 29″
  • Gaffel: Fox 32 Float Kashima CTD, 15mm
  • Gir og drivverk: SRAM X9/X7/RaceFace Turbine
  • Bremser: Avid Elixir 7 Trail
  • Styreoppsett: RaceFace Evolve-styre, 725mm, på OnOff Stoic stem, 30mm
  • Seteoppsett: Fi:zik Ardea-sete på RockShox Reverb-setepinne
  • Hjul: Easton EA70-hjulsett
  • Størrelser: S, M, L, XL

For tilhengere av dippedutter

Som nevnt på XR729 blant rittsyklene med store hjul, har Lapierre kommet med e:i-systemet på syklene sine. Altså har du en svært effektiv og lynrask  automatisk justering av bakdemperen, basert på hva forhjulet kjører over. XR729s langbeinte og grovere storebror er TR729, en karbonsykkel med slakere styrevinkel, 20mm mer vandring, og en kilo mer pondus. Om du ønsker elektriske dippedutter som e:i-systemet på sykkelen din kan du velge fritt, uansett er dette en lett og rask stisykkel som gladelig vil bli med på anhver tur som innebærer smale stier og røft terreng. Utstyret er rent og pent fargekoordinert, og ikke minst, veldig fornuftig til bruken sykkelen er ment for. Igjen ser vi at dekkene kanskje kan oppgraderes til noe bredere, men ut over det er TR729 klar for alt mellom Fjørå, Skibotn, Skeikampen og Gautefall.

Lapierre Zesty TR 329

  • Pris: 42 990,- med 5000,- i tillegg for e:i
  • Importør: deler.no
  • Materiale: Karbon
  • Vandring F/B: 120mm/120mm
  • Hjulstørrelse: 29″
  • Gaffel: Fox 32 Float Kashima CTD, 15mm
  • Gir og drivverk: SRAM X01
  • Bremser: Formula R1S
  • Styreoppsett: Lapierre-styre, 720mm, på Easton EA70-stem
  • Seteoppsett: SDG Duster-sete på Easton EA70-setepinne
  • Hjul: Easton EA70-hjulsett
  • Størrelser: S, M, L, XL

Dirtsykler

JIBBING: Dirtsykling er sykkelsportens svar på jibbing -populært blant kidsa, men like morsomt for voksne. Foto: Flo Modena

Lillebroren i terrengsykkelfamilien er dirtsyklene. De er billige, veldig solide og bygget for lek. Enten du bygger små hopp i nærmeste treklynge, satser mot konkurranser eller trenger alternativ trening for stisyklingen kan dette være noe å lese.

Dirt er kanskje det minste segmentet i terrengsykkelverdenen, men også et av de mest spektakulære. Progresjonen denne delen av sporten har vist i Norge er voldsom, og med aktører som Adrian Tell og Mads André «Makken» Haugen finnes resultater å vise til også.

Det finnes hopp i alle størrelser og fasonger og i ymse kvalitet rundt om i hele landet, og siden dirtsykler tåler juling i store mengder er dette populære sykler å gi poden som ikke er i nærheten av å ta vare på utstyret sitt ennå. I sum er rekrutteringen til dirtsykling god, selv om denne grenen av sporten er den soleklart minst organiserte.

Er du ikke er en aspirerende dirtsyklist, sier du? Om alderen tynger eller gapet mellom kicker og landing ser avskrekkende ut, er dirtsykler allikevel velegnet til annen aktivitet. Pumptracks er noe vi har slått et slag for tidligere, og det er verdt å nevne det igjen: Pumptracks er djevelsk god og morsom trening. Og disse syklene er altså gode kjøp om du har en slik bane i nærheten, eller har tenkt å bygge en.

En typisk dirtsykkel har en solid ramme i stål eller aluminium i sentrum, en dempergaffel med opptil 100mm vandring, et solid kranksett med ett drev og høy front og lavt sete. Gir er valgfritt, til ren dirtsykling er det unødvendig, men om sykkelen skal gjøre tjeneste til transport også kan et drivverk være greit. Materialbruken her er holdt i stål og aluminium, siden vekt har mindre å si her enn holdbarhet og styrke. Noen sykler likner mest på BMX-sykler på steroider, mens andre ser mer ut som normale halvdempere, alt med sin funksjon. Regelen kan være enkel om du kjøper en dirtsykkel; jo hardere du er mot sykkelen, jo enklere bør den være. Om du måtte lure: hjulstørrelsedebatten har ikke sparket inn dørene i dirtverdenen ennå; her er det 26″ som gjelder.

Dirtsykler: 

Gult er ikke for kyllinger

Når vi nevner Merida er det kanskje lettere å se for seg Gunn-Ritas superlette rittmaskin enn en toppkvalitets dirtsykkel. Men det er altså det Merida har produsert i Hardy Pro Team, Adrian Tells modell. Her er alt strippet til det nødvendige, med enkle punkter som ingen forbrems eller gir. Kjedet strammes ved horisontale dropouts. Et lite sete står oppå en kort setepinne. Dekkene innbyr ikke akkurat til lek i terrenget, men gir fart til å komme over selv de mest fryktinngytende gapene. Planer om å lære deg cash roll? Denne sykkelen kommer uten begrensinger.

Merida Hardy Pro Team

  • Pris: 11 999,-
  • Importør: Stians Sport/merida.no
  • Materiale: Aluminium
  • Vandring: 100mm
  • Hjulstørrelse: 26″
  • Gaffel: Manitou Circus Expert
  • Gir: Singlespeed
  • Bremser: Avid Elixir 3 bakbrems
  • Styreoppsett: MJ-3531-styre 740mm på CNC-frest stem 45mm
  • Seteoppsett: Velo VL-7081 sete på Pivotal setepinne
  • Hjul: Sun/Ringlé MTX 29-felger på DH Pro Disc-nav, Maxxis DTH 2.15-dekk

Trygg og spenstig på en gang

Med størrelsen Specialized har i sykkelmarkedet er det ingen overraskelse at de har en sterk serie dirt- og slopestylesykler. Alle prisnivå er dekket, fra en fulldempet slopestyle-sykkel til det som heller kan karakteriseres som kraftige skolesykler. Serien kalles bare P., og modellene kjennetegnes med nummer. Vi skal se på mellommodellen P.3, som blant annet Martin Söderström har brukt flittig til dirt og street. Her finnes blant annet en staut aluminiumsramme med korte kjedestag og glidende dropouts, som strammer kjedet uten at hjulet kan settes skjevt.

Specialized P.3

  • Pris: 10 998,-
  • Importør: specialized.com
  • Materiale: Aluminium
  • Vandring: 100mm
  • Hjulstørrelse: 26″
  • Gaffel: RockShox Argyle
  • Gir: Singlespeed
  • Bremser: Avid Elixir 1 bakbrems
  • Styreoppsett: Specialized P.-styre 750mm på P.-stem 40mm
  • Seteoppsett: Specialized P.-sete på aluminium setepinne
  • Hjul: Specialized P.Series-felger og -nav. 

Ekstravagant

Om det blir for kjedelig å kjøpe en sykkel som alle kompisene på pumptracken har, kan du gå for custommerker som Santa Cruz. Deres Jackal har vært med i produktlinjen en del år nå, og er en av de renere og stiligere dirtsyklene der ute. For de tilårskomne er det bare å se på hva den grånende enduroguruen Mark Weir får til på en pumptrack med denne. Velg mellom to farger og to klistremerketyper, velg utstyret du vil ha, velg gir/ikke gir og bygg ditt eget prosjekt. Rammevekten er betryggende 2,28 kilo, dropoutene er av den glidende, idiotsikre typen og lakken er pen. Ønsker du å bygge sykkelen med gir, finnes ISCG-fester for kjedefører.

Santa Cruz Jackal

  • Pris: 7 999,-
  • Importør: speedproducts.no
  • Materiale: Aluminium
  • Hjulstørrelse: 26″

Uheldig akronym, god sykkel

NS er ikke et stort merke, og ihvertfall ikke her til lands. De holder til i Polen, og har latt seg bli kjent i størst grad gjennom å sponse den engelske dirt- og slopestylesyklisten Sam Pilgrim. Men syklene deres er verdt en titt, både de fulldempede frikjøringssyklene og dirtsyklene, som NS Holy 2, som vi tar for oss her. For de yngste og for de som virkelig vil øve seg på sykkelen er det ingen dum idé å droppe dempergaffelen, og det er det NS har gjort på denne modellen. Umiddelbart settes det store krav til myke landinger og godt kroppsspråk. Det eneste som nærmer seg en luksusartikkel her er bakbremsen, resten er klink solid og så enkelt som det kan bli. Less is more, om du vil.

NS Holy 2

  • Pris: 5 995,-
  • Importør: sykkelboden.no
  • Materiale: Stål
  • Hjulstørrelse: 26″
  • Gaffel: Stål
  • Gir: Singlespeed
  • Bremser: V-brems på undersiden av setestagene
  • Styreoppsett: NS Mint-styre på NS Quark-stem, Sam Pilgrim-holker
  • Seteoppsett: Octane One sete og setepinne
  • Hjul: Jalco DBX-felger på Joytech-nav

For de aspirerende

Kanadiske Norco har laget sykler lenge, og er mest kjent for sti-, frikjørings- og utforsyklene sine. Men også på dirtsykler kan de sine saker, og de lager noen fine stålsykler, deriblant Ryde 24, som er en småhjulet dirtsykkel for de minste spirene, som vanskelig kommer seg i lufta på 26″-sykler. Selv om syklisten av åpenbare grunner ikke vil være av de største og eldste, er sykkelen allikevel utstyrt med utstyr for dirtsykling, og ikke som en skolesykkel med tøff lakk. Gaffelen har 80mm vandring for å senke fronten litt, og Kenda-dekkene ruller bra for å holde farten inn mot hoppet. Til forskjell fra syklene tidligere nevnt er Ryde utstyrt med brems foran og bak for sikkerhets skyld. I sum godt materiale for å inspirere neste generasjon.

Norco Ryde 24

  • Pris: 3999,- 
  • Importør: racingdepot.no
  • Materiale: Stål
  • Vandring: 80mm
  • Hjulstørrelse: 24″
  • Gaffel: RST Dirt
  • Gir: Singlespeed
  • Bremser F/B: Tektro mekaniske skivebremser
  • Styreoppsett: Norco-styre og -stem
  • Seteoppsett: Norco integrert sete og setepinne
  • Hjul: Alex MUS30-felger på Norco-nav, Kenda K-Rad

Motta nyheter, tips og guider fra friflyt.no

 
 
VIS KOMMENTARFELT
Annonse
Annonse
Annonse