I helgen åpnet Hafjell bike park igjen for en ny sesong og det med fullt program. Fredag startet det med pump-track konkurranse, der Michael Andersson stakk av med seieren foran Anders Fallesen og Anders Lundgren. I Mystery-time formatet var det Stefan Johansson som vant med Jon Gunnar Fredriksen og Anders Fallesen like bak. Det ble også arrangert Strava-konkurranse, der man skal sykle flest mulig høydemeter på en dag. Der var det Ottar Formodalen som var mest effektiv og fikk syklet mest.Under whip-off konkurransen var det skyhøyt nivå, vinneren fra Spy pump-track challenge; Michael Andersson tok seieren for best whip. Noe de fleste ville sett seg fornøyd med, men neida. Etter premieutdelingen 22:15 kjørte han hele veien til Vallåsen for å kjøre inn til 4. plass i Scandinavisk cup i utfor, imponerende. I best trick og best whip på lillehoppet var det brødrene Marius og Mikkel Jemtegaard som vant. Mikkel tok en formidabel seier med en svær backflip på lillehoppet. Thanks again for another amazing opening weekend. Great to see so many familiar faces as well as lots of new ones! Also, a big thanks to all those who took part in the weekends competitions Here are the top results from de different events! SPY PUMPTRACK CHALLANGE #spy @spynorway Fastest lap: 1: Michael Andersson 2: Anders Fallesen 3: Alfred Lundgren Mystery Time: 1: Stefan Johansson 2: Jon Gunnar Fredriksen 3: Anders Fallesen FOX WHIP OFF WINNERS #foxmtb @foxmtb Big jump: Michael Andersson Small jump: Marius Jemtegaard Best Trick: Mikkel Jemtegaard MAXXIS STRAVA CHALLANGE #maxxistires #maxxisnorway 1: Ottar Formodalen 2: Morten Kiledal 3: Kine Haugom INSTACHALLANGE 1. Martin Vinje 2. Snorre Pedersen 3. Christopher Fredriksen Et innlegg delt av Hafjell Bike Park (@hafjellbikepark) Juni 18, 2018 kl. 4:23 PDT Etter ti år i Hafjell bike park skal Knut Løkås slutte og flytte hjem til Bodø, svenske Daniel Eriksson som blant annet har jobbet i sykkelparken i Fernie skal ta over stillingen. – Vil noe endres nå som du tar over stillingen? Er det noen tema dere har veldig forskjellig syn på?– Nei det vil jeg ikke si, tror vi begge to er veldig likt innstilt på å jobbe hardt for å opprettholde og videreutvikle det eksisterende tilbudet, samtidig som vi også ser etter nye måter vi kan gjøre det best mulig for flere brukergrupper å ha det gøy her. – Dere har pusset opp flere løyper i år og spesielt løypen Illenberg har flere nyheter. Hvilke planer har dere for stinettet sesongen her?–Vi har lyst å i større grad knytte sammen den fine syklingen som finnes på fjellet med vårt område og gondoltoppen. Illenberg er døpt etter Ole Henrik Illenberger Solgaard. Det er han og en gjeng venner som har bygget hele stien på dugnad. I tillegg til dette har Nameless, Parkløypa og Brattlykkja fått seg en skikkelig oppussing. Daniel Eriksson er Hafjell's nye driftssjef Foto: Henrik Ulleland–Trysil satser stort på stisykling om dagen, i hvilken grad påvirker det omsetningen deres?– At Trysil satser på sykling tror vi er utrolig bra for sporten og oss. Det handler om å rekruttere flest mulig til sporten mer enn å konkurrere om de allerede eksisterende syklistene. Vi har god kontakt med Trysil og synes det er rått det de gjør. Vi håper at de som prøver terrengsykling i Trysil får mersmak og vil teste ut tilbudet vårt også.– Slik Trysil satser nå går det veldig mye i stisykling. Kommer dere til å satse mer på guiding og eventuell utvikling av bærekraftige stier for stisykling fremover?– Vi har god kontakt med en lokal, dyktig syklist som driver med guiding. Lars Ragnar Manengen som kjenner fjellet og stiene her oppe bedre enn de fleste, per nå så tar han den jobben som en ekstern aktør. Siden vi nå kun tjener penger på bikeshop’en og heiskort er det i bikeparken vi kommer til å investere fremover. Vi ser og at flere av våre utenlandske gjester kjører en kombo av Järvsö, Åre og Hafjell, jeg ser for meg at Trysil kommer til å bli inkludert i en slik roadtrip i nær framtid.­– Flere ting blir annerledes i år, dere har færre åpningsdager og Knut Løkås skal slutte etter ti år i Hafjell bike park. I kommentarfeltene får dere kritikk for å bevisst kutte ned så mye på åpningsdagene at dere må legge ned. Hva skjer egentlig med Hafjell fremover?– Besøkstallene midt i uken har rett og slett vært for lave til at vi kan forsvare driftskostnadene med å drifte to store heiser. Vi har troen på en god framtid for Hafjell. Vi tjente mer penger i fjor med reduserte åpningsdager enn vi noen gang gjorde før med åpent hele sommeren, uansett om det blir færre åpningsdager kommer vi ikke til å senke kvaliteten på syklingen her.