Vellykkede dykk under de brytende bølgene sparer både krefter og tid på padleturen ut. Ikke minst er det med på å øke selvtilliten, og utvide mulighetene på hvor du kan surfe. Duckdiving krever trening. Øv på små dager eller for eksempel i et svømmebasseng. Merk at god fremdrift hjelper å få brettet dypt ned i vannet, og at et longboard ikke egner seg så godt.

  1. Plasser begge hender parallelt rundt kantene på brettet og press det så dypt du kan med rette armer og krummet rygg som vil gi mest mulig tyngde over brettet. 
  2. Pass på at du sikter rett inn på bølgen. Ta et dypt åndedrag og sørg for at hele kroppen er under vann når bølgen bryter over deg.
  3. Så snart brettet ikke kommer dypere, gi et spark med foten på bakenden av brettet for å legge det flatt. Trekk brystet ned mot brettet, og lar deg flyte opp igjen med «nosen» først. Timingen kan være utfordrende, og avhenger av hvordan bølgen bryter. Hvis bevegelsen er gjort som den skal, kan padlingen starte umiddelbart. 

Å slippe brettet i det bølgen kommer kan ofte virke fristende, men et «løst» brett er farlig for andre i nærheten. Husk også at du må komme deg unna når surfere står på bølgen. I det uskrevne regelverket for surfing innebærer det at du må padle inn mot hvitvannet.

Surfeskolen på friflyt.no: