Det sier seg selv at en bedre og sterkere padler vil ha fordeler i en lineup. Du får både får flere bølger og vil holde ut lengre.

1. Samle bena godt oppå brettet. Om du sleper føtter og knær i vannet, vil de bremse fremdriften.

2. Prøv å løfte opp bryst og skuldre fra brettet ved å stramme rygg og rumpe. Så snart du klarer å løfte overkroppen opp fra brettet, vil du også komme lengre frem på brettet og legge det flatere, slik at det glir raskere i vannet.

3. Skorpion-ryggen gir mer frihet til arm og skulderbevegelse, mer kraft, bedre oversikt, mindre stiv nakke og ikke minst bedre muligheten til å forflytte vekt frem på brettet ved å legge overkroppen ned når du padler på en bølge.

4. Strekk armene langt frem og stikk hendene med samlede fingre rett ned og dypt i vannet og dra/skyv håndflaten loddrett nesten helt ned til hoftene. Mange surfere drar armen i en s-form under brettet.

5. Prøv å kjenn på fysikken og motstanden i vannet når du padler. Mye motstand i vil høyst sannsynlig også bety at takene har effekt i form av økt fart på brettet.

DIN EGEN MOTOR: Samle bena og løft bryst og skuldre. Det er to god tips for å få mer fart på padlingen. Foto: Christian Nerdrum

Det er ikke bare armene som gjør jobben. Tenk på at bryst, rygg, mage og skuldre også skal få kjørt seg. Løft gjerne skuldrene frem sammen med armene, men pass også på at de trekkes ned igjen mot slutten av svømmetaket. Når du oppdager at nesten hele kroppen kan hjelpe til med fremdriften, er det viktig å holde brettet temmelig rolig i vannet for mest mulig fremdrift.

Første del av Fri Flyts surfskole finner du her!

Surfeskolen på friflyt.no: