ANDØRJA ØYA: Nord-Europas fjellrikeste øy, med elleve tinder over 1 000 moh – fordelt på 135 kvadratkilometer. Høyeste fjelltopp er Langlitinden med 1 277 moh, og den også det høyeste fjellet på ei øy i Skandinavia. Øya har en karakteristisk fjord, Straumbotn, som deler øya omtrent i to. I 1994 fikk Andørja fastlandsforbindelse ved byggingen av Mjøsundbrua. I 2000 ble Andørja forbundet med naboøya Rolla via Ibestadtunnelen, en 3,4 kilometer lang undersjøisk veitunnel. REISEN DIT: Bil er en forutsetning for å komme seg rundt på øya, i hvert fall hvis du skal gå topptur. Derfor er det enkleste å fly til Evenes og leie bil. Derfra er det raskest å kjøre via Harstad og ta ferge til Andørja. Det fins også hurtigbåtforbindelse fra Engenes mellom Harstad og Tromsø. ANDØRJA FREERIDE: Årlig frikjøringskonkurranse som kombineres med heliskiing. Begrenset med plasser, men åpent for alle, og er dermed Norges eneste åpne og kommersielle heliskitilbud. MER INFO: Boka Toppturer i Norge fra Fri Flyt-forlaget og nettsiden letour.no/freeride 1100 meter under – og ikke så veldig langt foran – skituppene mine er det fjord. Faktisk; uansett hvilken retning jeg peker tuppene så stikker de opp av tørr nysnø og peker mot saltvann. I vestlig retning er det til og med to fjorder. Vågsfjorden ytterst, og den lille men spektakulære Straumbotn; fjorden som nesten deler Andørja i to. Sola skinner, snøen er kald, fjorden blå og vinden rolig, men helt stille er det ikke. Jeg er omringet av saltvann og elleve frittstående topper over 1000 meter – tjue hvis du regner med alle spir og pinakler. Ingen øy i Europa er så tettpakka med fjelltopper som Andørja i Troms.Fjelltoppen vi står på er den høyeste, heter Langlitinden, og ligger 1276 meter over havet. Men jeg har bare gått de siste hundre høydemetrene, og en jevn strøm av folk med ambisjoner om å stjele sjettesporet mitt velter opp toppflanken. Den mest skjeggete av dem for andre gang i dag (det var han som tok førstesporet).Maskina som sørget for at vi slapp å gå noe særlig har nettopp levert en ny ladning med ivrige frikjørere, og hva den motorfarkosten har å gjøre høyt til fjells blant noen av Norges flotteste skifjell kommer vi tilbake til.LES OGSÅ: Drømmehagen i Todalen– Andørja ligger midt mellom Lofoten og Lyngen, men er ikke dårligere enn noen av naboområdene – i hvert fall ikke for en skikjører. Ok, Lyngen er litt større, men skikjøringa på Andørja er vel så bra, om ikke bedre, enn i Lofoten.Denne nokså dristige påstanden kommer fra den joviale og trivelige harstadværingen Olav Solberg. Han har kjørt ski og gått sommerturer på Andørja omtrent like lenge som han har levd, og han har kjørt ski fra ni av øyas elleve topper som rager mer enn 1000 meter over havet. Målet er å kjøre ski fra alle elleve. Olav har også vært guide for Helly Hansen, da de var på øya for å spille inn reklamefilm med frikjøringsstjerne-ekteparet Reine Barkered og Jackie Paaso.– Vasskartinden og Skartinden har aldri blitt kjørt på ski. Men det er mulig for de rette kjørerne når forholdene er gode. Begge fjellene er bratte og krevende, men helt klart kjørbare, forteller Olav.– Hva er det beste med toppturmulighetene på Andørja?– Det er så vanvittig stor variasjon her. På Andørja får du alle vanskegrader, himmelretninger, lengder og alle typer kjøring. I tillegg er det veldig snøsikkert, og nesten ingen trafikk her. Jeg er ikke i tvil om at Andørja er et av landets beste toppturområder, men sånt sier jo alle lokale.– Men hvorfor er det så lite folk som går tur her?– Mange velger nok de mer kjente områdene Lyngen og Lofoten, som ligger nært. Dessuten er det litt vanskelig logistikk. Det er ikke så mye butikker, hoteller og den slags på Andørja, og du må ha bil for å komme deg rundt.– Når er forholdene best?– Tja, fra januar og ut mai er det fine forhold på Andørja. Tidligere på vinteren er det for mørkt.  Norges – ja, kanskje til og med verdens ­– mest eksklusive heliskiing foregår på Andørja. En helg hver vår får gjengen bak sykkelrittet Tour de Andørja lov å fly skikjørere til topps på et knippe av øyas skifjell. En svært uhøytidelig frikjøringskonkurranse er arrangementet som skal til for å omgå det særnorske forbudet mot heliskiing. Både de lokale politikerne og lokalbefolkningen hyller den i utgangspunktet forbudte aktiviteten.– Jeg er udelt positiv til heliskiinga på Andørja, dette er et flott initiativ fra kreative folk, sier ordfører Dag Sigurd Brustind (H).Ordføreren i Ibestad kommune håper på økt helikopteraktivitet på øya, som han mener er som skapt for heliskiing. Ifølge ordføreren er det ingen politisk debatt rundt dette, men full enighet om å tillate helikoperbasert skikjøring på Andørja og naboøya Rolla.– Jeg har ikke registrert noe motstand. Heliskiinga er viktig for reiselivet i kommunen, det viser fram regionen på en strålende måte, og gir gode økonomiske synergieffekter. Vi prøver å videreutvikle og utvide dette, vi er opptatt av å skape arbeidsplasser. Fra vårt synspunkt er det ønskelig med mer. Vi vil gjerne utvide heliskiinga, men da må vi nok gå en runde med Troms fylke – som ikke har kommer med innsigelser tidligere. Å kunne gjøre lignende ting på mer helårsbasis er ønskelig. Vi klarer ikke å se hvilke interesser som er truet av helikopteraktiviteten, sier ordføreren.Eksport og produksjon av sjømat er den viktigste arbeidsgiveren og næringsdriveren i Ibestad kommune (som består av de to øyene Andørja og Rolla). Men aktiviteten er ikke stor nok til å holde folketallet oppe. Andørja er fraflyttingstrua, og ifølge ordføreren er heliskiing en av tiltakene for å holde den negative befolkningsutviklingen i sjakk.– Prognoser viser at 20 prosent av dagens innbyggere i kommunen vil være borte i 2040. Tiltak som heliskiing er veldig viktig for å jobbe mot denne tendensen, sier ordfører Brustind.– Hvordan er de politiske prosessene rundet dette, må kommunestyret gi ny tillatelse hvert år?– Neida, politikerne i formannskapet har enstemmig bestemt at dette skal vi støtte, og administrasjonen i kommunen håndterer saken uten innblanding fra oss. For vår del er vi veldig positive, men ofte i slike tilfeller er det statlige myndigheter som setter begrensninger. Det gar heldigvis ikke skjedd her. Alt ligger til rette geografisk, med velegna fjell og nydelige omgivelser. Hvis regjeringen åpner opp for heliskiing slik de har lovet, er det viktig for oss å være i forkant og klare til å kjøre på.  Selv skjønner jeg godt at folk kaller Andørja et toppturparadis, og jeg er jo bare en inhabil søring.Fjellene skyter opp fra havet på alle kanter, de er både store, bratte og mange. Men ikke brattere enn at de aller fleste har fristende skilinjer. Sammen med super-kjentmann Olav Solberg, kjentmann Ronny Dahl og utabygdes ikke-kjentmann Asbjørn Hellås finner vi ei spennende og bratt nordvestvendt renne i  bollen under Langlitinden. Lyset er litt flatt, men både legendariske Ronny fra Narvik og eks-ishockeyprofilen Asbjørn fra Bergen dundrer ned renna og Olav og jeg ser hvordan de peker skiene på slutten og får stor fart i outrunnet, som er som skapt for å gi gass.Olav og jeg tar det litt mer piano, men jeg tror ikke vi koser oss mindre i den fantastiske snøen.Et par timer senere – ja altså, vi gikk ikke opp igjen for egen maskin – kjører vi turen fra samme topp, men ned isbreen Blåisen på nordsiden av Langlitinden. Sammenligningen med svært så velkjente Vallee Blanche i Chamonix føles mer enn rimelig, men her er det langt mindre folk og en fjord ved turens endestasjon. Idet jeg kjører ned til gjengen som venter nede ved fjorden får jeg en high five fra snowboardlegenden Torbjørn Paulsen, som er nærmest euforisk over det som ble kanskje sesongens fineste åk. Godt over tusen høydemeter i kald snø og variert terreng med både store, åpne sider og brattere og mer komplekse områder. Ingen overraskelse at turen ned Blåisen er en av Olav Solbergs favoritturer på Andørja.  – Det er ikke lett å være motstander nå, erklærer Asbjørn Hellås.Å fly helikopter over tøffe fjellområder er en opplevelse i seg selv, og idet vi klatrer inn i flymaskina er det få som klager. Heller motsatt; folk hoier, jubler og lager det der tegnet med tommel-, peke-, og lillefinger som betyr at dette er rått. Asbjørn er en erfaren og dyktig frikjører, og selv om bergenseren har et litt ambivalent forhold til heliskiing, er det liten tvil om hva det brede gliset hans – og alle andres – betyr idet de klatrer inn i det røde helikopteret. Når vår nederlandske pilot gir gass over skarpe rygger og spisse tinder er det faktisk så artig å sitte på at moroa er vel så stor inne i helikopteret enn når vi kjører ski ned etterpå.Men på søndag når effekten av bygdefesten begynner å avta på ettermiddagen, da snakkes det også litt mindre om helikopterskikjøringens fortreffelighet. En av de som håper heli-aktiviteten på Andørja ikke utvides er Mikal Nerberg, som er tindevegleder i nabofjellene i Lyngen, og kommunepolitiker for Miljøpartiet de Grønne.– Det er lett å forstå at distriktskommuner ønsker blest om arrangementer og tenker at all aktivitet er av det gode. Selv har jeg ingen behov for å moralisere omkring dette, og jeg kjenner ikke opplegget på Andørja særlig godt. Men jeg synes det er viktig å ta inn over seg et større perspektiv. Dersom man stadig utfordrer det vi kan kalle «fri natur« med motorisert ferdsel eller andre mer varige inngrep forsvinner sakte men sikkert det området som oppleves som urørt, sier Nerberg.Han er tindevegleder, og hans eget forbund, Nortind, har tatt et klart standpunkt mot heliskiing i Norge.– Man må bestemme seg for hva man vil profilere seg på. Dersom Norge skal være en reiselivsdestinasjon som skiller seg ut på sikt, må vi gjøre et valg. Det er dessverre ikke mulig å si ja takk, begge deler. Jeg opplever at det er en utbredt holdning i enkelte miljøer at det er plass til alt og alle typer aktiviteter. Det er etter mitt skjønn en grov misforståelse, fordi det urørte – eller i hvert fall følelsen av det urørte – krever en viss utstrekning for at det skal ha denne type verdi og kvalitet. Jeg sier ikke at det må være sånn eller sånn, men man må velge. Flere her i Troms tror noe av attraksjonen her er nettopp fraværet av tung tilrettelegging og motorisert ferdsel, og at det vil være en verdi i langsiktig perspektiv, sier Nerberg.Men hva mener den lokale kjentmannen om saken? Selv om Olav Solberg har traska opp og ned på Andørja i snart en mannsalder, så er han likevel med når det arrangeres heliskiing på favorittøya hans. Mens vi venter på helikopteret nede i bjørkeskogen slår vi av en prat om nettopp det:– Jeg syns det er veldig bra slik det er nå, men en kort periode med heliskiing. Det er sjukt tøft å være med på dette opplegget. Og så er det minst like tøft å komme tilbake helga etter og gå topptur mutters aleine i fred og ro.Olav Solbergs fem topptur-favoritter på Andørja1. Ristinden (1055 moh)– En luftig og spiss tind med bratt og fin kjøring hele veien ned. Ikke veldig vanskelig, men krever litt erfaring og trygge forhold. Denne turen har alt!2. Snøtinden ned Skreddalen (1215 moh)– Det er her frikjøringskonkurransen under Andørja Freeride foregår, og rennene på skikjørers høyre like under toppen er veldig fine. Kjører man mot nord og ned Skreddalen etterpå får man 1200 effektive høydemeter med fin skikjøring.3. Langlitinden (1276 moh)– Turen ned isbreen Blåisen er som en miniversjon av Vallee Blanche i Chamonix. Dette er en snøsikker og nydelig tur i relativt greit terreng – på bre. Langlitinden er Andørjas høyeste fjell, og her får du også hele 1200 høydemeter skikjøring.4. Sørsiden på Snøtinden (1215)– På motsatt side i forhold til Skredddalen, altså mot sør og ned i Kvanntobotn, ligger ei fantastisk side som gir 1100 effektive høydemeter. Det er ganske bratt på slutten, men denne turen er fantastisk på de rette dagene.5. Årbostadtind (1179 moh)– Kjør ned den definerte renna som deler den store vestsiden i to, og under skoggrensa ned mot Vasskaret finner du Andørjas beste skogskjøring. Årbostadtind er en nydelig topp, og den store renna er så tydelig at den blir brukt som landemerke for folk til havs.