Lav vekt er selveste mantraet i toppturverdenen, og for hver sesong som går blir skiprodusentene flinkere til å lage lette ski med gode kjøreegenskaper. Det er riktignok klart at smale og korte ski ikke gir samme flyt og stabilitet i nedkjøringene som større ski, men samtidig er disse skiene så lette og enkle å ha med seg i motbakke at du får kjørt flere nedoverbakker – med mer krutt i lårene og gått flere og lengre turer når du slipper å streve med tungt utstyr i motbakkene. Disse modellene egner seg best sammen med nokså lette bindinger og støvler rundt kiloen.Les turekspertene i UTE sine siste produkttester her! Fire av skiene er betydelig smalere og mindre enn de resterende ti. Derfor har vi delt testen i to, og kåret en testvinner blant de fire minste og letteste, og en testvinner blant de ti større skiene. Hvis lav vekt og lite motstand er aller viktigst for deg, da er de fire minste gode valg, men vil du ha litt mer allsidighet kan de litt bredere modellene gi de beste opplevelsene.Flere utstyrstester finner du her!Merk for øvrig at de minste skiene sjelden har de letteste konstruksjonene – men på grunn av størrelsen blir de likevel svært lette. Begge testvinnerne imponerer med overraskende gode kjøreegenskaper. Begge er lette – men langt fra de letteste i sin kategori.Interessert i utstyr? Les våre siste saker om Norrøna!Hele Fri Flyts skitestarkiv finner du på skitest.com, og denne testen finner du også i Fri Flyt nummer 136. Trykk på lenkene under for en ekstra detaljert testrapport for hver modell:DE FIRE LETTESTE: Black Diamond Helio 76 Fischer Transalp Carbon 82 Hagan Core 83 K2 Wayback 80 DE MEST ALLSIDIGE: Hagan Boost 93 K2 Wayback 88 SGN Jostedalen Carbon Stöckli Edge Tour 88 Dynastar Mythic 87 Carbon Dynastar Vertical Eagle Fischer Transalp Carbon 90 Rossignol Seek 7 HD Stereo Carbon Wolverine v2 Åsnes Tindan Slik slankes toppturskiene:De vanligste knepene skiprodusentene bruker for å tyne vekta på toppturski: Karbonfiber: I ski brukes vanligvis glassfiber som forsterkning av rundt trekjernen. Det kan erstattes med karbonfiber, som gir mer styrke og stivhet per gram. Ulempen er prisen – og at du mister glassfiberens gode vibrasjonsdempende egenskaper.  Lette treslag: Ingen har funnet noen god erstatning for trekjernen, så det jaktes i stedet på lette treslag. Paulownia (keisertre) fra Asia og poppel er to treslagene som går igjen i toppturski. De som plukker ut tre til de letteste toppturskiene, sørger for å finne de letteste stokkene. Kanaler i kjernen: Ved å frese ut kanaler i kjernen kan vekten reduseres. Kanalene som freses ut kan fylles med et lettere kunststoffmateriale. De fleste toppturski, også de lette, har trekjerne.  Tredimensjonal profil: Ved å fjerne masse langs sidene foran og bak, kan verdifulle gram spares. Dette trikset har ofte fænsi navn, for eksempel; Völkl kaller det 3D Ridge, mens Fischer kaller det Aeroshape. Honeycomb: Bikubeprofilen gir en ekstrem styrke og stivhet i forhold til vekt, og derfor er det blant annet brukt i langrennsski – som erstatning for deler av kjernen. Konstruksjonen til for eksempel SkiTrabs toppmodeller er basert på honeycomb av kunststoffet Aramid. Mindre forsterkning: Monteringsområdet for bindinger må forsterkes ekstra. For å spare vekt, gjøres dette området så lite som mulig på en del toppturski. Mindre materialer: Tynnere såle, smalere stålkanter, tynnere topplast og ikke minst mindre lim gir muligheter for å smale gram på skiene. Som regel vil dette gå ut over holdbarhet og slitestyrke.  Mindre areal: En kortere og smalere ski blir nødvendigvis lettere, selv om konstruksjonen er den samme. Ofte er det et greit bytte: Du gir fra deg fartsstabilitet og flytegenskaper mot lavere vekt.