/ Topptur

Slik opplevde de rekordforsøket på Høgruta

7500 høydemeter og 94 kilometer på litt over 18 timer merkes godt på kroppen, forteller randoløperne med den ferske rekorden.

Sist oppdatert 20. mai 2015 kl 10.03
En av de tre rekordjagerne, Malene Blikken Haukøy, på vei ned en renne mot Leirvassbu - like før mål. Foto: Lars Erik Skjervheim

Fredag i forrige uke gikk de tre randoløperne Malene Blikken Haukøy, Martin Andersen og Lars Erik Skjervheim Høgruta i Jotunheimen med mål om å ta den første rekorden. Ruta, som er bedre kjent som Jotunheimen Haute Route, tar normalt sett fem dager, men ble gått på 18 timer og 29 minutter av rekordtrioen. Dermed klarte de målet sitt om å gå den 94 kilometer lange turen på under et døgn.

Men det har kostet krefter, ifølge Skjervheim.

- Det var tungt, og jeg fikk slitt meg godt og grundig ut. De siste timene var jeg heller ikke så flink til å ta til meg nok næring. Det var i tillegg en veldig lang tur, som bidro til en følelse av total utmattelse helt på slutten. Det er en tilstand det kan være interessant å oppsøke og kjenne på. Det er ikke sånn at du ikke har gått så langt at du ikke klarer et skritt til, så den største kampen er helt klart mentalt, sier landslagsskjøreren fra Voss.

Var helt i kjelleren

- Vurderte dere på noe tidspunkt å gi opp?

- Nei. Jeg hadde vel to turer halvveis ned i kjelleren mot slutten, for formen kan svinge mye på lange turer. Alt i alt følte jeg meg veldig pigg på mesteparten av turen, forteller Skjervheim.

For Malene Blikken Haukøy var derimot opplevelsen en noe annen. Den fjerde dagsetappen er vesentlig hardere og mer krevende enn de andre, og det merket hun godt på kroppen.

- Jeg sa hele veien at jeg skulle gå helt i mål, men mellom Spiterstulen og Leirvassbu så ikke ting helt ut som det gjorde på kartet. Det var mye lengre enn jeg hadde sett for meg. Da sa jeg at det var stopp ved Leirvassbu, og at jeg ikke kom meg videre derfra. Men når jeg først var der innså jeg at det ikke var noen veier utenom, fordi det var så kort vei igjen. På det tyngste var de andre sinnsykt flinke til å motivere meg, og jeg fikk mye hjelp da det var som verst, forteller 23-åringen.

For det var en tøff, men like imponerende rute hun tilbakela.

- Jeg tror jeg hadde det tyngst fordi jeg var den eneste jenta, men det begynte bra og jeg følte vi gikk kontrollert. Når det først begynte å bli tungt gikk det veldig tungt. Både Martin og jeg kjente litt på det, men Lars Erik var veldig sprek, så jeg hang litt i strikk bak han underveis, forteller Haukøy.

Den viktige lagmoralen

Høgruta går over de fem fjelltoppene Besshø, Surtningssui, Glittertind, Galdhøpiggen og Storbjørn, og ble startet av Stian Hagen og Johan Wildhagen i fjor. Stian Hagen lot seg også imponere av bragden til de tre rekordholderne.

- De har gjort en veldig sterk innsats, sa Hagen tidligere denne uka.

For som trio ankom de siste stopp, Krossbu, klokken 22.29 fredag kveld, og startet turen 04.00 på natta/morgenen før. Skjervheim forteller at lagmoralen var viktig for den harde turen.

- Ellers blir det fort meningsløst å holde på. Jeg ble nok litt ivrig i en periode når vi nærmet oss Glittertind fordi vi hadde så himla bra framdrift, og fikk beskjed om å roe meg ned. Ellers syntes jeg vi var flinke til å gjøre hverandre sterkere. På toppene tok vi oss tid til å kose oss litt for å nyte utsikten.

Også Malene roser den gode moralen i laget.

- Det er en fordel å gå med flere. Det er viktig å gå med noen som man trives på tur med, ellers er det lett å grave seg ned.

Tror på raskere tid

Til tross for en imponerende tid tror Skjervheim at det er rom for forbedring. Han sier at han allerede neste år vurderer å dra ut på den samme turen igjen.

- Det er helt klart forbedringspotensial tidsmessig. Vi valgte å gå innom alle hytter, og tok nok ikke den raskeste ruta fra Galdhøpiggen til Storebjørn, men vi tok derimot forhåpentligvis den fineste. Det kosta krutt, forteller han.

- Hvor raskt tror du at du kan gå den?

- Det er vanskelig å si, men jeg tror jeg kan gå den en god del fortere. Akkurat hvor fort får fremtiden vise.

TV 2 fulgte trioen underveis på turen, som vises på Lørdagsmagasinet kl. 18.50 lørdag.

Publisert 20. mai 2015 kl 10.03
Sist oppdatert 20. mai 2015 kl 10.03
annonse
Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)