– Vi fortsetter med den samme prisstategien. Det har vært en knallsuksess, både i form av mye hyggelige tilbakemeldinger, som vi nå føler har blitt enda mer lojale. Men også fordi det har gjort at en god del familier har kommet seg ut. Ikke bare for det økonomiske, men også fordi flere kommer seg ut i bakken, sier daglig leder i Oslo Vinterpark, Espen Bengtson til Fri Flyt. 

Foran fjorårets sesong kuttet Oslo Vinterpark, populært kalt Tryvann, sesongkortprisene fra 4450 til 2500 kroner. Dermed ble de Norges nest billigste sesongkort - kun slått av Narvik med 1800 kroner. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

ØKTE: Oslo Vinterpark økte mest av alle i Norge denne sesongen. Foto: Oslo Vinterpark

Sesongkortpriser, Oslo Vinterpark 2016/2017

  • Voksen: 2500,- før 1. desember. 2700,- etter.
  • Barn (7-15 år): 2250,- før 1. desember. 2400,- etter.
  • Familie (inntil 2 voksne og 3 barn): 7000,- før 1. desember. 7500,- etter.

– Når du sier samme prisstrategi. Betyr det samme priser som i fjor?

– Vi kommer til å selge sesongkort for samme pris som i fjor for voksne og barn frem til 1. desember. Etter det skrur vi opp prisene med 200 kroner på voksne og 150 kroner for barnekortet. Familiekortet er 7000 frem til 1. desember, og 7500 desember. Det er noe justert opp på grunn av momsøkning på heiskort fra regjeringen.

Samtidig som anlegget kuttet prisen på sesongkort, fjernet de også muligheten til å kjøpe kveldskort og to- og tretimerskort, slik at de som ville bruke noen kveldstimer i bakken måtte betale full dagskortpris på 400 kroner. Det falt ikke i like god jord hos alle.

– Vi måtte rydde opp en del i prislistene. Det er også innebært at vi har fått en del negative tilbakemeldinger. Det har vi forståelse for. Men vi kan ikke selge billige sesongkort og billige to-timerskort. Det er en grense. Målet vårt er å få så mange som mulig til å kjøpe sesongkort, slik at vi kan bygge opp anlegget og få det bærekraftig.

Oslo Vinterpark har hatt flere år med dårlige resultater. I fjor var de derimot det anlegget i Norge med størst vekst av alle. I tillegg til å ha økt omsetningen, har også bruken av anlegget vokst. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

PARK: Oslo Vinterpark har satset hardt på park. Foto: Stian Raa

– Gikk dette bedre enn forventa?

– Det var litt over forventning. Vi regnet på det, og nedsiden var ikke så veldig stor. Vi bare satset, og det funket bra.

– Hva forventer dere nå?

– Jeg tror vi skal være ganske nøktern. Vi blir fornøyde hvis vi selger like mange, men håper selvsagt på noen flere. 

– Geilo har også gjort det samme. Har dere startet en trend?

– Det hadde vært hyggelig. Det hadde vært veldig bra for brukerne. Det er jo gøy å være en trendsetter som er til gode for skikjørerne.