– Popp er uten tvil den viktigste komponenteni et triks på ski, sier Jacob Wester.Han er en av skisirkusets mest komplette skikjørere – alt fra trippelcorks til argbratt – så vi begynte med å spørre ham. Denne saken skal bli en slags telefonstafett.Starten på stafetten var et par situasjoner i mars vinteren 2017:1. Vi er på Fri Flyts skitest i Stranda. Sondre Lindkjølen finner en liten traversspor han kan hoppe over, som en liten roadgap. Han treffer landinga perfekt gang på gang – en liten overgang rett bak sporet. Takeoff er på en liten kul av snø endel meter på oversida. Vi andre stopper samme sted, tar samme fart – og lander midt i sporet. Flat og kjip landing i stedenfor elegant i overgangen.2. Noen uker seinere er jeg på World Cup i Big Air i Myrkdalen. Det er litt utfordrende forhold med sikt og snø. Men alle tar fart fra samme sted, det er samme mann som har smørt de norske utøvernes ski, og de fleste utøverene kjører på et av 2-3 skimerker. Likevel: Noen lander nesten på kulen, andre bånner landinga. Hvorfor er det sånn?I Myrkdalen heter ikke sats lenger. Det er dette de kaller popp. Men hva er det og hvordan får man det?LES OGSÅ: Den store saken om skisokker– Popp er sats, sier Anne-Jorunn Tysseland, trener på skigymnaset i Hovden. Er det så enkelt altså?– Popp er fraskyvet på hoppkanten som gir deg høyde. Det er en forskjell på å kjøre ut et hopp eller å dytte i fra. Skyver du i fra, får du høyere bue. Er det mye kick i hoppet, blir man ofte lurt til å tro at man satser selv om man ikke gjør det, sier Tysseland.Så langt, så lett. Popp er sats. Men hvis det er så enkelt, hvorfor er det så store forskjeller innad i for eksempel gruppa som kjører verdenscup – de var vel alle trent cirka likt?Si det. For Bendik Øye, trener på NTG Lillehammer, er det enkelt:– Pøpp er å komme seg opp i lufta!Har du god pøpp kommer du høgt, har du dårlig går du lågt. Bendik har meninger, også om hvordan popp bør skrives. – Kan man lære popp?– Ja, det vil jeg da tru. Er vel øving som skal til, som med alt anna– Hvem har best popp?– På hopp så tror jeg Eirik Sæterøy har den groveste jeg veit om.Han hopper så forbanna høyt. Og på sånn flatmarkspøpp så tror jeg at Magnus Graner og de gutta der er i en egen klasse.  Det der med flatmarkspopp er oppklarende. – Man trenger ingen bue for å poppe, sier Sondre Lindkjølen, mannen som fløy lengre enn alle andre på skitesten.– Alle som har kjørt mye park, og ofte også skikjørere som skater eller sykler BMX/Dirt om sommeren stort sett er gode til å poppe. Jeg tror det kommer av at teknikken man gjør innlåst i ski er veldig lik den teknikken man bruker for å gjøre en ollie med skateboard eller sykkel. – Forklar!– Man bruker spennet i skia i veldig stor grad for å få til et hopp på flat bakke. Hvis du har prøvd å hoppe rett opp og ned på vanlig måte med alt skiutstyret på, har du kanskje erfart at du maksimalt klarer å klemme ut skuffende 3 cm over bakken hvis du ikke trekker beina til deg? Når du popper, legger du deg bakpå så mye at presset går ned i skien, helst bak bakbindingen. Her skal du være ganske sammenbøyd. Herfra skal man ta en sats som går like mye opp som frem, siden du startet med vekta så langt bak. Hvis dette gjøres riktig klarer du å holde press på baktuppen helt frem til den forlater bakken, sånn at du har forsterket satsen din mens foten begynner å komme et stykke over bakken. Når skien har forlatt bakken kan det være greit å tucke litt eller gjøre en liten tweak bare for å poengtere hvor sykt god hangtime du har klart å opparbeide på flat bakke!– Ok. Jeg tror jeg skjønte det.– Husk at skia spiller en veldig stor rolle for hvor godt en skikjører klarer å poppe.Jeg tror det er veldig mange frikjørere som kun har forholdt seg til ski med en fleks tilsvarende en ubehandla 2"4". Det er ingen god ski å lære seg å poppe med. I tillegg er jo frikjørere ofte så fallorienterte at de ikke har så stort behov for å poppe så mye. Ofte er jo folk så modige i klippevalg at å dempe litt er mer innbydende enn å ta stakefart og poppe det man klarer ut, sier Lindkjølen. OK. Så popp er mer komplisert enn sats. OK. Jeg må ta en telefon til.Denne går til Grungedal.– Du, jeg hadde mange formative år på telemark. Kan jeg skylde på det når jeg har dårlig popp, siden jeg ikke kunne bruke bakskia så mye med telemarkbinding? – Du har heilt klart eit poeng, men om ein f eks hadde satt nokre telemarkski på Eirik Moberg, så hadde han fortsatt hopp høgt, sier Svein Olav Lien, sportsjef for freeski og snowboard ved Hovden skigymnas.– For meg som har dårlig popp, har du en konkret råd til å bli bedre? Skiteknisk?– Sats litt før hoppkanten er eit råd, og gi litt meir F i kva som kan skje i lufta er eit annet råd. Det ligg litt i sjela det der med poppinga.Hører du, sjel? Ta deg sammen.TO OM POPPJacob Wester«Alt begynner i overgangen på hoppet, der fart på kort tid skal omsettes til air time. Klart kan man få en høyere flytur gjennom bare å ta mer fart, men en kraftfull og vel-timet popp skaper en bedre og mer fotogen bane gjennom lufta, man får bedre kontroll gjennom trikset og lander med mindre og sikrere hastighet. På et godt konstruert hopp trengs bare spente lårmuskler og en sentrert posisjon. På flate take offblir skillene i popp mer synlig. Sterke bein er en god start, alt annet er timing og øving. »Svein Olav Lien«Kva popp er?  Kor høgt hoppar du med ski på beina, og kor kult ser det ut. Spør du meg er poppen det viktigaste du må kunne som ein god skikøyrar. Om du likar best park eller BC, så er ein god 'popp' det mest essensielle for god stil. Og god stil er tross alt det viktigaste. Popp er altså bådestil og høge hopp. Ein god popp inneheld mykje sjølvtillit og trening. Står du mykje på ski, kjem sjølvtilliten, og hoppkanten er dermed etterkvart ikkje like skummel. Ein kan samanlikne med å hoppe frå tre meter svikt: Er du usikker og redd hoppar du som regel langt og flatt, mens er du sikker og trygg hoppar du som ho stupedama. Sats har mykje å seie, men sidan kickarane inneheld mykje sats i seg sjølv, er igjen sjølvtilliten og erfaringar som skikøyrar det viktigaste. Om popp er forskjellig fra sats? Sats kan i og for seg samanliknast med popp på mange måtar, men som ordet i seg sjølv fortel, så er ein god popp kulare enn ein god sats.»