/ Folk

Olsson tar ledelsen

4. -2. -1. -1. -1. -1. -1. -1. Jon Olsson gjør det skarpt med sin Audi R8 i Gumball 3000.

Sist oppdatert 31. mai 2012 kl 10.35
RACERJON: Jon Olsson elsker raske biler. Og i år har han virkelig fått fart på sin nye Audi R8 i Gumball 3000. Foto: Jon-olsson.com
RACERJON: Jon Olsson elsker raske biler. Og i år har han virkelig fått fart på sin nye Audi R8 i Gumball 3000. Foto: Jon-olsson.com

De siste resultatene fra det alternative bilracet Gumball 3000 viser at skikjendis Jon Olsson gjør det skarpt i sin supertrimmede Audi R8. I år stiller hans team opp med to biler i teamet de kaller for Storm Troopers. Jibbefenomenet Elias Ambühl har fått låne en av Olssons Nissan R35 GTR og har lagt seg på et litt roligere tempo enn sin svenske mentor. 

– Det vanskelige med Gumball er at en kan sette avreise når du vil. Derfor venter vi til noen av bilene har startet så vi ikke er de første ut. Så snart de setter i gang, følger vi etter for å nå neste mål først. Vanligvis passerer vi en hel haug med konkurrenter mens de står i veikanten med politiet. Nøkkelen til Gumball er egentlig mer strategi enn høy fart. 

Dette er Gumball 3000:

The Gumball 3000 er et årlig internasjonalt veirally som foregår på offentlig vei med forskjellige ruter rundt hele verden hvert år. The Gumball 3000 ble grunnlagt i 1999 og er en årlig oppføring av 120 eksotiske og kraftfulle sportsbiler. Imidlertid har flere andre type biler deltatt, for eksempel er politibiler og bobiler blitt sett. Rallyet er ikke et alvorlig løp i tradisjonell forstand av rallyløp – det er ingen premie for å være raskest eller noen offisiell tidtaking av noe slag. Arrangørene understreker at det ikke er en konkurranse, men kun et billøp for å oppleve verden.

Gumball 3000 har imidlertid mottatt kritikk og er blitt latterliggjort. Noen mener at løpet bare er en unnskyldning for kjendiser til å kjøre uvørent. Mange deltakere har blitt bøtelagt, fått bilene sine konfiskert eller blitt fengslet for fartsovertredelser. En hendelse i Makedonia i 2007 resulterte i at to personer som ikke var med i løpet omkom. Resten av rallyet ble avlyst.

(wikipedia)

Publisert 31. mai 2012 kl 10.35
Sist oppdatert 31. mai 2012 kl 10.35
annonse
Relaterte artikler
annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen