PASS PÅ: Bruktmarkeder på nett er utsatt for svindlere – les disse tipsene for å unngå å bli lurt. Illustrasjon: Didrik Magnus-Andresen

– Kontoen ble belastet, men kameraet kom aldri og selger forduftet

Slik reduserer du risikoen for å bli svindlet når du handler på nett.

Sigurd Vaadal har lang erfaring med netthandel, både på Fri Flyt og finn.no, og til nå helt uten trøbbel. Men da han skulle kjøpe et GoPro kamera via en annonse på griflyt.no i høst, gikk det galt.

Ingen varsellamper som blinket

Vaadal anser seg som en erfaren netthandler, og det var ingenting med GoPro-tilbudet som fikk ham til å reagere. Han hadde fulgt med på både Finn.no og FriFlyt en stund, og plutselig dukket det opp en selger som skulle ha 500 kroner mindre enn de andre - altså ikke helt utenfor normalen, sier han.

– Hadde det vært helt urealistisk bra, ville jeg jo tenkt at det var noe muffens. Selger hadde et vanlig norsk navn, svarte umiddelbart på mail, og vi ble enige om pris og betaling. Jeg ville egentlig betale med Vipps, men hun hevdet hun hadde hatt problemer med Vipps. Akkurat på den tida var det en del snakk om Vipps-problemer i media, så vi avtalte å overføre til konto i stedet. Hun gikk også med på at vi delte kostnadene for frakt, forteller Vaadal.

Han overførte beløpet, og spurte om hun kunne sende det så fort som mulig, for han ville gjerne ha det med på skoleturen noen uker senere. Selger lovte å sende det dagen etter. To uker gikk, og Vaadal begynte å lure på hvor kameraet ble av. Han kontaktet selger igjen, og hun beklaget at hun hadde glemt det, og lovte å sende det umiddelbart. Men kameraet kom ikke.

– Nå er det gått over en måned, og jeg kontaktet henne igjen. Hun mente kameraet måtte være kommet bort i posten, og var fortsatt veldig hyggelig. Hun sa hun kunne tilbakeføre pengene til min konto og så kunne hun søke regress fra Posten for tap av pakken, forteller Vaadal.

Pengene ble aldri tilbakeført. Han har heller ikke lykkes i å få kontakt med henne på over en måned. Vaadal har sendt utallige eposter, søkt henne opp på Facebook og Googlet epost-kontoen. Nå vil Vaadal politianmelde saken.

I Google-søket som Fri Flyt utførte 29. november viste Facebook-profilen på navnet til kjøper i Vaadals tilfelle kun et profilbilde og et landskapsbilde, ingen registrerte venner og ingen aktivitet. Bildesøk på nett viste ingen likhet mellom Facebook-bildet og bilder som kom opp i søket, som for øvrig viste alt fra småjenter til mannlige hockeyspillere. Epost-kontoen kom også opp i forbindelse med de mye omtalte Nigeria-brevene.

Ikke utbredt problem

Svindel på annonsene i Fri Flyt er ikke noe utbredt problem, men det forekommer fra tid til annen, og det er alltid viktig å være på vakt, sier Audun Holmøy Røhrt, som er daglig leder i Fri Flyt.

– I løpet av de siste ti årene er det ganske få tilfeller vi har fått rapporter om, men denne høsten har fem personer meldt om at de har blitt eller blitt forsøkt lurt hos oss. I tillegg har noen observante brukere meldt om mistenkelige annonser, sier han.

Røhrt understreker at Fri Flyt tar svindel alvorlig, og overvåker annonsesalget etter beste evne.

– Man vet jo selv hvor irriterende det er å bli lurt eller frastjålet noe, så vi er kjappe til å slette eller sperre brukere hvis vi finner grunn til det, sier han.

Slik unngår du å bli svindlet

Holmøy Røhrt ber folk være på vakt mot typiske tegn på trøbbel:

  • Pris langt under vanlige for tilsvarende produkter
  • Helt nye produkter
  • Ting som selges på grunn av skade eller at selger har fra før
  • Selgere med telefonnummer som ikke gir noen treff på 1881 eller Gule Sider
  • Bildesøk på Internett som ikke viser samsvar mellom bilde og navn, epostadresser litt utenom det vanlige slik som @mail.com eller @gmx.com….

Geir Petter Gjessen, sikkerhetsansvarlig i Finn.no, trekker også fram at postoppkrav heller ikke er noen garanti for at man får varen før man betaler.

– Postoppkrav sikrer bare at du får noe, men det er jo ikke sikkert at du får det du har bestilt. Det er jo stor forskjell på en boks med makrell i tomat og en mobiltelefon, sier han, og refererer til et svindeltilfelle fra et par år tilbake.

Har man først blitt svindlet, anbefaler Gjessen å politianmelde forholdet, mens hans erfaring er at politiet i de fleste tilfeller ikke har kapasitet til å følge opp slike saker. I tillegg til politianmeldelse, kan man ta saken til Forbrukerrådet. De kan også bistå i svindelsaker.

 
 
VIS KOMMENTARFELT
Annonse
Annonse
Annonse