– Målet er å bli ferdig i løpet av 2012. Jeg har gjort unna 14 topper nå, og mangler altså fem, forteller Karine til Fri Flyt.

Et slikt prosjekt innebærer naturlig nok ganske mange forskjellige turer, som varierer stort i både lengde, høyde, vanskegrad, utstyrsbruk og alt mulig annet. Her er Karines gjennomgang av toppene hun har gjort unna og toppene hun mangler:

Akershus - Fjellsjøkampen (812 moh): Gått 21.01.11, var den aller første toppen jeg tok, og gikk den sammen med Camilla Ringvold på langrennski. På toppen står et 25 meter høyt branntårn som ga oss en kjempeutsikt 360 grader! Kort og grei tur i Hurdal kommune.

Telemark - Gaustatoppen (1882 moh): Gått 27.02.11. Dette var en ganske rå tur. Det begynte med tåke, men så kom vi gjennom tåkelaget og over skyene som gjorde at vi følte vi var på en annen planet. Vi kjørte en av rennene ned tilbake til bilen og fikk fantastisk, urørt pudder!

Buskerud - Folarskardnuten (1933 moh): Gått 09.04.11. Dette ble min aller første tur på fjellski i hele mitt liv. Det ga absolutt mersmak, men akkurat denne dagen fikk vi en heftig motvind omtrent hele veien inn på Hallingskarvet og på toppen var det så tåkete at vi nesten ikke fant toppen av varden. Men noen morsomme svinger i litt bratt terreng ble det før en lang utmarsj i medvind!

Oppland - Galdhøpiggen (2469 moh): Gått 20.04.11. Hadde en av de kuleste nedkjøringene til nå, nesten 1100 meter tror jeg, og vi fikk alt: hardt på toppen, perfekt snø i midtpartiet, før sommersløsj på slutten. Tåke på toppen som er bittert mht utsikten, men en flott tur sammen med Daniel Skjelde & Gunnar Austad Haug.

Vestfold - Skibergfjell (632 moh): Gått 23.03.11. Med storebror nådde jeg toppen av på andre forsøk. Disse langrennsturene som naturlignok folk flest går på sommerstid byr på store utfordringer når man kommer inn i "skævven" skal jeg si deg! En festlig familie-tur er minnet jeg sitter igjen med!

Hordaland - Hardangerjøkulen (1863): Gått 16.05.11. Turen begynte med at jeg glemte skiskoene i Hemsedal og måtte leie på Finse. Lett fjellskitur som vi kjente på at vi burde ha gått dagen etter, da det er tradisjon å gå denne turen 17.mai. Next time!

Les også: Trekanten i Trollheimen

Nordland - Oksskolten (1915 moh): Gått 10.06.11. En helt rå tur som Gunnar og jeg gikk i midnattsollys! Halv ti startet vi og var tilbake ved bilen i fem-draget på morgenen. Vi måtte over bre og gå mye på beina i steinrøys før vi fikk lang og råkul nedkjøring på bre! Absolutt på topp tre listen til nå!

Oslo - Kirkeberget (613 moh): Gått 30.01.12. Denne toppen ligger midt i Nordmarka! Jeg gikk nok like langt på langrenn denne dagen som det jeg har gjort tilsammen i hele mitt liv (nesten hvertfall). Truger hadde vært lurt, men jeg stod nå på toppen til slutt etter halvannen time trasking med snø til livet, alene i ca. 10 minus! Forholdene i løypa var riktignok veldig gode!

Rogaland - Vassdalsegga/ Vassdalseggi (1658 moh): Gått 26.02.12. Dette ble en fantastisk fjellskitur! Vi startet ut fra Haukeliseter og fikk sol, ingen vind og perfekt føre. Turen var relativt enkel med litt bratte partier til tider, og strakk seg vel over en 4-5 timer. Nydelig område!

Aust-Agder - Sæbyggjenuten (1507 moh): Gått 01.03.12. Dette ble turen jeg for alvor lærte meg å bruke GPS. Det var en relativt lang innmars inn fra Berdalen, forbi Berdalsbu og videre innover. Været var greit i starten, fint faktisk, men så ble det tett tåke og et horribelt vært akkurat på toppen. Hadde ikke Gunnar og jeg hadde hatt GPS'en her hadde det nok blitt en bitter bomtur...!

Vest-Agder - Urddalsknuten (1433 moh): Gått 02.03.12. Denne turen sitter også igjen som en av de beste. Det var en laaaaang fjellskitur som begynte i Berg (Valle), forbi 2 DNT hytter og på toppen stod vi vel ca. 7 timer etterpå og fikk akkurat med oss solnedgangen samt ca. 200 reinsdyr! Igjen vindstille og ufattelig vakkert! En god natt søvn på DNT - hytta Bossbu, før utmarsj og heimatt dagen etter.

Østfold - Slavasshøgda (336 moh): Gått 05.03.12. Dette ble en festlig tur med moren min! Østfold er ikke akkurat fylket med de høyeste fjellene, og med en så tidlig vår som i år var jeg ganske stressa for å rekke den før all snøen forsvant. Vi klarte det akkurat og fant den lille bolten i bakken innimellom kratt, snø og busker og hadde mye latter nedover holka på langrennski.

Hedmark - Rondslottet (2178 moh): Gått 24.03.12. Gunnar og jeg nådde toppen på andre forsøk. Første forsøk endte med at vi måtte snu ca. 300 høydemeter fra toppen pga kuling som faktisk blåste oss over ende. Vi hadde sovet i telt på 1530 moh, kaldt og jævlig, så det var godt å nå toppen i betraktelig mindre vind 6 uker senere. Dessverre lå det en tåkedott over toppen mens sola tittet frem i resten av dalen. Herlig vertskap fra Vågå og deilig mat på Rondvassbu!

Møre & Romsdal - Puttegga (1999 moh): Gått 14.04.12. Dette ble litt av en tur! Hyggelig selskap med Liv-Hege, Gunnar, og teltmakker fra Sydpolen, Sivert. For oss begynte turen med 5 timer i bil fra Hemsedal, etterfulgt av 5 1/2 time innmars! Vi hadde satset på 3-4 timer inn fra parkeringen, og var langt forbi ganske trette og sultne da vi ramlet inn på Pyttbua 01.30 på natta. Takk og lov for hodelykter! Turen til toppen tok 3 timer og sola skinte, men litt skydekke på toppen som tok fra oss litt av utsikten....! Nok en interessant (!) nedkjøring på fjellski!

Les også: UTEs test av fjellski

Topper som gjenstår:

Sør-Trøndelag - Storskrymten (1985 moh): Ligger i Dovre og har en laaaaang innmars. Blir nok fjellski pga det, og så lenge det ikke er noe heftig skredfare tror jeg denne toppen skal gå rimelig greit. Det eneste som kan komme i veien er timingen av mine ledige dager og været nå som det går fort mot vår....

Nord-Trøndelag - Jetnamsklumpen (1512): Blir nok en skikkelig utfordring fordi toppen ligger så langt inni fjellet, langt fra veier ettersom den ligger midt i en nasjonalpark. I tillegg ligger det midt i landet som gjør det langt å kjøre til og det er dyrt og ofte mer stress å fly. Jeg har foreløpig ikke funnet noen gode beskrivelser av noen som har gått den på vinterstid (tar gjerne i mot info her!!), og er spent på om jeg får til denne toppen i nærmeste fremtid! Toppen i seg selv har ikke noe dramatisk ved seg, det er mer tid/ tilgjengeligheten det står på.

Sogn & Fjordane - Store Skagastølstind (2405 moh), er toppen de fleste er nysgjerrige på. Du kan jo ikke kjøre helt fra toppen??? Jeg har diskutert dette med mange, bla Chris Davenport, og ser på det med samme øyne som de som kjører Matterhorn på ski. Man kan bare kjøre fra der snøen ligger høyest naturlig nok. Det innebærer selvfølgelig at man går den når det er såpass med snø at man ser på det som en nedkjøring, og ikke en sommertur med bonus av å se litt snø. Didrik (storebror), Sigurd Felde og jeg gjorde et forsøk på dette i fjor tross dårlig værmelding, og endte med å snu etter en kvikklunsj i hytta på Bandet....

Troms - Jiekkhevarri (1832 moh) hadde vi store planer om å nå i påsken. Dessverre var skredfaren såpass stor her og de lokale vi snakket med frarådet oss denne turen mht at ingen hadde vært over 1200 moh og sjekket forholdene. Dette er en lang tur som estimeres til å ta 10-15 timer, og en topp jeg ikke er komfortabel med å gå hvis forholdene er såpass usikre. Dermed blir det en tur tilbake til Troms og Lyngen i mai forhåpentligvis! Får bare krysse fingrene for fint vær og sikre forhold!

Finnmark - Øksfjordjøkelen (1204 moh): I påsken var vi også i Finnmark - fantastisk område! Båt inn til Tverrfjord og videre på ski fra brygga! Vi kom oss ikke lengre enn til det som offesielt er høyeste fjellet i Finnmark pga været. Øksfjordjøkelen, som er høyeste punkt (bre) ligger enda noen km lengre inn. Nå viser deg seg i etterkant at Loppatinden ikke er høyeste fjellet i Finnmark, men en annen liten "knaus" som har smeltet frem fra isen. Uansett, for å få det hele 100% riktig i henhold til høyder OG magefølese blir det tilbake til Finnmark i sommer - forhåpentligvis som aller siste toppen og en fantastisk avslutning på hele prosjektet!

Les også: Fire turmål fra Turtagrø

Her er et knippe filmer fra noen av turene, bla den dagen Karine kjørte fra Hemsedal til oslo for å gå topptur (!):