– Ja til heliski

Frikjørerne Espen Fadnes og Nils Petter Rabbe vil gjerne ha heliskiing i norske fjell. De mener heliski-motstanderne har overkjørt debatten.

Sist oppdatert 28. november 2013 kl 08.24
ERFAREN: Espen Fadnes har flydd mye helikopter, også i Norge, både for å kjøre ski og hoppe fallskjerm. Her er han på filmopptak i Kasakhstan med Warren Miller og helikopter. Foto: Espen Fadnes
ERFAREN: Espen Fadnes har flydd mye helikopter, også i Norge, både for å kjøre ski og hoppe fallskjerm. Her er han på filmopptak i Kasakhstan med Warren Miller og helikopter. Foto: Espen Fadnes

– Jeg er åpen for alle muligheter som kan gi oss fantastiske opplevelser i den norske fjellheimen. Heliskiing er bare en av mange muligheter som ligger i motorisert ferdsel i utmark. Tenk på alle de små anleggene på Vestlandet som lett kan utvides med for eksempel catskiing, sier basehopp-proff og frikjører Fadnes, som selv har vært på heliskiing bade i Norge og utlandet.

Kaller debatten forsøpla

Han får støtte av Nils Petter Rabbe, som fyrer løs mot det han kaller «stillhetsfråtsere».

– Debatten så langt er fullstendig forsøpla fordi organisasjoner og media har framstilt regjeringa sitt lovforslag på en svartmalt og tabloid måte, med god støtte fra bjellesauer i friluftsmiljøet som ser svart-hvitt på saken. Mitt inntrykk er at stillhetsfråtserne har ei egoistisk tilnærming til debatten. Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder vern av natur og ca. 20% av fastlandsarealet er verna. Mesteparten er fjell som er godt egna for både fjellski- og toppturer, fordelt over hele landet. Her er mer enn nok å ta av for alle som kompromissløst søker fred og ro. Jeg ser fram til at prosessen går videre der majoriteten av debattantene har ei mer moderat tilnærming og løsningsorientert innstilling til å diskutere hvordan heliski eventuelt kan innføres i Norge, sier Rabbe. 

– Skremmer bort kunnskap

Både han og Fadnes mener debatten om heliskiing i Norge har fått slagside, til motstandernes fordel. Ifølge Fri Flyts poll, som du finner under denne artikkelen, ønsker 22 prosent av Fri Flyt-leserne at helikopterbasert skikjøring tillates i Norge. Over 2200 stemmer har kommet inn i skrivende stund.

– Debatten slik den fremstår i dag ødelegger både for de som er mot, for og alle imellom. I svart/hvitt bildet som er skapt av blant annet Fri Flyt har vi mistet evnen til å gjøre en reell vurdering av problemer og muligheter ved bruk av blant annet helikopter. Catskiing er et av alternativene som helt har druknet i den unisone fordømmingen av heliskiing. Jeg har for liten kunnskap til å si at Norge har områder egnet for heliskiing, men jeg har et stort ønske om å få vite dette. Det er trist å se Fri Flyt skremme bort både seg selv og andre fra å se hvilke muligheter som kanskje ligger i Norge. «Mot-kulturen», som alltid har vært verdsatt i Norge, er dessverre enda sterkere blant forståsegpåere i skimiljøet, mener Fadnes. 

– Kunnskapsrike motstandere

– Hvorfor tror du mange som ønsker heliskiing ikke sier det høyt?

– Redaksjonen i Fri Flyt, miljøet de har rundt seg, samt tindeveglederne står veldig sterkt i Norge. Majoriteten av Fri Flyt-lesere og skikjørere i Norge lytter svært nøye når Erlend Sande og tindevegledere uttaler seg. De er kunnskapsrike, godt voksne og blir sett opp til. Det oppleves nok vanskelig å snakke de i mot.

Rabbe legger til:

– Det er politisk korrekt å støtte fred og global nedkjøling, men ingen tar konsekvensen av det i sitt daglige liv. Mange tror nok det er bedre å holde kjeft enn å stå fram som nei-mann utad og leve som en ja-mann i praktisk liv.

– Syltynt argument

Espen Fadnes er heller ikke videre imponert over argumentet om at norsk turistbransje får mer igjen for å markedsføre og selge stillhet i naturen foran opplevelser basert på motorisert ferdsel.

– Nå er det kun ekstremt ressurssterke personer som kan benytte helikopter. Ressurser som journalister og redaktører i skimagasin, ski- og snowboardkjørere, samt rike fleksible skikjørere som griper de dyre sjansene som byr seg. Mange av de som i debatten er i mot heliskiing har selv benyttet helikopter under skikjøring i Norge. De påstår det de driver med er noe helt annet. Hva er egentlig så annerledes med en helidag for sponsede kjørere og resten? Begge gruppene er glade i skikjøring, men det er bare den ene som skal få lov til å bruke helikopter. Når denne VIP-frikjører-gruppen i tillegg fordømmer muligheten for vanlige folk til å prøve deres eksklusivitet bør de se seg i speilet. Argumentet med markedsføring av Norge er syltynt, når de i neste åndedrag fordømmer ordføreren i Nesset for å drømme om arbeidsplasser og nyskapning i bygda

– Motargumentene er bagateller

Både Espen Fadnes og Nils Petter Rabbe er for å begrense områdene hvor heliskiing i Norge kan tillates. Men Rabbe kaller argumentene mot norsk heliskiing for bagateller.

– Alt for mange bor og oppholder for mye i byen. Kom og lev livet med oss på fjellet, så trur jeg de fleste hadde sluppet å bekymre seg for slike bagateller. Ellers har jeg registrert at deler av turistnæringa i Norge frykter en åpning for heliski vil slå fot under satsinga på naturbasert reiseliv, og man vil verne om eksisterende kvalitetsprodukter innenfor guiding og lignende. Det har jeg full forståelse for, men jeg er helt overbevist om at det gjennom seriøse prosesser går an å kombinere og finne plass til nisjeprodukt som heliski i utvalgte områder, sier Rabbe.

Fri Flyt har fulgt heliskidebatten i Norge, med både forkjempere og motstandere, helt siden Høyre og Fremskrittspartiet åpna for å tillate heliskiing foran årets Stortingsvalg. Les mer her!

Publisert 28. november 2013 kl 08.24
Sist oppdatert 28. november 2013 kl 08.24
annonse
Relaterte artikler
annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen