/ Topptur

Hurr(a)ungene

Mai er utvilsomt høytid for topptur. Men pudder i lange baner er milevis over de mest optimistiske forventningene. Vi sjekka ut Turtagrø-terrenget helga før før High Camp.

Sist oppdatert 7. mai 2015 kl 15.22
STUDENTLIV: Markus Mohn Werner hadde euforisk sløsj-gønning i Rindabotn dagen før. Det var ingenting å si på stemninga i tørrsnøen heller. Foto: Simen Berg

Den dårlige nyheten er at det vanlige turene er oppkjørt. Den gode nyheten er er at det kommer ny snø fram til helga. Den solide vestlandsvinteren og kalde ettersesongen har sørget for bedre snøforhold i Hurrungane enn på veldig mange år.

– Det er nesten litt mye snø med tanke på alt som skal på plass før High Camp, sier Laila Hjelvoll, daglig leder på hotellet.

LES OGSÅ: Klar, ferdig, gå!

Utenfor ser det nesten ut som High Camp allerede er i gang, for antallet telt er på høyde med slik det var i toppturfestivalens barndom. For vår ettermiddagstur fredag 1. mai var det enkelt å velge bort Dyrhaugsryggen, for den var allerede nærmest oppkjørt. Antageligvis var det rundt hundre stykker der den dagen.

Tindevegen var stengt ved Lauvnosa, så vi droppa å legge inn anmarsjen til Soleiebotntind ettersom klokka var et stykke på ettermiddagen. Dermed fristet Nordre Skagastølstind mest. På tur oppover kunne vi slå fast at de som valgte å legge sporet sitt på «vår» side av Dyrhaugsryggen hadde tørr snø overraskende langt ned.

LES OGSÅ: Alt om skredvarsling og snøskred

SimenBerg-Hurrungane-9961

PUDDER FØR STORMEN: Helga før High Camp var det sånn i Hurrungane. Foto: Simen Berg

Det ferske snøfallet var verken ødelagt av solpåvirkning eller vind, men opp til 1600 meter gikk sporet vårt i den godt oppvarma solsida. Det viste seg at foran oss hadde vi tre stykker med ski, som heldigvis ikke var skikjørere. For de nøyde seg med å tråkke sporene for oss opp, men var så galante at de tok seg ned puddersida til fots, og ikke på ski. I tillegg var det to som tok seg en vintertur på Storen via Skagastølsryggen.

Fra 2100 til 1600 meter over havet hadde vi den beste snøen jeg har opplevd i Hurrungane siden min første tur til nettopp Nordre Skagastølstind i desember 2001.

Neste dag tok vi sikte på førstespor ned nordsida av Steindalsnosi. På vei opp breen fra Sognefjellet-sida får vi øye på en gruppe som allerede er oppunder toppskavlen. Våre bønner om at de skal komme ned tilbake hit hvor de gikk opp blir ikke hørt. En etter en dropper de ut av syne, inn i nordsida. Som om ikke det er nok tok de på fellene etter noen hundre høydemeter og møter oss når vi ankommer til toppskavlen.

SimenBerg-Hurrungane-0019

FET LINJE: ...men var de først? Foto: Simen Berg

- Njål har sett på linja fra varden en stund, så vi er tre som skal bort og sjekke den. Mens Markus og Viktor skal ned den vanlige veien, forteller Trygg Lindkjølen. Denne håndfullen med Sogndal-studenter brukte dagen før i Rindabotn i Hodlekve, på perfekt sløsj etter det ferske snøfallet. Her venter derimot drømmeføre for bratte turer.

Om det ble førstenedkjøring på Trygg, Njål og Vebjørn er vel tvilsomt, men det kan trygt sies at linja deres ikke er hverdagskost.

PS! Tindevegen er allerede åpen, på tross av snømengdene. Dermed får mange en vesentlig kortere tur til Hurrungane på forsesongen i år.

Sjekk galleriet for et knippe bilder fra forsmaken på High Camp!

LES OGSÅ: Her kjører du offpiste i Oppdal

LES OGSÅ: UTEs tips til turer og teknikk

Publisert 7. mai 2015 kl 15.22
Sist oppdatert 7. mai 2015 kl 15.22
annonse
Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)