– Mantra var faktisk den første skien jeg kjøpte da jeg begynte å jobbe for Völkl, forteller Dominik Grunert. Völkl Mantra M5 Den nye Mantra M5 får målene 134-96- 117. Svingradius blir 17,9 (170 cm), 19,8 (177 ), 21,2 (184) og 23, 3 (191). Damemodellen Secret får målene 130-92-113 og svingradius 12,6 (149), 14,2 (156), 16 (163) og 17,9 (170).  Vekt er så langt ikke oppgitt. Begge modellene kommer i salg høsten 2018 og blir med i Fri Flyts skitest.  Den unge, tyske ingeniøren snakker perfekt amerikansk-engelsk, som skyldes barneår i Florida, før familien flyttet tilbake til Sør-Tyskland. Nå har han jobbet seg hele veien fra praksisplass til teknisk ansvarlig for femte generasjon av Völkls mest tradisjonsrike frikjøringsski. PREMIERE: Ingeniør Dominik Grunert viser fram Völkls fabrikk og den nye Mantra M5 for pressen. Foto: Erlend SandeVölkl Mantra kom i 2005 og definerte det tyskerne kaller all mountain freeride. Bred nok til å flyte i løssnø, men med racingskiaktig konstruksjon som gjorde den like god i bakken. Sentralt her er plater av aluminiumslegeringen titanal, som gir demping og kantgrep på hardt underlag.  De siste årene har den fått skarpe konkurranse fra blant annet Blizzard, Nordica og Kästle, og foran denne sesongen har også Black Crows laget en slik smal metallforsterket frikjøringsski.Völkl slo på stortromma da den nye versjonen av Mantra, med modellnavnet M5, skulle lanseres. 40 skijournalister fra hele verden, med Fri Flyts utsendte som eneste nordmann, var på plass i skimerkets høyteknologiske fabrikk i Straubing i Bayern. Her produseres nå 90 prosent av skiene, etter noen år der en større andel ble laget i Kina. Prosessen med en ny Mantra startet for halvannet år siden, og det har vært mange runder med prototyper og testing på snø, forklarer Grunert.– Ideen var å gå bort fra den tradisjonelle oppbygningen med et fullt lag titanal og kun ha dette materialet der vi trengte det. De to nøkkelområdene vi satte fokus på var å redusere svingvekten til skien, for å gi Mantra M5  til mer all mountain-karakter og skape et design som du kan følge og som snakker for seg selv.– Hva mener du med all mountain-karakter?– Den forrige utgaven av Mantra var litt mer orientert mot frikjøring og offpist, med full rocker og en større svingradius kombinert med full Titanal-konstruksjon. Med endringene vi gjorde, har vi bedret egenskapene i preparert bakke uten å miste offpist-egenskapene, slik at vi har gjort Mantra mer bredspektret, rett og slett god i ethvert terreng og på alle forhold, i og utenfor preparerte bakker.  Titanal Titanal er et registrert varemerke fra det østerrikske selskapet AMAG. Materialet er en sterk og holdbar aluminiumslegering, som kan formes, limes og sveises. I motsetning til hva mange tror, inneholder ikke titanal titanium. Titanal består av 88,5 prosent aluminium, 1,7 prosent kobber, 2,5 prosent magnesium, 7 prosent sink og 0,1 prosent zirconium. I ski brukes titanal for å forbedre, torsjonsstivhet, kangrep og demping. Materialet beskytter også skien mot deformering.  Titanal brukes i racingski fra alle merker og i varierende grad i frikjøringsski.  I Straubing ble det snakket mye om ustabile vintre og lite snø. Nye Mantra er delvis en tilpasning til at den dype puddersnøen oftere uteblir. De er gjort smalere på midten og har fått litt kortere svingradius. Men den store nyheten er bruken av platene i aluminiumslegeringen titanal. Mens de tidligere utgavene hadde dobbel titanal hele veien, har de nå gått over til noe de kaller titanal frame. Innerst mot sålen ligger det riktig nok en plate hele veien, men på toppen har de gått bort fra den heldekkende metallplaten. Rammen er tredelt. En tynn plate (0,3 med mer) ligger under bindingen, mens to tykkere  (0,6) hesteskoformede stykker ligger foran og bak og gir en karakteristisk form.(Artikkelen fortsetter under bildene) STANDARD: Et lag titanal legges nederst i sandwichkonstruksjonen, som på tidligere utgaver av Mantra. Foto: Erlend Sande NYSKAPENDE: Hesteskoformede biter av titanal foran og bak er essensen i den nye konstruksjonen titanal frame. Foto: Erlend Sande– Titanal frame er et funksjonelt mønster av materialer, som sikrer at de ytre områdene av skien holder kreftene fra kanten samtidig som det tydelig demper vibrasjoner, noe vi kjenner og elsker fra titanal-ski. Med det tynnere laget på midten, kan vi redusere stivheten her betydelig, slik at vi – uten at ytelsen blir dårligere – kan gjøre M5-utgaven av Mantra mer fleksibel, presis og tilgivende i preparterte bakker enn sine forgjengere, forklarer ingeniør Grunert.Fram og bakskia er også stivet av med karbonfiber, for å få mer respons og kontant kraftoverføring.– Karbonlaget i tuppene forbedrer smidighetene til skien når du starter svingen. Karbon, som er et lett og sterkt materiale, var det som passet best for å skape denne effekten, som gjør at en bred ski kan gi kjappe svinger i bakken, sier han.Völkl har jobbet med denne rammeløsningen i  flere år og varsler at dette er noe som kommer på flere ski. For neste sesong er det tilgjengelig på den nye Mantra og damemodellen Secret, som blir noe mykere og lettere.  Völkl er opptatt av at Mantra fortsatt skal være en ski som gir mye tilbake, en ski for de som har kjørt og kjører mye. Siden 2005 har Völkl Mantra hatt ulike kombinasjoner av spenn og rocker, fra den første med vanlig spenn til den forrige som hadde rocker hele veien. Mantra M5 har et område med spenn midt under foten, men rocker foran og bak.– De mange rundene med prototype som vi kjørte i utviklingsprosessen viste at tip and tail-rocker kombinert med lett spenn under foten var det som passet best for M5 Mantra. Spenn under foten støtter skikjøreren med grepet han trenger på hardere og fastere snø, mens områdene med rocker øker smidigheten, noe som gjør det lettere å svinge I bakken, samtidig som det gir støtte og flyt i upreparert snøFra Straubing ble kobbelet av journalister kjørt til Sölden, der herrenes verdenscupstart i storslalåm noen uker tidligere ble avlyst på grunn av snøvær.  Her kjørte vi på ski med blant andre østerrikske Nadine Wallner, som har vunnet Freeride World Tour med Mantra. Nå var det finfine forhold i bakkene, der det også var god plass til å prøve fartsegenskapene til M5. FERDIG SKI: En ny Völkl Mantra testes maskinelt før den skal prøves på snø. Foto: Christian Penning.