Enestående fleks i ny toppturstøvel

STÆSJ 2016: Salomon kan ha kommet langt i kampen for å løse kjøreorienterte toppturstøvlers største problem – allerede på første forsøk.

Sist oppdatert 6. februar 2015 kl 10.30
ARVEN ETTER FRANSSON: Avdøde Andreas Fransson har vært sentral i utviklinga av alle toppturproduktene til Salomon. MTN-støvlene er kanskje det mest vellykka produktet i serien. Her er støvlene i gåmodus med spennene åpne. «Slåen» (grønn) som veksler mellom kjøre- og gåmodus ses til høyre for den øverste spenna på støvelen til venstre. Foto: Tore Meirik
ARVEN ETTER FRANSSON: Avdøde Andreas Fransson har vært sentral i utviklinga av alle toppturproduktene til Salomon. MTN-støvlene er kanskje det mest vellykka produktet i serien. Her er støvlene i gåmodus med spennene åpne. «Slåen» (grønn) som veksler mellom kjøre- og gåmodus ses til høyre for den øverste spenna på støvelen til venstre. Foto: Tore Meirik

Fri Flyt var på plass i Chamonix denne uka, hvor Salomon-eier Amer sports inviterte til prøving av neste sesongs toppturutstyr. Til høsten lanserer Salomon både tech-binding, to nye toppturstøvler, feller (Pomoca med Salomon-logo), nye staver og en hjelm som er godkjent for både ski og klatring. Vi fikk prøvekjøre utstyret på Grand Montets i Chamonix, og særlig ett av produktene imponerer stort.

Her kommer inntrykkene etter en dag på ski, inkludert en kort oppovertur, og noen tusen høydemeter nedoverkjøring med de nye produktene. Vi starter med det som kan bli en aldri så liten sensasjon.

LES OGSÅ: Salomons nye tech-utstyr

MTN Lab toppturstøvel: Litt fakta først: Halvannen kilo per sko, samme fleksindeks som frikjøringstøvelen Quest 120, to spenner, ingen ekstra tunge, Booster-stropp i stedet for borrelås, 47 graders gåutslag og utsalgspris på 6000 kroner.

Salomons folk sier selv at målet har vært å lage en så enkel støvel som mulig, med så progressiv fleks som mulig. Dette betyr i praksis at støvelen skal være lett å bruke, og at fleksen skal være jevn, og føles som en ordinær alpinstøvel.

Etter en dag på støvlene er konklusjonen at Salomon langt på vei har nådd målene sine. Støvlene er ekstremt enkle i bruk. Ingen løse deler eller noe sånt, og skifte mellom kjøre- og gåmodus gjøres enkelt med en bryter på baksiden –i samme bevegelse som du åpner eller strammer den øverste spennen. En annen fordel er at du kan kjøre med spennene åpne, uten å ha støvelen i kjøremodus. Booster-strap-inspirert stramming øverst i stedet for borrelås er også et pluss.

Bakdelen er mindre gåutslag (47 grader) enn de fleste konkurrentene i dette segmentet, som gjerne har rundt 60 grader. Prøvinga viser først og fremst at det mangler litt utslag bakover, noe som betyr mest i flatt lende. Dette kan også være en bakdel ved gåing uten ski i bratt og ulendt terreng, men det fikk vi ikke prøvd. Å gå oppover i moderat terreng var ikke noe problem.

Men mest imponerende er fleksen i støvelen. Undertegnede har aldri prøvd toppturstøvler som har levert noe i nærheten av like god og kjørevennlig fleks som disse støvlene. De er ikke spesielt stive, men de bøyes utrolig jevnt og fint, og føles veldig nært en ordinær alpinstøvel. Støtten i alle retninger er upåklagelig, og følelsen av at støvelen hele tida bøyer seg jevnt (progressiv fleks) gir svært gode kjøreegenskaper. Både kraftoverføring til skiene og følelsen med ski og underlag imponerer stort –særlig med tanke på de nokså spinkle bindingene. Støvlene ble prøvd med Salomons nye og lette techbinding (se under) og de lette men brede skiene MTN Lab som er 115 under foten.

Når støvelen i tillegg har en svært konkurransedyktig pris, er vår spådom at denne kommer til å bli populær hos toppturfolk som vil dra på i nedoverbakkene til vinteren –i hvert fall de som syns det er greit at støvelen ikke har masse synlig karbon overalt.

Den litt lettere og mykere MTN Explorer-støvelen har samme konstruksjon, men noe mer strippa overskall, som gir større gåutslag (60 grader). Denne fikk vi ikke prøvd.

Gummisålene under følger normen for alpine turbindinger, du kan altså bruke dem i rammebindinger for topptur som Marker Tour og Fritschi Diamir, men ikke i tradisjonelle alpinbindinger.

LES OGSÅ: Dalbello Lupo for topptur

stovel
stovel

KJØREORIENTERT: 47 grader «vandring» i gåmodus er ikke kjempemye, men nok til å gå både lange og bratte motbakker med ski på beina. Kjøreegenskapene i Salomons nye toppturstøvel er upåklagelige. Foto: Salomon

Techbinding: Også her har Salomon anstrengt seg for å lage en binding som er så enkel som mulig, både i bruk og konstruksjon. Skistoppere fins ikke, her må man bruke fangreim. Ingen fordel spør du meg, men det holder vekta nede. Bindingen har heller ingen skala som justerer fjæra, her byttes ut pinnene i bakbindingen, og dermed justerer man hvor mye som skal til for at den løser ut. Tre forskjellige sett er inkludert, som gir tre forskjellige innstillinger.

Dette er en relativt lett binding (oppgitt vekt er 580 gram), og prøvinga avslører høyst ordinære gå- og kjøreegenskaper.

En plate på frambindingen skal gjøre det lettere å tråkke inn i den, men forskjellen fra andre bindinger er minimal. Skal man skifte til oppovermodus og gå rett på første trinn på hælløfteren trenger man ikke vri på bakbindingen, men dette er en funksjon som i praksis spiller liten rolle.

bindinger
bindinger

INGEN REVOLUSJON: Salomons første techbinding er av den lette sorten. Bindingen har noen nye detaljer som gjør den enkel i både bruk og konstruksjon, men noen revolusjon er den ikke. Legg merke til Salomons nye, grønne feller, levert av Pomoca. Foto: Tore Meirik

Staver: Nye teleskopstaver er også en del av Salomons topptursatsing. Disse fins i tre modeller, fra bare aluminium til bare karbon. Alle har stor trinse, som er designet slik at den følger terrenget, hurtigkobling på teleskopdelen, utløserfunksjon på stroppene, ekstra stropp som fester håndtakstroppen til hanskene, og ekstra langt gummigrep for å gi godt tak på staven under håndtaket.

Stavene er nesten i overkant detaljrike, særlig stroppene blir litt mye. Stroppen som fester håndtakstroppen til hanskene røk etter kort tid, og ved kjøring i litt stor fart løste stroppen ut irriterende ofte. Heldigvis kan kraften som kreves for utløsing justeres ganske enkelt med et lite skrujern, en smart detalj. Ingenting revolusjonerende med Salomons teleskopstaver, men de fungerer godt.

staver
staver

DETALJRIKE: Nesten i overkant mange detaljer, særlig på håndtakene, kjennetegner Salomons nye teleskopstaver. Et pluss er at du kan justere kraften som trengs for å løse ut håndstroppen -som befant seg på fotografens hansker da bildet ble tatt. Foto: Tore Meirik

MTN Lab hjelm: Så voldsomt fin er den ikke, men Salomons nye hjelm, som er godkjent både for ski og klatring, fungerer godt. Svært lav vekt (300 gram) gjør hjelmen til et godt alternativ for bratte toppturer. 

Den isolerer langt dårligere enn andre hjelmer, og Salomon anbefaler å bruke lue under hjelmen på kalde dager. Til toppturbruk kan dette være en fordel, for dette er utvilsomt en hjelm som fint kan brukes også på oppturen.

Vi prøvde den sammen med både Salomons egne goggles + Kask sin store Mask 4-modell og et par fra Oakley, og alle disse gogglesene passet fint sammen med hjelmen. Hjelmen strammes med et hjul på baksiden, og dette funker fint, men hvor slitesterkt det hele er gjenstår å se.

Hjelmen mangler hodelyktfeste foran, men har et bak, som også fungerer som feste for brillestroppen.

hjelm
hjelm

LETT OG GODKJENT: MTN-hjelmen er godkjent for både klatring (alpinisme) og skikjøring. Vekta er bare 300 gram. Foto: Tore Meirik

hoved
hoved

TESTKJØRING I FRANKRIKE: Salomon viste fram sin nye toppturkolleksjon i Chamonix denne uka, og særlig de nye støvlene imponerer. Foto: Tore Meirik

Publisert 6. februar 2015 kl 10.30
Sist oppdatert 6. februar 2015 kl 10.30
annonse
Relaterte artikler
to par ski med bindinger
To nye bindinger for topptur testet

Duelltest: Marker Cruise vs Dynafit Ridge

Innstilling av toppturbindinger

Justering av toppturbindinger

MJUK: En gelépute kan gjøre underverker mot smertene i skinnleggen. Foto: Sigurd Ekeli Grimsby
Leggbeskyttere mot vondt i leggen

Vonde legger

SPOILER: På de fleste nye skisko følger det med en spoiler. Foto: Sigurd Ekeli Brimsby
Hva er egentlig spoileren til?

Hva er egentlig spoileren til?

mann på skitur
Test av Mammut Eiger Free Pro HS Hood skijakke

Når en jakke får forventningspress

skibindinger
Test av ATK Raider 13 EVO

Test: ATK Raider 13 EVO

Tropical Vibes Hemsedal etd.
Test av Tropical Vibes Hemsedal etd goggles

Latterlig enkelt å skifte linse

annonse
mann på ski uten jakke
Test av Bergans Y MountainLine Breathe 3L

Bra produkt til en trivelig pris

mann med gul jakke, rød ryggsekk og ryggen til
Test av Arc’teryx Micon 16

Arc’teryx Micon 16 - Liten og nett

mann på vinterfjellet
Myk og lett skallbukse fra Mammut

Test av Mammut Haldigrat HS skallbukse

mann på vinterfjellet med dunjakke
Test av Mammut Eigerjoch Advanced IN isolasjonsjakke

Den fjongeste og dyreste

mann med svart jakke på et fjell
Test av Mammut Haldigrat HS

Myk, lett og komfortabel

skibriller
Test av Atomic Revent Q HD goggles

Ny modell med allsidige glass

mann går på ski
Test av Bergans Y MountainLine Breathe 3L Shell

Verdens beste i klassen for 5 500 kroner?

toppturbinding
Liten og lekker godbit fra ATK

Test av ATK Crest 10 toppturbinding

mann med ryggen til på skitur til fjells
Sjeldent testresultat for Arc' teryx

Test av Arc’teryx Micon 42 topptursekk

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen