Den siste snøen

SOMMERGUIDE: På italiensk sløsjføre kan du lære deg triksene du ikke turte i vinter – i juli.

Sist oppdatert 14. juni 2013 kl 14.48
SMELTEDIGEL: Haugevis av ski- og snowboardkjørere samler seg på den italienske breen hver sommer. Anders Backe tyner en switch cork 540 japan ut av snøsmeltinga. Foto: Hans Petter Hval
SMELTEDIGEL: Haugevis av ski- og snowboardkjørere samler seg på den italienske breen hver sommer. Anders Backe tyner en switch cork 540 japan ut av snøsmeltinga. Foto: Hans Petter Hval

I Italia kan du finne den siste og beste snøen i sommer. For et par år siden ble vi med Anders Backe på parktreningsleir i Val Senales.

– Når det er bra med snø her, er parken her noe av det beste du fi nner i Europa om sommeren, sier Anders Backe.

Han har fått tips om den skjulte italienske parkperlen, som ligger langt oppi en dal, på grensa mot Østerrike. Etter to uker som trener for danske jibbekids, er Backe klar for noen treningsøkter på store hopp og slusj. Kalenderen viser 21. juli og sesongen er på hell – men det er fortsatt mulig å kjøre bra park på breen.

– For bare noen uker siden var det helt hvitt her. Med nesten 40 varmegrader lenger nede i dalen er det klart at snøen smelter fort, sier Andreas Amble.

Han har også lagt sommerferien sin til Italia, og møter oss med et solid gogglesskille. Val Senales, eller Schnalstal som det også kalles, ligger helt på grensa mot Østerrike i det som betegnes som Syd-Tyrol. Det var i disse fjellene ismannen «Ötzi» ble funnet 1991, trolig 5200 år gammel.

Hadde søket etter den mystiske mumifiserte mannen pågått da vi var der, ville han mest sannsynelig ikke vært særlig frossen. Gradestokken viser nemlig tosifret røde tall på morgenen, og etter en solid frokost finner vi ut at heiskøen er like lang som på Systembolaget på Svinesund skjærtorsdag. 

Haugevis av europeiske alpinistkids skal opp å sloss med porter fra 8 til 12. Etterpå venter det økter med barmarkstrening i den lille idylliske alpelandsbyen Val Senales. Anders Backe deltar ikke på treningsopplegget til de med fartsdress – han har en helt annen agenda. Vårt felles mål med turen er å lære alt fra switch 360 til switch 900 med dobbel tail. Backe står for de mer krevende triksene, så får heller artikkelforfatteren gjøre de mindre kompliserte.

Med gondolen midt i sentrum blir du fraktet 1200 høydemeter til værs og opp på breen. Traverserer på oversiden av alle de preparerte løypene med blå og røde porter. Her fi nner du parken. The Gentlemenriders Nitro Park.

Den beste sesongen for parkkjøring i Val Senales om sommeren er fra midten av juni til midten av juli. Så langt det lar seg gjøre den åpen til 1. august.

Parken i Val Senales, laget av F-tech Park Construction, er et yndet mål for fi lm- og fotoopptak på våren. Aller helst i slutten av mai. De store europeiske selskapene som Isenseven, Pirates, Aestivation og Nitro- og Smithteamene kommer stadig tilbake til Ötzi og hans park. F-tech Park Construction startet for 10 år siden med å bygge King Laurin Snowpark i Seiser Alm, the Gentlemenriders Nitro Park Val Senales og et par andre småprosjekter. Nå for tiden bygger gjengen hele ni parker i Italia, produserer rails og bokser, og organiserer arrangementer og foto/filmshoots. Det er de som har bygd parken i Val Senales de siste åtte årene.

Ut i fra snøforholdene som møter oss er det klart at smeltingen på breen er en stor utfordring for park-crewet. Men hver eneste dag er parken håndshapet og selv om sølepytter og jordflekker kommer til syne utover dagen på de varmeste dagene, klarer de å holde hoppene i god stand hele uka.

Peter Prantl i F-tech er en av de som prepper Gentlemenriders. Han og de andre preppefolka bruker ettermiddagene på å grave dreneringsgrøfter til smeltevannet rundt hoppene.

– Den største utfordringen er helt klart å holde parken i god stand på de varmeste dagene. Corneren er spesielt vanskelig, ettersom sola er som gift for landingene.

– Hvorfor bør folk dra til Val Senales om sommeren?

– Du har alt. Men mest på grunn av de store kickerne og corneren. I tillegg til super laidback stemning på campene, sier Prantl.

Ute av gondolen, over tretusen meter over havet, er det sol og blå himmel. Fjell i alle størrelser og formasjoner titter opp fra skylaget. Vi spaserer opp en liten grusvei og foran oss ligger parken. Litt hardt fra morgenen av, men landingene blir raskt myke. Jeg anslår antallet ski- og snowboardkjørere til rundt 20, inkludert oss – og klokka er ikke mer enn ni. Hopp og rails er i veldig bra stand, og selv om den kritthvite snøen er blitt brunflekkete, får vi likevel følelsen av god gammaldags sommeskikjøring.

Et beist av en step-up er bygd helt til høyre i parken, og de som tar sjansen på toppfart, krunglete inrun og en svevetur på noen og tjue meter kan trene inn triks uten de største bekymringene – så lenge du kommer deg over kulen. Anders sitter i hockey fra toppen av parken, drar den lengste switchup-en jeg har sett, sikkert 10 meter, satser, spinner 900 og gjør signaturgrabben – dobbel tail.

– Wow! Den spanske skikjøreren Paco ser med begeistrede øyne mot lysluggen fra Vikersund.

Spanjolen er her for å trene før vinterens konkurranser. Med sine stilfulle rodeoer får han timene til å gå på breen. Natta tilbringer han i bilen nede i dalen.

Etter Backe kommer Andreas Amble, og nok en slags signaturtriks, nemlig Dombås-speedcheck, også kjent som zerospin. Et skikkelig høkke-triks du helst ikke ikke drar på en svær stepup. Men jo da.

Etter lange dager på breen ventes enda varmere temperaturer og bedagelig stemning i dalen. I hotellbaren er det gratis øl på tappekran og på terrassen er det solstoler. En perfekt kombinasjon for rolig après ski. Skal du sjekke facebook er kontoret til F-tech en bra plan. Spør pent om passord og sett deg på fortauet utenfor. Kjøper du en kaffe eller brus av mannen rundt hjørnet, har du alt du trenger. Flere restauranter serverer god gammeldags pizza og i matbutikken kan du skaffe deg de nydeligste lunsjretter, med ost, skinke og ferske baguetter.

Denne artikkelen stod på trykk i Fri Flyt # 81, juni/ juli 2011. Bli abonnent, så får du med deg alt i Fri Flyt.

PARKFAKTA, VAL SENALES

Gondolen åpner halv åtte, og parken er åpen til 13.00 på ettermiddagen. Godsnakker du med shapegutta kan du haike railsa fram til 16.00 – da går nemlig siste gondol ned igjen.

Parken ligger på ca. 3200 meter over havet, så smør tjukt på med solkrem.

  • Nybegynnerlinja består av fem små hopp og ni jibbelementer, bade rekkverk, bokser og bittesmå hopp.

  • Mediumlinja består av syv hopp, fire rekkverk og bokser og en corner.

  • Prolinja består av fi re svære hopp, en corner, en downrail på 12 meter, en kink gap box, en dobbel-kink og en downrail donkey ut.

OVERNATTING

Det er flest hoteller i bygda, men også noen leiligheter. Appartment Hotel Kurz, Hotel Piccolo, Blue Hotels Val Senales er noen alternativer. Eller gjør som den spanske skikjøreren – bo i bilen.

NETT

valsenales.com

gentlemenriders.com

rookiecamp.eu

FILM FRA TUREN:

...OG EN FERSKERE FILM:

Publisert 14. juni 2013 kl 14.48
Sist oppdatert 14. juni 2013 kl 14.48
annonse
Relaterte artikler
FALLET: Like før droppet hektet deltageren skien slik at den falt av. Den bratte facen gjorde at hun skled ned fjellsiden.
Junior freeride i Røldal

Dramatisk fall under konkurranse

IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen