17 fakta og strøtanker om Marker Alpinist

Ting vi noterte oss etter to dager på Marker Alpinist.

Sist oppdatert 12. januar 2018 kl 13.31
GÅ OG KJØR FLATT: Med kommende Marker Alpinist har du flat gåmodus (se bildet) + at det ikke er høydeforskjell på fram- og bakbinding i kjøremodus. Pressebilde: Marker
GÅ OG KJØR FLATT: Med kommende Marker Alpinist har du flat gåmodus (se bildet) + at det ikke er høydeforskjell på fram- og bakbinding i kjøremodus. Pressebilde: Marker

I det følgende får du noen flere fakta og endel strøtanker etter å ha prøvekjørt den nye bindingen på Markers presseevent i Courmayeur. (Her kan du lese de harde fakta om Marker Alpinist.)

  1. Kjørefølelse: Med Alpinist står du bare 17 mm over skia og det er null såkalt ramp angle – det vil si at du står flatt, det er ingen høydeforskjell mellom bak og framhus.

  2. Innstilling: Det er veldig lett og intuitivt å skru bakhuset helt inntil skoen. På mange andre techbindinger skal det være noen millimeter glipe.

  3. Justerbarhet: 15 mm justering i lengderetning er nok til at du kan kjøre med to ulike sko (f. eks. et lett og et tungt par) eller kjøpe deg nye sko uten å måtte montere om bindingen.

  4. Montering: Frambindingen har samme skruemønster som KingPin, bakhuset noe anderledes. Det vil komme en ny, felles jig for begge bindingene.

  5. Deler: Selv om den ligner noe på KingPin i designuttrykk, er nesten alle deler helt nye.

  6. Anti-is: Kingpin har vært noe plaget med is under de seks fjærene foran. På Alpinist er det både en anti-is-plate under fjærene + færre fjærer, slik at man lett kan komme til under og få ut evt is/snø. Marker vil ikke kommentere om det er aktuelt å oppdatere frambindingen på KingPin, men bekreftet at man kunne hatt like god funksjon på Kingpin-frambindingen med færre fjærer.

  7. Navnet: Med Alpinist forlater Marker det royale preget på bindinger (Duke, Kingpin osv). Men som med Kingpin er «pin» del av navnet. I Norge kaller man ofte slike bindinger for techbinding. Kanskje er det like godt å bruke ordet pinnebinding?

  8. Lansering: Marker har jobbet med denne bindingen i flere år og gått hundretusenvis av høydemeter. Likevel har ingenting sluppet ut i form av bilder eller rykter på nett. Ikke lett i vår tid.

  9. Utløsning: Det er justerbar utløsning lateralt (til siden). Men snøen der vi fikk prøvekjøre bindingen var så god at det ikke ga noen svar ift pre-release.

  10. Vektsparing: Rammen til frambindingen er blant delene som er i såkalt karboninfusert plast. Det finnes de som vil ha mest mulig metall i bindingen sin, men siden kontaktpunktene er i metall, oppleves den ikke veldig plast-ig i bruk.

  11. Pris: Alpinist kommer med en relativt lav pris. Det vil bli spennede å se hva de andre aktørene i dette segmentet svarer med. Den nye G3 bindingen Zed, som veier cirka 100 gram mer (og som også har litt annen funksjonalitet, blant annet justerbar utløsning vertikalt), skal til sammenligning ligge på 5499 kroner.  

  12. Overraskelsen (mangel på): Ingenting er revolusjonerende med Alpinist, men den har mange funksjoner i en lett pakke til en OK pris.

  13. Flat gåmodus: Det er mye omdiskutert om man faktisk trenger flat gåmodus. Det kommer jo noe an på terrenget der du går – om det er flate innmarsjer eller du skal krysse flate partier underveis, er det utvilsomt kjekt. Flere bindinger i denne vektklassen har det ikke.

  14. Vri bakhuset eller ikke: Du kan ikke vri bakhuset med staven – da må du bruke hånda, og de fleste vil da ta seg skia. 5 grader hælløfterposissjonen får du kun når bindingen står med pinnene framover. Oppsiden er at du du kan bytte mellom gåmodus (med 5 grader hælløft) og kjøremodus uten å gjøre noe mer enn å flikke den løfteren over pinnene. Nedsiden er at når du snur bakhuset og går med flat gåmodus eller 9 grader, er det lett å tenke at man at «det hadde vært perfekt med noe midt i mellom nå».

  15. Stopper eller ikke: Det er relativt lett å ta stopperen av og på – gitt at du har en drill (hele bakbindingen må av). Leash kjennes ikke som et veldig lettvint alternativ, kanskje kommer mange til å gå uten verken leash eller stopper. Det ligger også i kortene siden Marker selger bindingen uten stopper.

  16. Stopperbredder:  90mm / 105mm / 115mm

  17. Innsteg: Alpinist er relativt lett å komme inn i. Som med andre techbindinger er det lettere når skiene ligger plant, men blir vanskeligere i hard snø med litt helling.

Allerede abonnent?  
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,

Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.

Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.

Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.

På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.

annonse
Relaterte artikler
IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen