/ Om

CASE: Vertical Playground (Vpg)

Vpg er en butikk innen sport- og friluftsliv med base i Oppdal. De har brukt Fri Flyt sine medieflater utstrakt i over 20 år for å bygge en sterk merkevare. De har nå desidert størst merkekjennskap i vår målgruppe blant sportsbutikker i Norge.

Sist oppdatert 1. juli 2019 kl 12.00
Utsnitt fra Vpg sine nettsider.
Utsnitt fra Vpg sine nettsider.

Bakgrunn

Vpg har både fysisk- og nettbutikk og driver i tillegg engros av en rekke merkevarer innen moderne friluftsliv. Siden oppstarten på 90-tallet har den vært drevet av entusiaster innen de ulike sportene de representerer med varesortimentet. Store deler av omsetningen til Vpg drives gjennom engrossalg (b2b) og direkte salg gjennom egen fysisk butikk på Oppdal, samt nettbutikk. De opererer primært i en nisje innen moderne friluftsliv og er ikke kjedetilknyttet.

Merkevarebygging og vekst

Vpg var en av Fri Flyt sine første annonsekunder og har gradvis økt innsatsen siden de gikk i gang med å bruke Fri Flyt magasin som mediekanal for å bygge merkevare. Fra starten og videre utover har de foruten å øke innsatsen også iverksatt en gjennomtenkt strategi over flere av våre ulike titler. Både gjennom magasin, digitalt, arrangement og webtv. Forlaget Fri Flyt AS har på mange måter vokst parallelt med Vpg.

Resultat og posisjon blant målgruppen

På tross av at Vpg har base i oppdal og er en gründerbedrift av og for entusiaster har de hatt en jevn vekst i omsetning de siste 20 årene. De har gjennom konsistent og målrettet merkevarebygging nå en andel på 63% av leserne som har Vpg top of mind blant sportsbutikker i Norge. Det er over 20% foran andreplassen og de utkonkurrerer alle de store kjedene. Vpg har også vært utradisjonelle i sin bruk av flater for å bygge kjennskap. De har over tid i stor grad har brukt magasin for å bygge merkevare for nettbutikken. I en meget smart form ved at de i stor grad har kjørt profilannonser. Alle annonsene er gjennomgående med et portrettbilde av en ansatt + et actionbilde med link inn mot en blogg på nettsiden. På den måten skaper de synergier og bygger opp under kompetanse og kunnskap som merkevaren skal stå for. De skaper også trafikk til sidene hvor medarbeiderne gir råd for kjøp av utstyr.

I 2018 hadde Vpg en omsetning på 157 millioner kroner totalt inklusive engrosvirksomheten.

Publisert 1. juli 2019 kl 12.00
Sist oppdatert 1. juli 2019 kl 12.00
Relaterte artikler
IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

RACING UTEN PORTER: Frikjører Øystein Aasheim tilegnet store deler av en vintersesong for å lære seg å stå på ski som en alpinist. Her er har riktignok på et par storslalåmski. Foto: Bård Gundersen
Innsidetips fra en alpinpappa

10 grunner til å velge racing slalåmski

Pernille Holsvik Ingebrigtsen / Strynefestivalen
Høydepunktene samlet i en video:

Det beste fra Strynefestivalen

På kanten: Toppen av Nordre Trolltind er godt eigna for overnatting, men manglar rekkverk. Henning Svoren studerer ruta opp Nordaustegga på Store Trolltind i den siste kveldssola.
Har du høyrt songen frå eit stup?

Klatring på Nordaustegga på Store Trolltind

BLAUT NEDFART: En elv av våt snø følger Arne Litleres ferd ned en sørvendte renne i Vestre Austabotntind. Foto: Erlend Sande
På ski fra Store Austabotntind (2204 moh)

Fra rygg til renne

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen