ny heis, noen som vet?

er litt nysjerrig på den nye ekspressheisen som skal bygges på voss til sesongåpningen i 2005.

jeg vet den skal ligge i bavallen, men vil den gå helt opp til slettafjellet?

den mister jo all mening hvis den bare skal gå opp hangurstoppen, eller tråstølen. håper de tenker litt langsiktig der oppe nå, de er jo ikke akkurat kjent for gode planer og god gjennomføring på voss...

http://bt.no/lokalt/hordaland/article276638

men jeg sitter fortsatt igjen med det samme spørsmålet, som rett og slett er: hvor kommer avstigningen på den nye heisen? "på toppen" hjelper liksom ikke som svar, det blir litt for vagt -hvilken topp?

erstatter denne heisen noen av de gamle, eller kommer den i tillegg?

Den skal gå til toppen mellom to seteren fra bavallen og Tråstølen.
Lite gjennomtenkt. Personlig er jeg litt innhabil. Hvis ikke hadde jeg skrevet leser innlegg i bt og hordaland. Dett skulle væert startet en underskrifts kampanje om saken i vossa bygda og på friflyt. Kanskje ogsså en artikel i friflyt om problemet.
Ideelt sett skulle heisen gått til haugen mellom t- trekkene på slettafjellet og horgaletten. Da kommer frikjørerene dit de skal raskt og familiene kommer dit de skal uten å nesten bli kjørt ned på transporten på vei ned til slettafjellet.

kommer det noe særlig med snø på voss lengre da?

Hvorfor ikke utvide rypejakte på Voss til skitrekket stenger. Har ikke i noe skianlegg sett så mye ryper (med vinger altså). Har skutt (bommet) på hare i stor fart på ski. Det er vel dårlig med NATO-soldater i området nå. Hvorfor ikke da utnytte bevegelige mål i kombinasjon med bevegelige skyttere?

den burde ideelt sett gå opp til slettafjellet, slik at avstigningen, kafeen og t-krokene der dannet en slags "mellomstasjon". om de gjør det slik du beskriver, vil jo to-seteren miste sin funksjon fullstendig, og bli stående og råtne. eller skal de fjerne den?

tross alt blir det likvel bedre, siden man slipper å tråkke opp de ti høydemeterne for å komme over til slettafjellet.

men det aller, aller kuleste man kunne gjort på voss var å utvide anlegget med en skikkelig gondol eller eggheis opp til toppen av lønahorgi. ikke bare hadde det gitt over 400 nye høydemeter på toppen av 750 som allerede er der, men det hadde åpnet opp for eventyrlig lett-tilgjengelig back-country også, f.eks fra lønahorgi og ned i dyrvedalen...

ps: det kommer litt snø på voss enda, selv om det av og til regner bort... har hatt mange fine dager der jeg!

Den skal erstatte dagens gamle to seter i bavallen!
Tredobler kapasiteten og 5 min til toppen!
Da får en utløst den beste bakken i norge, maximalt!
For de som vet litt om løsnø kjøring på voss, Bavallen er det beste som er, når det er snø helt ned.

Da mangler bare en express heis til under Horgaletten.
Denne vil utløse utforløypen på en glimrende måte. En løype som er lite brukt men veldig bra. Gjør også veien til toppen av bodegaen kort.

Hva som ellers burde ha vært gjort!
Dyrvedalen:
vei inn, parkering og heis opp.
Da blir veien fra bergen 15/ 20 min kortere, slipper dagens problem i bavallen når det er glatt og en løser ut et meget bra område fra Horgaletten/ slettafjellet. Kan også lage både barnebakker og barneområde i bunnen der.
Problemet er Solen står rett på og gir tidlig lite snø i dette området, derfor må en ha snø kanoner.

saken her på fri flyt at heisen skal følge samme trase som dages to-seter.

jeg håper inderlig at de har vett til å trekke avstigningen femti meter nordover og ti høydemeter lenger opp, så slipper vi den idiotiske tråkkinga for å komme over til slettafjellet - pluss at det vil gjøre skogen i tråstølen lettere tilgjengelig når det er labert vær på slettafjellet...

 
Annonse
Annonse
Annonse