Ytterligere økning av diesel avgiften

Diesel avgiften skal økes og rabatten for partikkelfilter skal fjernes, Hva mener dere?

ull

Hadde dieselbiler tilhørt dyreriket, hadde det blitt innført jakt på disse. Alt som er vokser i antall her i landet, virker det som om det enten blir lagt avgifter på eller regulert med jakt. Diseselavgiften steg for ikke så lenge siden. Kan ikke skjønne hvorfor det skal legges enda flere avgifter på den igjen. Hva brukes denne avgiften til?

Økningen av dieselavgiften er jo et forsøkt på å få oss nordmenn til å endre atferd. Altså; bruk av mindre dieselbiler og KJØP ELBIL!!! Og dette er jo i og for seg fornuftig, hadde virkelig de inntektene Norge får pga disse avgiftene gått til det de skulle. Men hva går egentlig pengene til? Jo, rikmannsgalskapen vår! Det ser ut som om Norges motto er at "mye vil ha mer". Det er jo greit å kunne tjene noen ekstra kroner. Slik at vi kan gi litt mer penger til barn i Afrika, betale "lønn" til våre noen-og-tre-hundre-tusen uførepensjonister og bygge en finfin opera. Hadde Norge klart å bruke drivstoffavgifter og veiavgifter til det de BURDE ha blitt brukt til, nemlig veibygging- og opprusting, hadde vi hatt lavere utslipp av klimagasser fra bilparken og færre dødsulykker på veiene.

Misforstå meg rett i innlegget; jeg er sosialist og mener SÅKLART at Norge skal gi penger til barn i u-land. Og jeg er såpass kulturell at jeg vil ha opera også. Men finansieringen av dette bør ikke skje med diesel- og veiavgiften! Og med tanke på at signalene fra regjeringen hele veien har vært at dieselavgiften IKKE skulle økes, er det uforutsigbart å være bileier...!

Begynner å angre litt på at jeg rett før påske kjøpte meg ny bil med diesel motor jeg nå...El bil var jo uaktuelt...kommer jo ikke langt på en lading og ikke mye bagasje plass i en sånn bil heller.

Ergo en stor varebil med diesel motor var beste alternativ,men hva skjer nå? Jo jeg sitter med skjegget i postkassa bokstavelig. Når diesel er dyrere en Bensin og veiene i norge suger er vel neste steg å kjøpe Camping vogn med ski under og trekk hund.

Kjører nå en Audi A4 1,9 tdi quattro som går på 0,6 l/mil på blanda kjøring. Men blir diesela like dyr som bensina kommer jeg til å kjøpe en porsche 911 fordi jeg sparer årsavgiften og det den bruker mer i drivstoff kan jeg ta ut i kjøreglede. Og med den kjøre gleden jeg da får kommer jeg til å kjøre mer. Nå er bilen så kjip at jeg ikke gidder å kjøre mer enn det jeg må. Må jo kjøre endel siden jeg ikke bor på den tetteste delen av Østlandet. Buss er jo ikke akkurat et alternativ.

Den dagen vi får biler som går på saltvann og renser det til ferskvann kommer vi til å betale avgifter til den norske stat som er skyhøye for saltvann. Disse avgiftene må dekke dagens avgifter på drivstoff pluss norges årlige inntekt grunnet eksport av olje. Dette for at ikke statens inntekter skal synke.

Kjøper vi en bil nesten ingen andre har tjener ikke staten noe særlig på det og de gidder ikke øke avgiftene.

Grunnen til at diesel avgiftene går opp er at etter mange bytta ut bensin bilen til diesel fikk staten inn mindre penger.

Ha en fin dag.

Ps. Hvis en snørik vinter som dette er resultatet av global oppvarming oppfordrer jeg alle til å kjøre så mye bil og forurense så mye som mulig =wink

Jeg hører med til minoriteten som mener at bensin og diesel er altfor billig i Norge. Ser vi literpris satt opp mot gjennomsnittslønn har vi blant de laveste prisene i Europa.

Legg på en ren miljøavgift på 5 kroner literen og bruk de pengene uavkortet til å bygge ut kollektivtilbudet og til å subsidiere kollektivtransport i de delene av landet der bilen i dag er eneste alternativ fordi det er for spredt befolket til å drive slik transport lønnsomt.

Det var forøvrig meningsløst slik det var når avgiften på diesel var lavere enn for bensin. Dieselbilene har noe lavere forbruk, men det frigjøres mer C02 ved forbrenning av en liter diesel enn en liter bensin, så netto miljøeffekt er tilnærmet 0.

I tillegg kommer partikkelforurensing. At partikkelfiltere bedret på dette var åpenbart, men problemet er jo at det såkalte filteret ikke filtrerer ut partiklene, men forbrenner dem. Ergo erstatter man bare et problem (partikler) med et annet (gass).

Konklusjon: Avgiften på diesel og dieselbiler begynner nå å nærme seg det nivået det bør være på.

At mange som har bitt på de senere års "propaganda" om dieselbilens fortreffelighet nå føler seg lurt en annen historie. Hvordan og hvorfor dieselbilen har blitt så dominerende burde gi rom for mange konspirasjonsteorier (jeg har ihvertfall en som dreier seg om bilfabrikantenes profittsug). Trøsten får være at dersom man ikke ser seg blind på tidligere tiders lave dieselpris, men også tar med den økte innkjøpsprisen og de økte vedlikeholdsutgiftene på en dieselbil vil man oppdage at slike biler aldri vært billigere enn bensinbiler.

Enig med Stuntmann, men dette kan skje i byen der man har et alternativ. På bygda har vi ikke noe valg. Hjemme går det 2 busser i døgnet. Skolebussen om morgen og om ettermiddagen.

Hadde prisen gått opp ville også prisen på kollektiv transport gå opp. Transport mye dyrere. Og Staten måtte brukt mange milliarder på å substitiere kollektiv tilbudet. Da må de igjen ta inn enda mer og den onde sirkelen er i gang. Men når jeg er i byen reiser jeg kollektivt. Slipper parkering og det dritet. Men jeg tar bilen inn for da kan jeg fylle den billig og spare mye penger.

Først vi regjeringa at vi skal kjøre dieselbil isteden for bensin fordi det er mer miljøvenlig. Det blir heilt feil å legge på ei ekstra avgift dersom du ikkje har ein flonk ny bil med partikkelfilter. Dette er vel SV sitt verk tippar eg. Har to biler eg, begge diesel. En 2001 modell BMW 520TD og en VW tranporter TD. Over 6000.- i avgift vart det på meg. I tillegg har dieselen nå fått omlag same avgifta som bensinen.. Eg ser fram til neste stortingsval.

Sitat Terje G.:
Først vi regjeringa at vi skal kjøre dieselbil isteden for bensin fordi det er mer miljøvenlig. Det blir heilt feil å legge på ei ekstra avgift dersom du ikkje har ein flonk ny bil med partikkelfilter. Dette er vel SV sitt verk tippar eg. Har to biler eg, begge diesel. En 2001 modell BMW 520TD og en VW tranporter TD. Over 6000.- i avgift vart det på meg. I tillegg har dieselen nå fått omlag same avgifta som bensinen.. Eg ser fram til neste stortingsval.

Klarer ikke dy meg.. Skal du stemme FrP?grin

Sitat stuntman:
Trøsten får være at dersom man ikke ser seg blind på tidligere tiders lave dieselpris, men også tar med den økte innkjøpsprisen og de økte vedlikeholdsutgiftene på en dieselbil vil man oppdage at slike biler aldri vært billigere enn bensinbiler.

Er dieselbiler dyrere i innkjøp?
Er dieselbiler dyrere i vedlikehold?

At diesel har høyere virkningsgrad er det ingen som tenker på?
Man kan kjøre 30-50% lenger på en liter diesel, enn på en liter bensin.
Måler man utslipp per liter vinner bensin på renere forbrenning, men måler man utslipp per kilometer ligger diesel et godt stykke foran.

Dessuten er det mer å spare på om hver og en går i seg selv og endrer sine vaner, enn at man prøver å ta staten for alt mulig.

Og hva er 6000,- for å få kjøre TO biler?

Blir miljøet noe bedre av å betale masse avgifter?
Så lenge politikerne ikke bruker penger øremerket til miljøtiltak, hjelper det ikke om diesel eller bensin koster 20 kr pr liter.
Så langt er vel norske politikere de dårligste i verden til å vise vilje til å bruke penger på kollektivtilbud og miljø.
I 1992 satte Gro Harlem Brundtland & Co opp bensinavgiften med 1 kr over natta. Dette skulle være en miljøavgift.
Det ble debatt, hvor Norges Automobil forbund sa at denne krona kunne finansiere katalysator på alle biler i Norge som ikke hadde det den gangen. Det ville redusere utslipp av skadelige stoffer med 90 %.
Hadde det vært vilje kunne man ha gjort det. Det ble selvfølgelig aldri noe av.
Det er ingen grunn til at politikerne har endret seg vestentlig siden den gang.

Så lenge man ikke øremerker hva disse "miljøpengene" går til så er det "tull" (for å sette det på spissen) å hente inn noe mer. Det hjelper lite at dieselavgiften øker for å spare miljøet når disse pengene går til sponsing av wienerbrød på politiske samlinger.

Vi er nå så utrolig naive, meg også, at vi tror de ikke har noe som helst baktanke med økningen. Hvorfor legger de på så lite i avgiften? Svaret kan kanskje være at dersom de hadde lagt på mer ville det blitt oppstyr og ikke blitt noe av. Dermed så vil de jo tape inntekter. Samme er det med årsavgiften. Jeg synes det er synd at man skal hente inn nye inntekter på denne måten, ved å ha miljøet å skylde på.
Synes det er helt fantastisk at man skal være miljøvennlig men det er måten det gjøres på som er bakvendt for meg.
Hva med å starte med de som slipper ut store mengder? Beklager sier de da, det blir for dyrt...

Ja her er det mange gode kommentarer, men hva hjelper det hva menigmann mener?! jeg tror fornuften i dag ligger mye mer hos folket enn hos de som bestemmer. Jeg er glad jeg ikke er stortingspolitiker. Vi har et spesielt land mht transport og allslags infrastruktur. Politikerene har en vanskelig oppgave; men; jeg har mistet troen på veldig mange av dem. (Ja her er jeg inkonsekvent).

PS: Vi kan godt fortsette med dagens siste: "FLYTTERESTRIKSJONER FOR SKILTE"!? Jeg tror denne verden er på tur til å bli total galskap!

 
Annonse
Annonse
Annonse