Pumpe lår...

På grunn av skandalevintre og lite fritid under
militærtjenesten, har det blitt lite kjøring de siste
årene. Merker at jeg har blitt gammel mann (21) og
at jeg ikke er sterk nok i lårene. Kjører telemark og
blir så sinnsykt sliten på fremsiden av lårene.
Tenkte å pumpe lår nå etter jul, og trenger tips på
øvelser. Bør jeg kjøre eksplosive sett på ca 10
repetisjoner eller bør jeg kjøre lange sett på la oss
si 2 minutter? I tillegg regner jeg med at det hjelper
å få kjørt ekstra mye på ski... wink

Heter det ikke det? Bare det å sitte mot veggen med 90 grader i knær og hofte i noen minutter er veldig god trening. Med moderne plaststøvler har man jo bøyde knær hele tiden, så denne øvelsen hjenlper en god del. Når det gjelder dynamisk trening (fortrinssvis knebøy) tror jeg at man børe gjøre det sakte og med stor belastning, og ikke sånn høydehopper-trening (da får du eksplosive lår som ikke er så glad i melkesyre).

... å ha vekt på ei stang over skuldrene og bøye
ned i telemark-style 10-15 reps på ene
foten og så skifte fot? Ca mange reps?

Du bør nok heller satse på å kombinere disse formene,slik at du både blir utholdende og eksplosiv. Dersom du bare har masse heavye vekter på,blir du fryktelig tung og klumpete. Lykke til!

At ingen har sagt noe frekt om dette inlegget (hittil)!

... fordi det er relevant å ta opp?

Det beste er å stå masse på ski! Mye artigere enn å jumpe opp og ned inne på et treningsstudio smile

Tren hjemme!!! mange gode øvelser du kan gjøre hjemme uten å bruke masse spenn på helsestudio. Hoppe trening og statisk styrke er en enkel sak å gjennomføre hjemme. Men ikke glem mage-/ryggtrening. husk at korsettet rundt midjen er svært viktig...lykke til

Det er flere ting som må trenes:

- Styrke: trenes best med 5-10 rep per sett. Eks: standard knebøy med 3 sett a 6 rep (ta gjerne et par oppvarmingssett med flere rep og lettere vekter først), deretter telemarkutslag med 3 sett a 10 rep. I tillegg kan du legge på med apparater (framside og bakside lår, legg) og overkropp (benkpress, mage, rygg). Dersom du kjører tungt nok holder det å trene en muskelgruppe en gang i uka.

- Utholdenhet: sykling er ypperlig, prøv spinning/landevei/skog alt etter interesse. Minimum 60 minutter på en økt med mindre du kjører seriøs intervalltrening, da er 45 minutter passe.

- Teknikk: kjøring! Men gjerne spesifikk balansetrening også.

Merk: styrketrening er viktig for å unngå skader, ikke bare for å kunne kjøre bedre. Det samme gjelder utholdenhet.

Dersom du vil trene i et treningsstudio får du dem til å legge opp programmet for deg.

knebøy- 4x20

Før du begynner å trene ben pass på teknikk. eks knebøy ikke lenger ned en nitti grader og ikke helt opp slik at du strekker benene helt ut. Ryggen rett også videre.

Det er også viktig at musklene for skikkelig restitusjon.

Ellers er utfall en god øvelse for ski mennesker både fremover og til siden. Viktig med riktig tknikk for å unngå skader.

sentre har like gode veiledere. Det er mange som gir dårlige råd basert på dårlig skolering.

Dyp knebøy er en god øvelse. Vær ekstremt påpasselig å innarbeide den riktige teknikken. Det vi du profitere på. Styrketrening handler veldig mye om teknikk, og knebøy er en meget krevende teknisk øvelse.

Sjekk ut www.trim.no
De har mye bra artikler og flere forum hvor mye dyktige folk svarer.

totalt feil at du ikke kan gå dypere enn 90grader i knebøy. For generell styrke er det å anbefale å gå så dypt som du klarer med god teknikk. Begrensningen er hvor myk du er. Jeg går så dypt at baksiden av lårene mine ligger inntil leggene i den dypeste posisjonen. I styrkeløft kreves det at du går ned til minimum 90 grader for å få løftet godkjent. Det betyr ikke at det er skadelig å gå dypere. Det er mye vranglære ute å går når det gjelder knebøy, at det er en farlig øvelse, dette med 90grader osv. All styrketrening med for tunge vekter og med dårlig teknikk er potensielt farlig med tanke på skader, men er du skadefri, har god teknikk og trener med riktig belastning er styrketrening alt annet enn farlig.
Dette er en krevende teknisk øvelse og den krever måneder med terping av teknikk og at du starter på lattelig lave vekter for å øve inn perfekt teknikk og øke vektene sakte over tid.

gjør noe du synes er gøy. nytter ikke å pese rundt i et treningsstudio hvis du synes det er dønn kjedelig. da er det bedre å spille fotball med gutta, om du liker det.

et tips er forøvrig å være allsidig, men samtidig å tenke skikjøring i det du gjør. sykler du i skogen f.eks, kan tenke på hvordan du lener kroppen inn og balanserer i krappe svinger, hvordan beina og knærne fjærer best når det slår skikkelig (selv om du kanskje har fulldemper) osv osv. skateboard er bra, ikke minst for balanse og kroppskontroll. og generell turning og ymse akrobatiske krumspring er alltid bra...

http://www.iform.no/trening/kneb%F8y.shtml

Ser litt vel boleinspirert ut, men de vet vel hvordan en skal løfte en vekt

mange som mente de kunne en del om detta. hvor mange kilo er det folka ligger på her da?

 
Annonse
Annonse
Annonse