Netcom dekning i fjellet

Noen her som har erfaring med dekningsområdene for Netcom i den norske fjellheimen og i distriktene?
Har det blitt bedre de siste 2 åra eller har Netcom vært fornøyde med dekningen sin og ikke bygget ut mer?

Jeg ser jo av dekningskartet at det finnes klare begrensninger, men er ute etter harda fakta fra fjellfolk med Netcom dekning.
Hvordan er forholdene for Netcom i Jotunheimen, Rondane, Romsdalsfjella, Sunnmørsalpane, Lyngsalpene, Strynefjellet, Hemsedalsfjella, Hurrungane osv?
Fraværende?

Vil det hjelpe med en ekstern antennepisk festa på sekken e.l. eller betyr de hvite feltene i kartet deres at det ikke er signaler overhodet?

Jeg kommer nok uansett til å ha med Telenor SIM-kort på tur.

Mobil på fjellet er ikke noe å stole på,da dekninga kan variere veldig.
Farlig hobby du har...

Men jeg har ikke råd til satelitt-telefon, så Telenor-SIM'en er mitt beste alternativ til å tilkalle hjelp om jeg skulle råke ut for noe i fjellheimen.
Baserer meg ikke på at jeg skal ha telefondekning på fjelltur.

Netcom vil nok bli mest brukt til å sende rapporter til de hjemme, der det er dekning for det.

Misforstå meg for all del riktig..

Dersom eg ikkje tek alt for feil så har du jo dekning på 113 uansett om det er simkort i telefonen eller ikkje..? Sjølvsagt under forutsetning at der er dekning med eit av nettselskapa!

Verre om du skal ringe andre nummer XD

Det kan ofte være dekning 20 m under en fjelltopp, men ikke på toppen. Muligens har det med magnetfelt å gjøre, jeg vet ikke. Har spesifik erfaring med dette på 2 fjelltopper i Jotunheimen.

Magnetfelt påvirker nok ikke mobildekning, det er ikke noe spesielt magnetfelt på fjelltopper om det ikke er laget av magnetiske fjellarter...
Det er så enkelt at en er avhengig å ha en linje fra mast til telefon hvor bølgene som sendes når frem til din telefon. Noen steder får en refleksjoner fra fjell o.l. og derved dekning (ofte dårlig) der det "ikke normalt skulle vært dekning". Mulig at det er dette du har opplevd professor animal.
Skal en ringe 113 kan alle selskaps sendere brukes (også i sverige o.l) forutsatt dekning.

Grunnen til at jeg i utgangspunktet spør er ganske enkelt fordi jeg ønsker å kunne sende melding eller ha korte samtaler med samboeren min om jeg drar på en lengre tur med overnattinger.
Litt ok å kunne melde fra om man er på en 3-4 dagers eller lengre tur i fjellet.

Her er et eksempel.

"Hei, nådde de to planlagte toppene i dag, fint vær og nydelig føre. Nå ligger jeg i teltet med varm kaffe og slapper av etter middagen."
+ privat kliss...

Takk "sulfa" grin

Kanskje dr. sulfa kan forklare hva et mobilsignal består av også?

Hvis du allerede har telenor, kvifor bytte? Uansett om netcom har blitt bedre eller ei, så er det lenge til de slår telenor.

Sitat GeneralSnus:
Hvis du allerede har telenor, kvifor bytte? Uansett om netcom har blitt bedre eller ei, så er det lenge til de slår telenor.

Jobben har utstyrt meg med abonnement, med Netcom dekning.
Har et Telenor kontantkort som backup.
Så sånn er det.

Siden du ikke har våknet enda dr. sulfa; kanskje du kan ta med litt om de stedene kompssnålen viser feil også? grin

Jag har tele2 och en kompis har netcom och jag har bättre dekkning med nätet än han runt hemsedal.Men så bytte jag till ericsson 880w från nokia och då fick jag sämre dekkning,så det kan nog ha med telefonen att göra också.

Tele2 abonnenter flyttes vel fra Telenor til Netcom sitt nett i nær fremtid da Tele2 har inngått en avtale med Netcom.
Jeg fikk i alle fall beskjed om dette for et halvt år siden, mens jeg fortsatt hadde Tele2, og svigermor har fått brev om at hun kommer til å motta nytt Sim-kort for å kunne motta signaler fra Netcom.

For de som har Tele2 og skal ferdes endel i fjellet og/eller i distriktene, så kan det være en idè og henvende seg til Tele2 og be om å få fortsette å ha Telenor nett på grunnlag av dekningen i de områdene man skal ferdes.
Å ymte frampå om at alternativet er å si opp abonnementet om man blir flyttet til Netcom kan hjelpe.

Og kommer bindingstid opp som et tema for de som har det, så er det jo faktisk Tele2 som står for kontraktsbrudd etter mitt skjønn, man har jo tross alt bundet seg til et abonnement med Telenor dekning.
De burde da ikke kreve noe for å portere nummeret til en annen leverandør om det blir resultatet.

Jo flere henvendelser de får, jo bedre skjønner de at det finnes abonnenter med behov for Telenor sin nettdekning.
Jeg fikk i alle fall lovnad om at jeg skulle få beholde Telenor dekning hos Tele2 etter at jeg tok kontakt med dem og beskrev mitt behov.
Ikke det at det fikk noen betydning for meg siden min arbeidsgiver gikk for Broadnet, som har Netcom dekning da, men det visste jeg ikke da.

 
Annonse
Annonse
Annonse