Når får vi nok?SKISTAR,WENAAS og grådighet

Har sett på div. tråder at det begynner å murre blandt skikjørere rundt omkring. Folk er sint og frustrert over kraftig prisstigning på heiskort, få åpne heiser, og en generell stor grad av kynisme overfor kundene(oss). Gjennomgående for dette er anlegg som eies og kontrolleres av Skistar. (feks Åre, Hemsedal) og Wenaasgruppen som har lagt sin klamme hender på bl.a Norefjell, Oppdal og Vassfjellet.

Prisene skrues kynisk opp år for år, servicen stinker like mye som lukta av ønsker om kortsiktig gevinst. Lag helvete sier jeg, øs på med frustrasjon og klager, skap rystelser langt inn til styrerom og kontorer. Følg opp!

Ta med Hafjell i samme slengen. Står du i bånn av bakken og bare har tenkt deg en tur opp med heisen (må ta 3 heiser for å komme helt opp) koster det sinnsyke 150 spenn eller noe sånt. Sånn var det i hvert fall i fjor. Da er det faen meg billigere å ta taxi.

Enn hvis de slår seg sammen da? I dalen har det bare blitt værre og værre - de behandler jo faste årskortkjøpere som dritt! Send mail til Skistar!

taxi fra øyer sentrum til gaia stova koster sjuke to hundre kroner..hehe og da er du ikke på toppen en gang..

Prisene er uten tvil alt for høye, men det er vel egentlig lite å gjøre med det. Gidder ikke bruke masse tid og krefter på å krangle med skisenterfolk. Dessuten tjener vel de fleste skisentrene mest penger på turister som er på tur i feriene. Gir liksom litt faen i de faste kundene.

mener jeg. Hvorfor ikke få en lur fyr til å fikse det slik at vi kan "lade" det nyinnkjøpte skistar kortet fra nett uten at det merkes. jepp jepp. Det er lite trolig at denne eventyrlige tilstrømningen av mennesker til landets skianlegg skal vare. Men dette er sikkert vurdert av dyre konsulenter. Tror anleggene dreper seg selv nå. Får bare håpe det dreper mulighetene til skilek i altfor stor grad.

dreper.

Jeg er også av den oppfatning at det er bortkastet energi. Men når Hemsedal går ut på hjemmesiden sin og skryter av rekord omsetning på forsesongen, og en del av dette skyldes faste kunder, har jeg tro på at det nytter. Så alle som er som meg, grinete over å bruke en helvetes masse penger på heiskort, skriv mailer, syt og klag. Er vi mange nok, så må de høre på oss!

Her er min teori om prising av skiheiser, skitilbud og økonomi: Dette er langsomme prosesser. Folk ønsker å bygge hytte og bo på hotell der det først og fremst er gode skiforhold; dvs gode fjell med gode og moderne heiser etc. Dernest ønsker de (ofte) litt miljø rundt seg av typen afterski og festmuligheter og litt folk. En livssyklus for et skisted kan derfor fort være at en først bygger ut heisanlegg på et fjell som er egnet. Dernest kommer hytter og hoteller + barer etc i økende antall. Og stedet har både ski og afterski. Her er hemsedal nå. På det tidspunkt kan skistedet ta et valg. Det kan enten leve på gamle laurbær, la skiheisene forfalle, la være å bygge ut nye heiser etc. Men tjene penger på at turistene strømmer inn inntil et nytt sted tar over. Skjebnen blir da gjerne at stedet over tid dør hen, til fordel for et annet og mer oppdatert anlegg. Alternativet er å holde skistedet tipp topp slik at konkurrenter ikke klarer å ta over. Problemet er vel gjerne at melkekustrategien på kort sikt er mest lønnsom. På lengre sikt derimot...

Så, Hemsedal; what is it gonna be?

 
Annonse
Annonse
Annonse