Hvordan bygge sitt eget skitrekk?

Hei Jan Chr!

Da er vi avslørt! smile

Ang. kostnader, jeg har vel brukt ca 5-6000 i maskindeler, noen hundrelapper i plank og finér, noen hundrelapper i skruer, bolter, kulelagre osv. Noen materialer har jeg hatt liggende fra sykkelbygging/husbygging/annet morro.

Det elektriske, inkl snubletråd og nødstopp har kostet 6-700,-

Tau hadde jeg liggende fra noen tidligere klatreekspedisjoner, 6-8 mm statiske tau, fås vel på rull fra 10-12 kr/m?

Hva vedlikeholdskostnader vil være aner jeg ikke, prosjektet er basert på prøv og feil!

De siste gangene trekket har vært i drift har det fungert veldig bra, men vi har måttet etterstamme tauet noen ganger (egentlig helt naturlig), motoren sliter noen ganger med å komme i gang når den er belastet/mange henger i tauet,  og en "stress-test" avslørte at maks belastning går på to voksne og tre barn...

Jeg bor nok rett i nærheten så det er bare og komme innom for å spionere mer! smile

Her forresten fulgt denne bloggen, kult med mennesker som står på og bygger sitt eget! smile

http://backyardskibum.blogspot.no/

Kan hende jeg gjør! 

Et tips om motor eller gir skulle streike, det er en kar på finn.no ved navn Willy Lyngaas som har BØTTER med elmotorer o.l. Han bor på Oslo vest, har det meste. om han er billig eller dyr vet jeg lite om. Jeg kjenner til ham fordi en kollega av meg solgte ham et lastebillass med ubrukte motorer da deler av Franzefoss i Sandvika stengte...

Hei,

flott prosjekt, jeg har gjennomført omtrent tilsvarende sist vinter, men med strammehjul og drivhjul nederst i bakken grunnet tilgang på strøm, fungerer utmerket dersom vekta justeres etter bruken. Det jeg mangler enda er en nødstopp/snubletråd på toppen ved vendehjulet. Kunne du sagt litt om 12v kursen du benytter som nødstopp, dette kunne kanskje også fungert hos meg da jeg kan legge 12v helt til toppen men ikke 230v...

Hei, jeg jeg brukt en kontaktor fra clasohlson som styrer strømtilførslen til motoren. Denne tåler belastningen/strømstyrken motoren krever og styres av 220v. I tillegg har jeg  brukt et mindre relee som styres av en 12v krets og gir 220v til kontaktoren. Dette fungerer slik at så lenge 12v kretsen er intakt/ ikke brutt er motoren i drift. Brytes kretsen mister kontaktoren styrestrømmen og motoren stopper. 

Som bryter på snubletråden har jeg brukt en død-manns-knapp fra Biltema, men kan løses på mange måter. 

Jeg ser at clasohlson ikke lenger selger alle komponentene jeg har brukt, men det finnes sikkert tilsvarende produkter ellerprodukter andre butikker.

Etter kontaktoren har jeg satt opp en magnetisk motorstarter med motorvern. Det er samme type bryter som brukes på bordsager osv. Denne gjør at dersom 12v kretsen brytes må jeg starte motoren på nytt på startknappen. Jeg unngår dermed at motoren starter straks 12v kretsen "repareres", og får tid til å sjekke at alt er klart/ trygt før motoren startes på nytt  

Håper du kan bruke noe av dette!?!

Jeg har kommet frem til omtrent samme oppsett selv, men jeg har ikke magnetisk motorvern, jeg kan dermed starte trekket også fra toppen dersom det er nødvendig så lenge motorvern er ok. Jeg har omtrent 300 meter lengde på kabel for 12v slik det er designa nå, dette krever at jeg har noe høyere spenning enn 12v for å hindre at nødbryteren slår ut ved tung belastning, dette har jeg løst ved å bruke en 14,4 volt strømforsyning på 12v kretsen. Ingen varmgang i rele på kjellertestene nå i høst. Måtte bare snøen komme raskt!

Hei. Kunne du ha lagt ut bildene til skitrekket på nytt? Ser de har blitt borte og tenker å bruke planen din til et eget smile

 
Annonse
Annonse
Annonse