Hvordan bygge sitt eget skitrekk?

Det finnes et par tråder om slike prosjekter her på forumet og et nettsøk forteller om utallige mer eller mindre vellykkede hjemmebygde skitrekk.

Under en opprydding i fars garasjen fant vi for et par år siden en halvvoksen elektromotor, og etter en spontan ide-myldring kom vi fram til at den selvfølgelig ikke kunne kastes og sikkert kunne brukes til å bygge et skitrekk... Vel, jeg tok utfordringen!

Etterhvert kom jeg fram til følgende :

  • Skitrekket skulle være trygt å bruke for barn og voksen.
  • Bygges for lavest mulig pris.
  • Det måtte være portabelt, siden vi ikke har et sted det kan monteres permanent.
  • Kun bruke «vanlig» verktøy, som finnes i «alle» garasjer.
  • Kunne brukes på en helt vanlig 16amp kurs.
  • Bruke kasserte 7-8 mm statiske klatretau.

Jeg brukte mye tid på å lete etter løsninger på nett og særlig youtube. Jeg fant ikke noe jeg kunne kopiere direkte, men mye inspirasjon.

Her kommer en beskrivelse av mitt prosjekt og erfaringer. Hvis noen lar seg inspirere/avstå til lignende prosjekter er det helt topp.

Husk at alt dette eventuelt gjøres på eget ansvar, og jeg ikke har peiling på hva jeg sier og gjør, og derfor heller ikke kan ta noe ansvar for innholdet i denne posten. Takk!

Jeg kom fram til at jeg måtte starte med å beregne/lage et drivhjul med riktig rotasjonshastighet og tilstrekkelig friksjon. Et stort drivhul vil gi mye friksjon, men det har stort moment og krever solid feste/montering.

Hastigheten på tautrekket kom jeg fram til burde være 5-6 km/t, det tilsvarer vel rask gangfart, og rotasjonshastigheten på drivhulet burde være tilsvarende. Jeg landet på et drivhjul på ca 50cm og ca 65 rotasjoner pr minutt.

Elektromotoren fra fars garasje ble fort funnet uegnet. Den gikk med 2800 rpm (rotasjoner/minutt) og var ikke kraftig nok. Isteden kjøpt jeg en elektromotor på Finn.no som kom fra en defekt høytryksspyler, på 2,2 kw, 1400rpm og kunne kjøres på en standard 16 amp, 1-fas kurs.

For å få en lavere rotasjonshastighet kjøpte jeg et vinkel-gir på ebay (Speed Reducer), med utvekslingen 25:1, dette gav en rotasjonshastighet på 56 rpm.

Mellom elektromotoren og giret planla jeg å bruke en kilreim, og kunne dermed endre utvekslingen og rotasjonshastigheten ved å endre størrelsen på reimhjulene.

Hvordan dette skulle monteres var en utfordring. Det beste ville nok vært å bygge en ramme i metall ved å sveise sammen firkantrør. Jeg kan ikke sveise, så den løsningen utgikk med høye kneløft. Jeg kom fram til at jeg fikk bygge en trekasse i 15mm vannfast kryssfiner, og forsterke den der det var nødvendig. Utvendige mål ble 95*35*60 cm, noe som forøvrig akkurat passer inn i bagasjerommet på en Toyota Rav 2003 mod!

Drivhjulet bygget jeg selv fra bunnen. Jeg startet med en såkalt «Bolt on Hub», dette er «nav» som vanligvis brukes i industri installasjoner for å montere vifter, gir etc. For å feste dette til en aksling brukes et «Taper Boss», disse fås boret både i tommer og mm og navet kan dermed monteres på ulike akslinger med ulik diameter. Fiffig!

I mangel på ferdigheter i å jobbe med metall valgte jeg også her å bruke vannfast kryssfiner, kanskje ikke så elegant og slitesterkt, men lett å jobbe med.

Jeg starte med å sage ut en sirkel med diameter 45cm, i 12 mm kryssfiner. Navet var 11 mm, tykt og denne platen gjorde at jeg kunne bygge videre på begge sider.

Jeg skar to nye sirkler med 3cm større diameter, i 15mm kryssfiner.

Jeg tegnet en ny linje på innsiden, med samme diameter som den minste sirkelen, og filte/raspet ned kanten slik at denne ble skrå inntil linjen. (Hadde jeg vært smart hadde jeg skråstilt bladet på stikksagen da jeg saget den ut, som hadde gjort jobben litt enklere...)

Til slutt skal jeg ut to nye sirkler i 6 mm kryssfiner, disse skulle fungere som sidekanter på drivhjulet.

Disse fem finerplatene ble så boltet sammen med navet.

Motoren og giret ble så montert på en kryssfinerplate. Motoren ble satt på en motorslede som lot meg justere avstanden mellom giret og motoren, og slik kunne jeg få stammet kilreimen.

Så monterte jeg drivhjulet midlertidig, satt fast noen bjelkebiter med en et par tvinger ca en halv cm unna drivhjulet. Jeg kunne nå starte motoren og pusse/dreie ned ujevnheter på drivhjulet. Jeg brukte bjelkene som avstandsmål og "låste" en grov fil mot disse. Til slutt brukte jeg pussepapir for å ta de siste små ujevnhetene. Drivhjulet ble så og si helt helt rundt, og kun med et par mm kast.

For å få større friksjon mellom tauet og drivhjulet, klippet jeg opp et sykkeldekk og limte dette fast med Tec7, og låste det fast med tre nedfelte beslag som ble skrudd fast i drivhjulet. 

Deretter satt jeg på bunnen i trekassa og kortveggen hvor tauet skulle gå inn og ut. Her monterte jeg to "trinsehjul" som skulle ha til oppgave å sørge for at tauet ble ført i riktig posisjon fram til drivhjulet, og samle inngående og utgående tau slik at lengden tau som var i kontakt med drivhjulet ble størst mulig.

Trinsehjulene laget jeg ved å sage ut to 125 mm store sirkler i 15mm kryssfiner, og en i 100mm. Her brukte jeg en hullsag og drill. I midten på forhånd boret 30mm store hull.

Her la jeg inn fem kulelagre av dim 9*30*10 mm fra Biltema. Disse var 9mm tykke og fem av disse (45mm) ble nøyaktig det samme som tre lag med 15mm kryssfiner.

Deretter skar jeg ut to 150mm store sirkler i ca 4mm aluminium med stikksag og metallblad. Med et trinnborr boret jeg så ut ca 25 mm store hull i midten av sirklene.

Disse ble så skrudd fast utenpå kjernen av kryssfiner. Hullet i aluminiums-sirklene var akkurat store nok til å holde kulelagrene på plass samtidig som det var klaring til avstandsskivene på akslingen. Alle skuer ble forsenket for å få glatte overflater.

Til slutt satt jeg trinsehjulene inn i en hjemmemekket «dreiebenk» bestående av en drill, noen biter kryssfiner, et par tvinger og et kulelager. Her kunne jeg dreie/file trinsehjulet og yttersidene av aluminium til alt fikk en jevnt overflate.

Å lage disse trinsehjulene var relativt tidkrevende, kan godt være andre løsninger hadde vært enklere. Hadde jeg skulle bygge noe tilsvarende i dag ville jeg forsøkt å bruke felger til trillebårhjul eller lignende....

Til slutt monterte jeg resten av veggene i kassa, boret inn noen lufte hull i bakveggen, satt inn en avstivningsplate mellom motor og gir/drivhjul. Jeg laget også en innfelt ramme hvor start/stoppbryter ble montert.

Så kommer vel det store spørsmålet - virket det?

Vel, trekket har blitt brukt flere ganger i en akebakke i nærheten, den er ca 125 lang og stiger ca 10-12 mm. Så langt har vi kun fått testet trekket når motor/drivhjul står på toppen av bakken, men ser ingen grunn til at det ikke skulle fungere å sette den i bunnen. Det festes med et fast punkt opp og ett nede, enten i et tre eller rett og slett en snøbolt. Det trekker fint tre barn og en voksen samtidig, så det holder i massevis for oss. Tauet knyter jeg bare sammen med doble fiskeknuter, knutene går gjennom trinser og drivhjul uten problemer, og er helt supre å holde fast i når man trekkes oppover bakken. Slik er det lett å justere lengden på tauet etter hvor lang bakken er.

Det er viktig å holde tauet stramt, slik at friksjonene mot drivhjulet er størst mulig. Jeg bruker en helt vanlig jekkestropp. Som vendehjul bruker jeg samme type trinsehjul som inn mot drivhjulet. Returtauet bør gå over et par trinsehjul for å unngår friksjon og holdes borte fra heistraseen.

Det er svært viktig å sørge for å få montert en/flere nødstopp og snubleståd foran drivhjul/vendehjul, og det må alltid så en voksen som heisvakt.

Røde, fine brøytestikker fra Biltema fungerer utmerket for å markere sikkerhetssoner rundt motor/drivhjul og vendehjul.

Jeg har laget en enkel elektrostyring, hvor en 12volts svakstrømskrets brukes som styrestrøm/nødstopp, sammen med en motorstarter med overspenningsvern. Det er egentlig ikke så komplisert, og kan heller komme tilbake til en mer detaljert beskrivelse senere hvis noen ønsker det...

Håper denne beskrivelsen av mitt prosjekt gir andre inspirasjon til lignende prosjekter. Det er jo så gøy å holde på med sånt!

Mottar gjerne spørsmål og veldig gjerne forslag til forbedringer. Takk!

Imponerende!


reinton

Utrolig stilig! Er bare å starte lite firma nå, -GS-!

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Jeg håper flere lar seg inspirere til å bygge et hjemmelaget skitrekk. Kortreist skikjøring er både gøy, billig og miljøvennlig. Parkfolket, barn og nybegynnere trenger ikke store bakken for å få litt skiglede. Det er bare å sette i gang!

Heisann GS..Godt å se flere kreative folk herwink... vi bygde et portabelt ett for 4 år siden..samme prinsipp som deg men i stål... alt var vel til Taubanetilsynet hoppet på meg... dette kalles visst et skitau og er ikke engang lov å bruke på egen eiendom(gammel lov) så man må søke kongen i Statsraad om lov og så må det CE godkjennes i Finnland??(Koster 110000,-???)...ja tro meg jeg ble satt ut selv... men hvor mye man blir sjekket, er nå en ting da;D her har du vår idewink http://www.youtube.com/watch?v=3eiSg2GZw-E ...Bensinmotor drevet... med CE ;D Godkjent tauwink..Koster skjortenwink ...Motor og drev er kjøpt ellers er alt håndlagetwink ...men min tanke er at siden dette er portabelt, må det ligge i gråsonen til lovverket... for dette stammer tilbake til den gang man bygde taubaner osv til gårdsbruk osv og dem var Fastmontert!wink

...tror du får et lite problem med å sette drivhjulet nede..pga "Tension"... du vil ha mest mulig friksjon mellom hjulet og tauet og da har vi(ihvertfall valgt å ha drivhjulet på topp)

Helt Konge! Vanvittig bra, og sikkert utrolig gøy å få det til! Taubanetilsynet må holde seg langt vekk! Så lenge du passer på med heisvakt og snubletråd.....Gratulerer med et knalltøfft prosjekt!


VonSchnellfahrer

wink

Hei, Christian, jeg har sett din youtube film noen ganger ja... smile Ser ut som en meget bra konstruksjon. Ang Taubanetilsynet så er jeg kjent med at det eksisterer en forskrift for skitau og det skal søkes konsesjon ved bygging av skitau. Hvorvidt et hjemmelaget, portabelt skitrekk som brukes noen ganger i året, på privat eiendom, uten markedsføring og salg av heiskort omfattes av regelverket er jeg ikke sikker på. Etter min oppfatning bør dette ligge godt innenfor "gråsonen", og sånn sett være en akseptabel aktivitet.
Det er selvfølgelig svært viktig at sikkerheten er prioritert, og at man bruker sunn fornuft. Med heisvakt, nødstopp, snubletråd i heistrase, sikkerhetssoner rundt motor/vendehjul mener jeg sikkerheten er godt nok ivaretatt.

Mht "tension" skjønner hva du mener. Skal motor stå nede må det nok brukes en stramme mekanisme, i form av fjær/vekt/strikk for å holde tauet stramt/unngå at det glipper. Hittil har jeg brukt 4 slynger av 10mm"Bungee-strikk" ved vendehjulet...

Hyggelig at noen har tatt poengetwink...wink..ang Loverket så kan vi nok ikke bli mer enig...(er nok en konkurrent som selger trekk ti 160000,- her i landet som ikke liker slike "billige" ting vi lager så jeg Vurderte å senge dette som en Potabel Ølvinsj..wink ...vi kan da alle ta med oss noe slikt, å slenge opp i en bakke..så hvis noen vil ta på seg ski og være med opp...vel er ikke mitt problemwink Hehehe.. Kjipe med dette er at skal man selge dette kommersielt så må det CE godkjennes, er jo til alles nytte men regelvrket og HMS... ( aaaaa spyr av HMS... Nødstopper er ikke rakettforskningwink... Nok av mennesker som heller vil sitte på hytten og se ungene sine boltre seg i bakken mens man tar seg en pjolter, enn det Evige maset i et skisenterwink))

Vi har tenk igjennom Fjær vs tension men Tror at effekten vs slitasje på tau vil være best med drivhjul øverst?wink.. men mail adr er Christian.andal@hotmail.com så gjerne send hva du får til..deler gjerne erfaring!!wink

Hei GS! Nå har jeg holdt på enda en søndag med å finne ut hvor du kjøpt dette trekket, jeg bor nemlig i en av terasseblokkene til venstre på bildet. Men endelig fant jeg dette innlegget, og dermed fikk jeg svar - hjemmelaget. Jeg må innrømme at jeg står og spionerer på når dere holder på i bakken her. Vet du sånn ca hvor mye dette prosjektet har kostet deg? Har vedlig lyst til å kopiere ideen din og bruke på hytta på fjellet.

mvh 

Jan Chr

Hei GS! Nå har jeg holdt på enda en søndag med å finne ut hvor du kjøpt dette trekket, jeg bor nemlig i en av terasseblokkene til venstre på bildet. Men endelig fant jeg dette innlegget, og dermed fikk jeg svar - hjemmelaget. Jeg må innrømme at jeg står og spionerer på når dere holder på i bakken her. Vet du sånn ca hvor mye dette prosjektet har kostet deg? Har vedlig lyst til å kopiere ideen din og bruke på hytta på fjellet.

mvh 

Jan Chr

Mektig imponert!

 
Annonse
Annonse
Annonse