Hva er riktig trening - nedtrekk ?

Jeg har i flere år fått rekvisisjon fra lege og trener apparater, roing og mølle hos fysioterapeut, og det var han som underviste meg øvelsene. Når det gjelder nedtrekk, at man sitter på en stol og trekker ned stang med noen kilo belastning. Fysioterapeuten sa jeg skulle trekke ned bak ryggen. Når jeg så fikk opphold på Glittreklinikken gjorde jeg det samme. Da sa denne fysioterapeuten at dette var farlig for ryggen. Jeg skulle trekke ned stangen foran til brystkassen. Men hva i verden er det som er riktig ? Jeg har brukt den bak ryggen, men føler jeg har plager i perioder i øvre brystkasse.

Når jeg tenker etter, så er det sikkert tryggest å bruke nedtrekk forran, pga. at du da lettere klarer å holde riktig profil på overkroppen ved nedtrekkingen... Nemlig at ryggen skal være rett og med fremskutt brystkasse med bakovertrukkede skuldre!

Di fleste varierer litt på hvilken vinkel di holder overkroppen i når di trekker ned, Men generelt så vil jeg tro at lett bakoverlent og med så rett rygg og med framskutt bryst og bakovertrukket skulderparti, er den mest riktige teknikk!

Di som driver med mer spesifikt muskelbygging og er petimetere på visuelt estetisk muskel, vil nok også bruke nedtrekk bak nakken.... Men om det funker er en annen sak som ikke jeg kan bevise iallefall! wink

Min konklusjon er: Det ikke er noe behov for å trekke ned bak nakken! .... Det er lett for å pådra seg skader i og rundt skuldrene ved nedtrekk bak nakken!


Ø.R
 
Annonse
Annonse