Går snøkanonene på Kvitfjell nå eller?

Så de hadde planer om å åpne 23.okt så hadde liksom basert meg på det da

Var der åpningshelgen i fjor. De annonserte to heiser åpne. Men Heming hadde fått reservert en av disse heisene, og det var kjempekø i den andre. Total nedtur!!! Ikke tro at de gjør det noe annerledes i år, Kvitfjell prioriterer klubber og ikke "lause" kjørere.

var der i åpningshelga i fjor jeg også, hadde forventet to heiser men nei da, fartsfolka hadde fått seg en. alt de hadde fått skrapa sammen for oss andre var et lite hopp og en liten bakke. men jeg var egentlig fornøyd nok med å få stå på snøen da smile

At Kvitfjell og andre skaper for store forventninger er dumt, men samtidig er det faktisk portkjørerne som finansierer mye av anleggene vi har på bjerget. Bare dumt å mocke det.

Kjørte for øvrig forbi Kvitfjell på søndag og det var ikke tegn til noen white spots i den grønne lia.

Enig om det meste som blir sagt her ja. Reklamerer man med åpent, uten forbehold, må man regne med de scener som utspant seg blant de ski hungrige frikjørerne den helgen; sinne!! Muligheten til å gå et stykke oppover i lia var dog der, hvis jeg nå ikke blander med en annen helg. Er man keen nok, går det meste!!
S.A.R.

Kommer nok til å styre unna Kvitfjell, om det er lureri de driver med. Portkjørerne finansierer vel en ganske liten del i forhold til alle frikjørerne. Er jo ikke akkurat mange som trener aktivt som portkjører i Norge.

Klubbkjørerne betaler jo også stort sett svært lite for heiskortene, ikke helt fair at de da får store deler av et anlegg for seg selv på bekostning av folk som betaler full pris for heiskortene sine...

Merkelig policy mange bakker har, at de prioriterer klubber både m.h.t. heis og traséer. Det er usigelig kjipt når du casher ut full pris for et heiskort, og så er halve bakken sperret av pga noen portkjørende fjols. Dette finner vi oss ikke i lenger! Send mail eller ring og protester. Vi truer dem med boikott, svina!

We get nowhere without your say!

Begynt å produsere snø på gaustadblikk og bjorli, så de første turene i vinter må du nok ta der.

Er nok en meters stripe på kanten som ikke det er satt porter i!

de åpner på neste helg i Kvitfjell, om det blir kaldt nok.

kvitfjell var ok før da de hadde en park som ikke veldig mange andre hadde. men nå suger det balle, og slik kommer det nok til å være en del år før de skjønner at heming ikke er jævlig kult.. faktisk så kan alle i heming suge balle...

det hakke vært no subzero degrees her. men det er jo lov å håpe.

Uansett: de kjører ikke på snø i nederste delen av kvitfjell. det er jo nærmest havet, ergo det er der det er pluss grader lengst. Så skal du se om kanonene går, må du opp i midtstasjonen!

I Norge er det rundt 22.000 klubbkjørere. De fleste av kjørerne har sikkert sesongkort på ett anlegg. Med en pris på 1.800,- blir det 40 mill i sum. I tillegg har de minst 15 andre dager på eksterne anlegg. De har rabatt så de betaler kanskje 180,- per dag. Det blir 60 mill. Altså rundt 100 mill med ganske nøkterne anslag. (Enkelte kjørere har rundt 40 skidager bare i løpet sommeren og høsten.)

Totalomsetning på heiskort i fjor var like over 700 mill. Altså står klubbkjørerne for rundt 15% av inntektene i sum. Men i perioder står de for mye mer og for enkelte anlegg er de helt avgjørende, (Juvass, Bjorli, Gaustablikk, Kvitfjell). At de derfor får noen fordeler (særskilt tidlig i sesongen hvor få anlegg er oppe) er det dessverre godt økonomisk belegg for.

Slutt å diss kvitfjell, for å si det sånn så tror jeg de tjener langt mer på porthomsene tidlig i sesongen enn på noen overivrige pudderhunder, skulle gjerne sett at "hele" annlegget hadde vært åpent for alle jeg, men det er nå engang penger som holder hjula igang. Vi får tre på oss kondomdress og late som vi er "en av de andre" så kanskje vi får låne resten av annlegget...

de får da for f... ikke reklamere med jug for å lure folk opp der sånn som de gjorde i fjor, det suger som svarte!

g-valley: eller så kan man dra et annet sted, gjør det jeg så kan du ta på deg kondomdressen selv...

Her har det ikke vært nok minusgrader ennå, kun litt rim om morgenen her om dagen. Hvor sant det er at alpinanleggene tjener godt på racing alpinister er en sannhet med modifikasjoner. De har en tendens til å ta seg vel til rette, skremme bort turister og legger ikke igjen mye penger bortsjett fra heiskort. De fleste skianlegg er etter tiden blitt mer og mer restriktive med å slippe racingalpinistene til, rett og slett fordi det er dårlig butikk. Også Kvitfjell, men de er tross alt nasjonalanlegg så en del aktivitet skal være avsatt til dette, dessuten er det god butikk tidlig på sessongen for de anleggene som greier å produsere nok kunstsnø til å åpne tidlig. For da drar et betydlig volum av racing alpinister dit det er en liten stripe snø, og det er det stort sett bare de som gidder. By the way, du skal være ganske korka om du drar til tørre Gudbrandsdalen i oktober el november og forventer bra føre og pudder.
Ellers er det egentlig bare å ignorere racingfolka og kjøre overalt, det skjer ikke noe værre enn at de kan bli litt sure

 
Annonse
Annonse
Annonse