Fuel/ brennstoff til vinterbruk

Jeg har i mange år hatt en av Primus sine første MFS -multifuel, og brukt den sommer som vinter.

Utfordringen kommer når jeg bruker den om vinteren i minusgrader ned mot 15-20. Den er helt grei å fyre opp -ingen problemer der. Når jeg skal brenne på medium/ lav flamme får jeg "bjeffing", og den kan til tider bruke laaaaang tid på å slukke. Det viktigste er sikkerheten i teltet: bjeffing er ikke akkurat drømmescenario i et 2-mannstelt.

Min første tanke er at jeg har brukt feil type brennstoff (parafin): hvilke erfaringer har dere andre 1) generelt om vinter-fuel til kokeapparater og 2) med dette merket mtp fuel?

(Gass er for meg ikke interessant i det hele tatt -uansett hvor mye varme-pads en bruker: det gir for lav effekt!)

T

Hvis det er en primus multifuel du har, så er jeg godt kjent med utfordringene du omtaler. Justeringen av flammen kan være litt hysterisk, spes på tidlige modeller. Men du må være klar over en ting; de første modellene ble levert med feil merking av dysene... De må brukes omvendt enn hva beskrivelsen sier. Sjekk om det er tilfelle med din. At det tar lang tid ør den slukker kommer av at ventilen sitter på flaska, og at slangen må brenne tom før den slokker. Ikke noe å gjøre med det, men det er viktig at du "snur" flaska til "OFF" og lar den brenne ut slik. Da slangen blir helt tømt og du sparer deg for mye griseri. Utover dette er multifulen den beste brenneren jeg har vært borti. Jeg har brukt mange, og de har ikke fått frøken-behandling. De her tåler bank!

Mht drivstoff så sverger jeg til parafin om vinter og gass på sommeren.

Lykke til!

Bård

Dersom jeg har fått feil merking på dysene; om jeg ikke husker feil står det tall på dem -er det 25 og 38? Den ene er vel kanskje med større dysehull enn den andre da?! Må undersøkes!
Jeg har en mistanke om at "bjeffingen" kommer av at drivstoffet er for kaldt i flaska/ det blir ikke varmet godt nok opp før det sprøytes ut gjennom dysa... Med mindre det altså er så enkelt som at dysene er feil merket -det forklarer i så fall evt redusert effekt (savner de optimus 111 på kalde dager).

Jeg husker ikke hvordan det var. Har vært nede og sett på min, og i den står 35-dysa. Men hva jeg brukte sist av gass eller parafin... Du får bare prøve.
På de nyeste modellene har Primus løst problemet ved å sette inn en dyse på brennerhodet som er adskillig mer følsom. Det er også plass på punmpehuset til den dysa som ikke er i bruk. Så slipper man å endevende sekken/ lete gjennom hele boden hver gang temperaturen skifter...
Du er inne på noe ang 111'en..

God vinter!

Bård

En kar jeg traff på en jaktprøve hadde fylt opp flaska på primusen med rødsprit. Det var jo tross alt en multi-fuel... Alle forsøk på å snakke han til fornuft var håpløse, da han var "kraftig forfrisket". Vi gikk klokelig ut. Det kom flammer opp av topphetta på lavvoen. Mannen klarte seg uten varige men, men måtte ta en tur på sportsbutikken med det første... smile Brent barn lukter svidd.

Kan hende jeg klarer å overtale kona om at vi trenger enda et brennapparat, i tillegg til multifuel, de 2x 111'ene og primus 2 bluss campingsett.... smile

er bare at jeg når alt kommer til alt lar 111'ene ligge igjen pga vekt, men kanskje skal jeg denne vintere ta med 111'en som backup på skituren.............

Den veier mye, er klumpete og litt klønete å sette opp, men med riktig behandlig, jevnt vedlikehold og god kunskap om den, du verden så den fyrer på en kald vinternatt...

Har ligget en del netter i syvduker og kjent varmen fra dens flamme spre seg i teltet. wink

Skal ikke si det 100% sikkert, men jeg mener turkompisen har brukt det tidligere med godt hell. Er en blanding av parafin og diesel som så godt som aldri fryser. Og ja jeg snakker om jet fuel (JET-A-1, F-34/ JP-8), ikke flybensin (LL 100) til stempelmotor drevede småfly. Da ville det bli mer som den nevnte historien over her...!
Lykke til med eksprimentene!


Siggum

Da jeg kjøpte min Primus multifuel mener jeg at jeg leste de anbefalte Colemann Fuel; dette var et eller annet renset drivstoff. Har forsøkt å høre rundt omkring etter dette, men uten hell.
Ellers hørte Jet--fuel en tanke dyrt ut?

111ene tåler alt! Men de er altfor tunge. Jeg har en XGK fra MSR...det er den mest brukte ekspedisjonsprimusen, og er også multifuel. Det er viktig å huske på at dersom du vil ha maks effekt av primusen din, så bør du huske på å ikke bytte rundt med forskjellige typer drivstoff. Hold deg til ett!

Coleman fuel tror jeg forresten er lampeolje.

Har stort sett brukt MSR-whisperlight, med miljøbensin, og det har da fungert som bare det selv om det er svinkaldt! Har aldri prøvd multifuelen med det fuker vel med bensin på den også..? Trur det gir bedre effekt enn parafin...

Ren bensin er ikke å anbefale..

For det første blir det nærmest stormfyring av primusen, og for det andre er bensin veldig "møkkete"

Masse tungmetaller og annet som ikke er bra å puste inn eller få i maten.

Så soter det en del også hvis jeg ikke tar helt feil, noe som fører til hyppige problemer.

Mener MSR har en egen fuel som er veldig ren, og som tåler kulde bra..
Dette er den som er anbefalt.

Husk bra forvarming av primusen på vinteren.. Gul flamme, som ikke slukker når du stenger ventilen er tegn på kaldt drivstoff..

Slukk, varm opp bra, gjerne to ganger, pump opp trykk og fyr på nytt..

har brukt bensin på min xgk i 5 år nå, og det er ikke noe stress, hvis du er litt våken.
vanlig blyfri 95 er klart billigst, til 10kr l. men soter litt mer enn renset miljøbensin til 110kr l. men fyrer du den opp utenfor telte er det ingen problem. msr xgk er den brenneren jeg er mest fornøyd med til vinterbruk, pga, sin robusthet, brenn kappasitet og enorme kuldetoleranse. men den er ikke noen gourmet brenner ettersom det er full guffe eller ingen ting. bruker gass om sommeren.

Jeg vil framdeles ikke anbefale å koke mat på bensin.

Dette er rett og slett grunnet alle tungmetallene og helvete som er i bensinen.

Det er ting som ikke bør komme i maten eller som man ikke bør innhalere

forskjell på bensintypene...

Går utifra at den miljørensete er fri for farlige basselusker. Har brukt det samme som scottybob og synes egentlig det er fett!

Ved bruk av parafin: hugs å kjøpe fritidsparafin -ikkje lampeolje eller andre typer som inneheld vaksløysingar og skaper "bjeffing" og vrang primus.

Bensin er utmerka, men for å spare helsa er bilbensin ikkje tingen. Kjøp firetakts miljøbensin på statoil eller FK til ca 20 kr literen. Ikkje totaktsbensin då den er tilsett olje.

ble nevnt her tidligere. Anbefales. Coleman fuel er laget spesielt for primus bruk. Brenner meget rent og mye varme for pengene. Vet ikke noe om hvordan det virker i kuldegrader, men skulle ikke tro at det finnes noe bedre. Har ikke klart å skaffe her i Norge men finnes plenty i Chamonix og ikke minst i USA. Kanskje litt langt å reise for en liter med fuel. Hvis du klarer skaffe noe så tar jeg gjerne imot. hint hint....

Jeg og! Neste mann smugler med hjem, oki?

Drivstoff:
De fleste multifuel liker best miljøbensin. Statoil 4takts miljøbensin (grønn kanne) koster ca. 100 for 5 liter, og er kjempereint. anbefales i telt.

Colemanfuel=miljøbensin

Flydrivstoff= kjemperein parafan. Tennveske til grill er omtrent like reint.

Pinch, du tar feil. Bilbensin er farlig/kjempegiftig. Miljøbensin er ikke verre enn parafin. Eksplosjonsfaren er minimal. I usa brukes det nesten ikke anna.

Prøv en Coleman primus. Bli overbevist om hvor enkelt det kan fungere. Mye varme, lett vekt BRUKERVENNLIG

 
Annonse
Annonse
Annonse