Carvingski er da best til alt!!!

Mye pes her om den og den løssnøskia og den en breiere enn den andre. I hvert fall på Østlandet er det så sjelden pudder at pudderski er en vits. Breie, nesten rette planker i skianlegg er tull, og breie planker i harde fjellsider er tull (ref. gaustatoppen med lite og hard snø i hele vinter). Derfor: Breiski er en hype og en flopp, det er skikkelig all-round carvingski som gir mest glede, i hvert fall på Østlandet. Og i Nord-Norge har det jo ikke vært snø i hele vinter. DA er det fett å si at man har kjøft Gotama!!! Dra meg baklengs...

Enig, det stinker utrolig mye hysteri av alle som skal ha de nye pudderplankene. Du ser stadig disse gutta komme i preppaløype med de feite skia sine, og GUD så forbanna kjedelig de må ha det, skia svinger jo ikke i det hele tatt.

Noen ganger må vi gutta med brede ski ned bakken for å ta heisen opp igjen. Da får dere jaggu la være å irritere dere over at vi velger andre ski enn de som utelukkene står i preparert bakke. Vi vil helst unngå snørrunger som dere som har misforstått mye her i verden og tror at et eller annet dere selv har er best. Fats til bakkekjøring er dumt. Fats til freeride, brattkjøring osv er lurt. Fats i løssnø er lurt. Rette ski er lurt til brattkjøring grunnet at kanttrykket under foten er større.

Skjerpings a"

En enhver freerider med litt interesse har da minst 3 par forskjellige ski:

* fatski
* jibbeski
* bakke/carvingski

det er bare litt vanskelig og velg rett ski hele tida.

Har du muligheten til å kjøpe flere par ski så er denne debatten fort temmelig uinteressant. Det er åpenbart for alle at fats fungerer bedre i løssnø og at bakkeski er best til carving på manchesterføre.

Det som kan være interessant å diskutere er hva man skal velge hvis man kun går for *ett* skipar.

Personlig ville jeg valgt ski som var 100% skrudd sammen for bakkekjøring. Er du hvass i skjærende sving ville jeg valgt en racingmodell for optimalt kantgrep, suveren kontroll og fet respons.

Selv rennski kan fint brukes utenfor løypa, men vil gi uendelig mye mer tilbake i bakken. En mellomløsning med halvbrede, all-mountain planker fungerer mye dårligere i bakken og marginalt bedre i løssnøen. Skikkelig fats er oppskrift på mange dager med frustrasjon og tre-fire dager med snømoro (hvis du kan ta fri fra jobben).

Skal du hoppe og greier kjøper du så absolutt ikke en racingski, den tåler ikke det.

Er nesten et krav å ha flere par forskjellige ski, lurt er det også...

Du har rett, jibbing (som jeg ikke driver med, heldigvis for alle) er ikke noe særlig med rennski vil jeg tro.

Ikke lett, dette wink

...at ski med midtbredde mellom 70 og 80 mm, rundt 30 mm innsving og som er bra torsjonsstiv funker bra til det meste. Ikke ultimat til noe, men veldig bra til alt. Har et par XX selv (telemark), de er moro å kjøre på enten det er 40 cm alpepudder, bløut vårsnø, nypreppa bakke, oppkjørt pudder osv. Dessuten funker de supert også oppover på topptur. Og hvis det bare er stålis er det et slit uannsett, men det er sjelden det er så ille forhold.

Dette mener nå jeg...

Hvis det ikke er en halv meter pudder eller steinhard is, betyr ikke skia allverden. Man kan ha veldig mye moro på de aller fleste ski, i hvert fall av de litt mer moderne typene. Klart at gamle, rette alpin- eller telemarkplanker ikke er helt topp, men dagens innsvingte mediumski er f.eks. meget gode lekeski. Bruk penga på en fet skiferie i stedet for å ruinere dere på skikjøp!!!

Er enig med OB her; selv rennski kan brukes utenfor løypa, hvis du har teknikk og styrke. Dette gikk opp for meg i vinter da jeg hadde en fransk skiinstruktør i som tidligere var trener for det franske dame-landslaget i alpint. Han hadde noe som lignet world cup slalomski på beina, og vi skulle trene svinger i preppa bakke. Men utenfor løypene var det fremdeles en halvmeter nysnø, så vi ble enige om at han heller skulle vise meg noen secret spots tilgjengelige fra den øverste heisen. Jeg har aldri sett noen stå med slik letthet i såpass dyp snø! Jeg fikk en skikkelig aha-opplevelse, utstyrsfreak som jeg er...

Jeg har gitt opp drømmen om allroundskien, og drømmer heller om neste års Völkl Supersport. Dersom det blir tur til Alpene igjen, ønsker jeg meg et par Gotama i tillegg...

Jeg er glad for at sånne som deg finnes. Det burde ha vært flere av dere! For da slipper vi som har forstått det konkurransen om gosnøen som forbausende ofte er å finne hvis man leter litt.

Hvis man kan klare seg med ett par, rimelige ski - har man plutselig råd til en uke i alpene... F.eks. får du Head Monster i.M 75 til under 3000 nå, det er en bra deal!

Hvis du har 3 par ski kan du ende opp med å måtte tilbake å bytte ski midt på dagen, fordi du innser at du valgte feil. Da begynner det å bli for dumt!

Du kan dra ned til alpene, kjøpe skiene der , og på den måten få fete ski billig + en alpeferie til samme pris som du må ut med for bare skiene i Norge.....(fullpris på Head Monster 75 er 3500 der nede, nå får du dem sikkert til rundt 2500).

...vil noen leke med meg..?

Hva i all verden er "ei allround carvingski"?
Carvingski er da nettopp ikke allroundski, men derimot
spesialski beregna for preppa bakke.

Ei god allroundski er brei nok til å flyte i løssnø, og smal nok
til å svinge i bakken. Min erfaring tilsier at det idelle
midtmålet ligger mellom 75 og 80mm.

Og at ei "allmountainski", hvis man velger å bruke det
uttrykket, kun gir marginalt bedre flyt i løssnø enn ei
standard carvingski, klassifiserer jeg herved som sludder og
pølsevev. De som påstår noe sånt, skulle ha sett meg baske
rundt i en halvmeter løssnø med mine K2 carvingski (64mm
på midten) som ei annen kråke. Med nyinkjøpte Fischer FX
7.6, som er en drøy cm breiere på midten, er det straks en
annen dans, bokstavelig talt.

Og når det gjelder den franske skilæreren, ville han sikkert
ha kjørt skjorta av meg i snorkelføre, om jeg så kjørte 10.6
og han var på snowblades.

det er vel litt feil å si at carvingski er kun for bakkekjøring. Da carvingskiene kom på midten av 90-tallet, fantes jo ikke dagens fattiser. Riktignok var det en slags fattiser på markedet (Fat Molly, Fischer Ice, Black Diamond hadde noe husker jeg), men disse var ikke morsomme å kjøre på. Fram til dagens fattiser så dagens lys, ble myke carvingski brukt som (og ver laget som) løssnøski.

I dag er det ikke mulig å få kjøpt noe annet enn carvingski i en eller annen variant. Selv Fischers ekstreme Big Stic 10.6 har solid innsving, det samme har Atomics Big Daddy om i litt mindre grad.

Selv i pudder bruker de beste og raskeste kjørerne nettopp carvingegenskapene for å svinge, f.eks den godeste Nobis, http://www.skimag.com/skimag/features/article/0,12795,593718,00.html

Lyst til å vite mer om skjærende sving og skiutviklingen de siste ti åra så ta en kikk på en god oversiktsartikkel http://www.skimag.com/skimag/features/article/0,12795,518519,00.html

Implisitt forklarer den også hvorfor Furuseth plutselig hevdet seg i verdenseliten.

Carving betyr å kjøre skjærende svinger. I World-cup alpint gjøres det i alle disipliner, og ble gjort lenge før begrepet "carving" kom til Norge. Av world-cup-ski har SSL-ski omtrent samme innsvinget som fatski, SL-ski som "carvingski" og utfor- og SG-ski mye mindre. Hvor mye innsving du trenger avgjøres av hvor store svinger du vil kjøre, og hvor dyktig du er. Fatski har dårligere respons og kantgrep enn racingski(SSL), men du kan kjøre samme svingradius med dem, og de fungerer bedre på de fleste fører unntatt hard skare. Carvingski er laget for at udyktige løpere skal greie å kjøre skjærende svinger likevel. Racingski har fantastiske egenskaper i bakken, men kun her.

det eneste dette handler om, er hvilke ski den enkelte av oss har lyst til å bruke... og hvordan man selv velger å definere sitt eget behov. om man så er misfornøyd eller ikke etter å kjøpt den ene eller den andre typen ski -ja det får stå for den enkeltes regning.

hype eller ikke hype, fatski, carving, allround eller jibbing -spiller ingen rolle. finn skia som passer best for deg, og som passer best for den kjøringa du vil ha og ønsker deg. så kan noen drive med hobbyracing, noen med carving, andre med jibbing og atter andre med storfjellscruising.

hva den enkelte av oss synes om andre sitt utstyr og andres kjørestil og -sted, spiller jo ingen rolle. følg egne ønsker, lytt til gode råd, men drit i diskusjoner som denne!

 
Annonse
Annonse
Annonse