Beste "Superfatski"

Planlegger å invistere i noe skikkelige planker til vinteren. De aktuelle er vel stort sett: Volkl Sanouk, Volkl Gottama, Head 103im, Atomic Bigdaddy, Fisher Big stix 106. Kom med erfaringer, meninger, følelser og argumentasjon for hva du mener er best! Prøv å unngå å skryte dine ski som du vil selge meg opp i skyene...

DB skis er det eneste som gjelder... helt rå.. ubeskrivelige egentlig.. lette torsjonsstive.. brede.. 142 foran.. og vannvittig stabile.. håndlagde.. sjekk www.dbskis.com for bestilling..

Kjørte på Kahuna i fjor vinter. Veldig fornøyd. Stabile i løssnøen, lett å lande med i hopp/dropp. Men ingen kortsving ski (men der er jo ingen av de bredeste skia). Mer panser en leken, best i store svinger. I år med Iron Maiden design! FETT! (og kortere lengde; i tillegg til 189, så finnes den i år i 179)

Støtter db-skis. Har ikke samme modell som karen over (tabla rasa), men kjøpte selv surreal (126-95-113). Meget stabil i høye hastigheter og på skiftende underlag. Brøyter seg vei som en trønder som kjører E-6. Antakeligvis noe av de letteste modeller som eksisterer på markedet (toppturlykke+svevedyktig)...

Sjekk ut denne modellen, den som kommer til vinteren, bred og stiv.

liker pocket rocket skia veldig bra.. sjølv om dei kansje er litt gamle.. rå ski og gode å kjøre

Vil absolutt anbefalle deg Legend pro rider! stive, sandwich, en drøm å kjøre på. Skiene ligger på 8000 i butikk noe som er billigere enn den forrige modellen. Har kjørt skien siden februar- definitivt den råeste jeg har prøvd (Gottama, B3, DB Tabla Rassa, sugar daddy)

Som du er inne på er det nå stort utvalg av ordentlig fatskis (bredde på over 100 mm på det smaleste).

En ting du bør tenke på er vekt, med såpass stor ski blir det fort tungt.

BigDaddy f.eks. er fryktelig tung, mens BigStix 10.6 er meget lett (og personlig favoritt).

.. att BigDaddyen er slimmet med nesten en kilo pr. ski til i år. Samtidig vil en BigDaddy med en lettere binding enn Atomic 1018 som fx. Salomon 914 (eller 916 om man drar på mye/sliter med bindinger generellt) være nede i en ganske så lett klasse for størrelsen sin.

Når det er sakt kan jeg også absolutt anbefale DB Tabla Rasa. Skal du ha en dedikert superfat er det ikke noe poeng i å se på ski runnt 10cm i mitten; du vinner såpass mye på att få en mye breiere ski. Når DB endvidere har lykkes så bra med innskjøring, flexdistribusjon og hållbarhet (jeg vet det var problem med topsheet siste år; men funskjonsmessig var det ikke mye å snakke om) att skien har veldig bra allroundegenskaper (for en superfat; den blir aldrig bra i en skiXbane) er det ikke så mye att snakke om mener jeg.

Ble litt nysgjerring her nå, ble veldig mye prat om db.

Etter en rask titt på websidene ser det lovende ut, med dagens lave dollarkurs blir det ikke meningsløst dyrt heller.

Er det slik at de må bestilles på nett eller finnes det forhandlere i Norge?

Hvordan er skiene når det bare en moderat mengde med pudder, eller bare litt løs luftig snø?

Interessant diskusjon! Men hva med lengde på slike superfats? Jeg har selv store planer om å investere til vinteren, men er noe usikker på lengde. Tidligere har jeg kjørt på 190+, men da med noe smalere ski. Jeg ser for meg at kortere ski vil miste mye av stabiliteten i høy fart. Positivt og negativt - lange (190+) kontra korte (ca 180)

... på Tabla Rasa er det sant att lengste varianten er 186. Jeg har selv tidligere ment att dette var allt for lite; og mener stadig att dette stemmer for de fleste ski. Jeg har selv ofte kjørt så lange ski som jeg har kunnet få; for lenge siden 201 Asteroid og mine elskete 200cm Igneous FFL. Senest kjørte jeg M103 i 2002 og Big Daddy siste sesongen. I sammenligning med disse føles ikke Tabla Rasa kort (merkelig nok); stabiliteten i mye snø går utover allt jeg tidligere har kjørt; ikke minnst når man for omstillt teknikken til virkelig å utnytte skiens design (de kan svinges og tverrstilles/vris som ellers kun en Spatula eller ett snøbrett kan) viser de sin styrke. Skiene monteres såpass langt bak att fremskien ikke føles noe kortere enn de skiene det er naturlig å sammenligne med (BS106, BigDaddy, Gotama, Sanouk etc.). Att bakskien er kortere er ikke noe problem; det massive flytet og stabiliteten samt geometrien som synker tailen i løssnø gjør att det blir mye lettere å stå korrekt/neutralt og dermed ikke behøve å henge seg på en lang bakski.

Når dette er sakt skal det jo også sies att det kunne være veldig morsomt att teste en sådan ski i fx 2meters lengde; men den nåværende Tabla er etter min mening stadig stabilere en sammenlignbare ski på 193/194 cm. Jeg føler meg MINNST like trygg i frem/bak balanse på en Tabla som på en M103 eller en Big Daddy.

Forresten: skiene finnes ikke i butikk ettersom de bygges til dine egne krav om stivhet/flex. Om en butikk skulle lagerføre disse skiene ville det kreve veldig mange modeller og sikkert bli veldig dyrt. Samtidig er produksjonsprisen veldig høy pga. relativt få produserte ski og høye r&d-kostnader pr. solgt ski. Om det skulle legges til importør//butikksprofitt på dette skulle skiene kjappt havne i ett prisleie der knappt noen ville vert interessert.

Dette er et spørsmål om bindingsfeste som jeg ikke klarer å få noe fornuftig svar på andre steder; siden du har kjørt mange ulike typer ski håper jeg du har noe å melde her.

Har selv kjøpt de nye 97 mm brede og 186 cm lange Pro-rider skiene til Dynastar. Disse har anbefalt bindingsfeste ca 3 cm lengre fremme enn andre "tilsvarende" ski (B3 etc). Jeg har litt problemer med å vende meg til disse, spesielt i mye løssnø. "Teorien" jeg har blitt servert er at når bindingene plasseres her er det lettere/bedre å kjøre fort, men det krever presis kjøring. Kan selv skrive under på at det er ganske krevende å finne riktig balanse; står du litt for langt frem dupper tuppen, og henger du i bak i støvlen blir alt selvsagt bare tull. Må stå presist midt på skien hele tiden.

Har du (eller andre som har forsøkt) noen meninger om hvordan plassering av binding påvirker kjøreegenskapene til pudderski. Kan det være en ide å flytte bindingsfeste på Dynastar skiene bak noen cm, eller blir det veldig feil i forhold til hvordan skien er bygget opp?

... helt generellt har jeg alltid regnet det der med anbefalt monteringspuknt som en anbefaling mer enn som en absolutt størrelse.

Visse skimodeller har jeg gjennem tiden eksperimentert veldig mye med, primert 4x4BIG/ArnoAdam, V-Explosive og M103. Alle disse skiene har jeg kjørt med montereinger både flere cm frem og bak og fått helt forskjellige resultater. Arno liker jeg fx best montert på streken der en kompis sponset av Dynastar kjørte de 2cm bakmontert, V-Explosive kjørte jeg 2cm bakmontert alpint og montert på streken med turbinding. M103 hittet jeg aldrig helt rett på; det var såpass stor variasjon på de skiene jeg fikk att jeg kjørte ett par noen cm bakmonter og ett annet par 1 cm fremmontert og likte begge like godt!

Samtidig vil monteringspunkt jo altid være ett kompromiss mellem de forskjellige typene bruk og kjørestiler som skiene kan tenkes utsatt for. Dvs. att om du primert bruker skiene i en tupe av kjøring (fx stor sving i høy fart på løst underlag) med fordel kan montere med fokus på dette og dermed kanskje ikke vil ha problem att akseptere att du kanskje taper noe annet (som fx svingrespons og aggressivitet i bakke, eller dårligere kontroll ved RIKTIG bratt kjøring etc.).

Netopp denne problematikken er noe av det jeg p.t. liker nå jeg kjør på Atomic og den primere grunnen til att jeg kjør med Atomic 1018-bindingene selv om en del andre gteamkjørere bruker andre bindinger: bindingene kan flyttes ca 2cm frem og bak ifht monterinsgstreken. Dette betyr att jeg kan endre mitt "standpunkt" ifht dagens planer; dvs. frem om jeg skal rote med noe bratt/teknisk og bak om jeg skal cruise/kjøre fort.

I ditt tilfelde ville jeg helt sikkert fundere på att montere bindingen 1-2cm lenger bak og dermed korte av tailen og hjelpe den att synke dypere ned samtidig som tuppen av skien vil ha lettere att holde seg ovenpå snøen. Med en ski som den du har kjøpt vil du formentlig stadig ha helt greie egenskaper på hardt underlag; selvom du må forvente att skien vil bli litt treigere inn i sving og ikke holde kantgreppet like bra i bakke. Men det lyder jo ikke som om det er det du er så veldig fokusert på (det finnes jo likevel ski som er mye bedre på dette om det er sånt du vil holde på med). Dog er det viktigt att du er forberedt på denne tradeoff; når først su begynder att borre er det svært att reversere monteringen 100% ettersom du jo plugger de ganme hullene. Og selv om jeg sier att det kan funke er det på ingen måte noen garanti for att du vil like resultatet (selvom jeg tror det).

Lykke til smile

.

Betryggende å se at det faktisk går an å ha konstruktive og produktive diskusjoner på dette forumet.

Hei Barks TB har strekt seg til 188cm

 
Annonse
Annonse
Annonse