Allround telemarksko

Trenger en allround telemarkstøvel. Til topptur, men som også duger i bakken. Er scarpa t-2 et bra valg? Hva med garmont squadra? Finner ikke helt ut åssen sko det er? Har følelsen av at det er en ganske stiv og høy sko.Noen som veit?

Jeg har kjørt på Crispi CX2 i 3 sesonger (nå er de helt utslitt, og dessuten heter modellen noe annet - CXP???) og er superfornøyd. Stiv nok til harde forhold i bakken, og topp å gå med. Hånda på hjertet, har ikke fått ETT gnagsår, og jeg har gått mye både med skia på beina og på sekken.

Jeg har bare erfaring med Scarpa T-2. Jeg har ikke gått så mye topptur, men de er super i bakka. Hvis man er passelig bra trent tror jeg ikke at det er noe i veien med å kjøpe høyere og stivere sko.

Bruker t1 både i bakken og på toppturer! Det kan være slitsomt opp, men det er absolutt hvert det!! Det er jo nedkjøringen alt handler om! Er du relativt nybegynner kan vel t2 være et godt valg. Gå for scarpa!

Squadra har skifta navn til EnerG, det er vel derfor du finn så lite info om den. Er vel meir ein sko til bakken som også duger til topptur enn omvendt. Den lavare modellen heiter SynerG

Scarpa, crispi og Garmont har alle forskjellig lest og det er viktigere at støvlene passer foten din enn at den er litt for høy, lav, stiv eller myk. Scarpa har vel smalest lest (T-1R er veldig smal) og Cripi er bredest.

God sko, passe stiv og den blir ikkje for tung når du skal gå oppover. Har hatt garmont sist sesong, dritt sko....

Der det er skiheis bruker jeg T1 frikjørings-gul-og-svart-varianten, mens på toppturer bruker jeg Crispi CX-4. Råd: Hvis du skal gå opp kun for å kjøre ned, er T1 helt grei. Hvis du skal gå en "vanlig" fjelltur eller lang anmarsj til en topp, så drit i hele plastjævelskapet. Jeg er så drittlei av å ligge i gørrfisen etter kompisene mine som går med E99 og Asolo Snowpine. Og de koser seg nedover de også. Min konlusjon er altså at selv CX-4 er for tung når du skal gå en del.

Lok har et viktig poeng her. Til mine føtter er det kun Garmont sin lest som passer. Scarpa er for smale, og Crispi blir for lave over vrista. Kjører på Garmont Veloce både i bakken og til toppturer. Den er fin å kjøre med, og grei å gå med. Eneste minus er at låsemekanismen på forovervinklinga kan være litt kranglete. Trur kanskje den enklere varianten Scarpa kjører på T-2 funker bedre.

 
Annonse
Annonse
Annonse