Kjøretips til nybegynner?

Jeg har et veldig banalt spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med: Jeg er fullstendig ny i topptur sporten, og har nettopp kjøpt utstyr til både meg selv og kona i håp om at det skal bli vår nye hobby. Vi hadde vår første tur nå sist helg, men det gikk ikke så bra som jeg hadde håpet: Turen opp gikk fint, men ned igjen ble verre (for oss begge). Jeg hadde trodd at det skulle gå veldig greit siden vi er godt vant med både langrenn og slalåm. «Dette er jo bare kombinasjonen av de to» prøvde jeg å overbevise min litt skeptiske kone om. Men det slo meg da vi skulle kjøre ned igjen at i langrenn har vi stort sett gått i kjørte løyper der man kan ploge ned de bratteste bakkene. Og slalåmbakker er jo alltid preparerte og harde, så her er det aldri noe problem å svinge seg fra side til side og dermed holde farten nede nesten uansett hvor bratt det er. Men hvordan i all verden kjører man i løs snø? Her gikk det jo ikke hverken å ploge eller å svinge...
Dette er sikkert superbanalt for de av dere som er aktive frikjørere, og egentlig ganske flaut å spørre om. Men jeg håper at noen tips kan redde oss og hindre at ambisjonen om en ny type friluftsliv får en brå død og at skiene havner på Finn.no
Jeg vil bli svært glad for tips!

Ulike snøforhold gir ulike teknikker . Eg vil anbefalle å sjå litt på serien "den perfekte svingen" her på friflyt.no .  Noke som hjalp mykje for meg var  å  kjøre mykje i alpinbakken med randoneutsyret, og då mest utanfor dei preparerte løypene og i oppkjørt/varierande snø.. 

Enig i å følge Den Perfekte Svingen her på Fri Flyt, men tenkte også å legge til denne kanalen på YouTube:

https://www.youtube.com/channel/UC1Ho5YvHCtyReazatbhBowA

Massevis av gode videoer, og en god del tips på hvordan kjøre og hvordan tenke både i og utenfor løyper. God tur!

Forresten! Det er ikke noe banalt spørsmål i det hele tatt! Det er godt spørsmål og hvis du finner svaret, så tror jeg ganske mange har lyst på det, inkludert meg! Det å kjøre utenfor preparerte løyper krever mer av deg rett og slett.

Tusen takk til dere begge for nyttige videolenker. Jeg ser jeg har noen ting å øve meg på her!

Følger! Syntes det var godt spørsmål, spesielt fordi det nesten er tabu å innrømme i topptur miljøet! "Pudder, powpow" osv. - det alle snakker om. Ser også en liten lei tendens til at nybegynnere (som meg selv) slenger seg på og fremstiller seg som litt tøffere enn det de er. Selv har jeg hatt bedre erfaringer enn den du hadde, på godt føre - i mine øyne; ganske fast underlag med noen cm løsere snø på toppen. Har til gode å forstå all hypen rundt massevis av pudder. Fikk oppleve godt over skistøvelene en gang; for det først så jeg ikke skia og eventuelle hindringer under og føltes som jeg gikk både opp- og ned-turen, fikk blant annet ikke nok fart, etter å ha bremset opp når jeg hadde mulighet fordi jeg ikke følte at jeg hadde kontroll mot all den massive snøen.

Jeg er heller ikke god nok til å få flyt i dyp pudder. Hadde en dag på Høgevarde for noen uker siden der det var så mye ny puddersnø at det bare ble tull. Ikke noe moro og sjukt slitsomt. Helt enig i at det er oppskrytt. Kombinasjonen mye løssnø, smale toppturski og dårlig teknikk er oppskriften på en kjip dag.

Mitt favorittføre er skare med litt løst på toppen eller veldig oppkjørt miks av løssnø og gammel snø.

Samle beina, hopp opp og ned for å kjenne på følensen av å surfe over snøen og prøv med press ytterski som man ellers gjør i bakken. 

Tror også jeg vil slå et lite slag for guide eller rett og slett veiledningstimer hos noen som kan det. Det tror jeg kan være til god hjelp også.

Skal man tilegne seg ferdigheter så er det greit å få noen tips, som flere er inne på her. Men dere må nok også øve på å kjøre med utstyret. Dra til et skianlegg og prøv dere utenfor løypene. Dere vil få langt flere høyde metere utfor her, i løpet av en dag, enn dere får ved å gå topptur.

 
Annonse
Annonse
Annonse