ANNONSEINNHOLD

Giro. Det høres jo ut som noe som har med sykkel å gjøre, og det er med sykkel at selskapets historie begynner. Deres første logo ligner på en seirende syklist ved målgang. Giro ble grunnlagt på et tegnebrett i California i 1985, som Giro Sport Design. Jim Gentes var mannen som startet det hele med noen revolusjonerende designidéer.

Både ski og sykkel er sport med stort utstyrsfokus, hvor godt design er viktig - særlig i toppsjiktet. Jim Gentes tegnet opp en aerodynamisk hjelm for time trial-øvelser, samt et nytenkende hjelmdesign kalt Prolight. Kort sagt definerte disse oppfinnelsene åttitallets sykkelhjelmer. Det sier vel nok at Greg LeMond vant Tour De France i 1989 og 1990 med Giro-hjelm på hodet.

 

Frikjørerfavoritten Jackson

Siden oppstarten har Giro vokst mye. I dag er de verdensledende på sykkelutstyr, men også en av verdens største merkevarer på snø. Det skyldes at de hele tiden har tenkt nytt og vært frampå. Det Jim Gentes skjønte, var at kravene til de beste utøverne la grunnlaget for innovasjon. Det er de som lever og jobber med hjelmen på, som vet hvor skoen trykker.

Erfaringene har lagt fundamentet for typisk Giro-design: Sikkerhet, nytenkende løsninger, lav vekt og høy komfort. Du ser disse kvalitetene skinne igjennom på årets nye hjelmer, som freeride-hjelmen Giro Jackson MIPS. Utformet med en lav profil og stilfulle luftsluser, bringer den tankene til designet på en sportsbil.

Vi har snakket med produktsjef Mattia Berardi og markedssjef Travis Tomczak. Disse gutta jobber i Sveits og i Utah med konsept, markedsføring og design fro Giro. De lever tett på snøen, kjører masse selv og brenner for sine fagområder. Travis Tomczak har med seg et eksemplar av den lekre Jackson-hjelmen. Frikjørerne i Giros stall har gått for Jackson og jenteversjonen Terra som årets utstyr, de fleste med retro-brillen Blok eller toppmodellen Axis som brille til. Denne nye hjelmen er så avansert at den ikke engang er tilgjengelig uten MIPS. Det er uansett standard for de fleste Giro-hjelmer, alle på et tilgjengelig prisnivå.

Sveitseren Mattia Berardi småprater om fjell i Norge, og hans uttale av norske stedsnavn er upåklagelig. – Da jeg først begynte å jobbe for Giro ble jeg overrasket over hvor mye research og utvikling de selv gjør. Det er ikke åpenbart for alle, men de fleste outsourcer arbeidet med passform, testing og sertifisering. Den jobben sendes kanskje til et kinesisk byrå som gjør testinga for, tja, 20 forskjellige selskaper. Hos Giro gjør vi det in-house.

 

Lekker presisjon

Det har sine fordeler. For Mattia Berardi skal produktdesign og utvikling utføres med sveitsisk treffsikkerhet og fokus på detaljene.

– Hver gang vi begynner på et nytt prosjekt starter vi med en skisse digitalt, og så har vi 3D-printer tilgjengelig på kontoret for umiddelbar testing. Vi har utstyr som gjør det mulig å 3D-printe komplekse detaljer som deler av goggle-rammer eller spenner, i plast og karbon, forteller han.

Det er dette fokuset på detaljene som blir åpenbart når man har et par Giro-briller i hendene. Se bare på hvordan Giro fikser rammeløst design på Axis og Ella helt sømløst takket være festeanordningen. Utskiftning av brilleglass føles som sci-fi: Ella og Axis-brillene har magneter i rammen som guider linsen inn i sporet. Det er lekende lett, linsen kneppes raskt på plass med et tilfredsstillende klikk. Du må nesten prøve det selv.

Giro har en designavdeling med mye sjel. Det finnes limited edition-utgaver og samarbeid med kunstnere og utøvere. Du kan få Axis goggles med en selvlysende (!) stropp og design av Lucas Beaufort, så du kan ha en brille som er like livaktig på utsiden som teknologien i linsen.

 

Vekk liv i snøen med VIVID

Axis og Ella har avanserte utskiftbare linser. I samarbeid med Carl Zeiss, verdensledende optikere, har Giro utviklet VIVID-teknologien.

– Jeg har lang bakgrunn fra å ha jobbet med goggles, og hva vi har fått til sammen med Zeiss er veldig stolt av, forteller Travis Tomczak.

– Vi vet at snø reflekterer hovedsaklig blått lys. Vi vil gjerne filtrere mesteparten av det, men det er også i det blå lyset at vi får med oss konturene i snøen og den viktige informasjonen vi trenger for å kjøre bedre og sikrere, sier han.

Axis og Ella kommer med to VIVID-linser som standard. En linse er til bruk i pent vær, hvor Zeiss-optikken hjelper å finne spor i blendende snø. Den filtrerer ca. 80% av synlige lysbølger for å gi optimal sikt. Du får også med en VIVID-linse for overskya dager, som filtrerer nærmere 40% av synlig lys. Du bytter mellom dem på noen sekunder i heiskøen med hansker på! I tillegg finnes det 25 ulike linser tilpasset dine behov - og din hjelm, så klart.

 

Sømløst design

– Vi tenker hele tiden på å få ting til å passe sammen, for alle ønsker seg en hjelm som passer med skibrillene. Hos Giro ga vi det et navn fra første dag vi begynte med goggles, og vi kalte det Seamless Compatibility, sier en tydelig engasjert Travis Tomczak.

 En annen funksjon Giro oppnår med med sømløst design er optimal ventilasjon. Hjelmen og brillene samarbeider for å forhindre dugging. Travis Tomczak peker på detaljene på hjelmen.

- Vi kaller det passiv-aggressiv ventilasjon, unikt for Jackson og Terra-hjelmene. Dette ventilasjonssystemet fungerer forskjellig i fart og stillestående. Slusene foran fanger opp kald luft i fart og presser ut den varme på baksiden. Når du er stille, holder hjelmen bedre på varmen, forklarer Travis Tomczak. 

 

Hodebry og fremskritt

– Det som er viktig for oss er at du kan stole på at hjelmen passer. Det kan ofte være avvik mellom enkelthjelmer hos andre merker, sier Tomczak.

 Passformen må du nesten oppleve i butikken. Med en svært fleksibel strammemekanisme vil en Giro hjelm rett og slett passe godt på hodet. Giro har brukt enormt med ressurser på å finne en optimal form som tilfredsstiller både komfort og sikkerhet.

- Vi har faktisk ødelagt tusener av hjelmer for å utvikle hjelmene vi har i dag, kan den internasjonale markedssjefen opplyse.

Alt dette skjer på et sted som kalles The Dome. Testsenteret ligger rett i nærheten av Giros hovedkvarter i Scotts Valley, og her jobbes det fulltid med å slå huet i veggen. Det vil si at man får test-dukker til å gjøre det. Laboratoriet er deleid av Giro med unik hjelm-ekspertise. Her finnes over 50 forskjellige maskiner og testanordninger, hvor hjelmer for skikjørere såvel som soldater får røff behandling. De blir hamret på, pressa og kastet på fra alle ulike vinkler. Her har de spesielle ambolter, utformet med uregelmessigheter som skal etterligne ting som fortauskanter, treknoller eller skarpe skøyter.

Det høres utvilsomt ut som en artig arbeidsplass, men denne typen leketøy gir resultater, slik som Giro sin videreutvikling av den patenterte MIPS-teknologien.

– Da vi jobbet med utformingen av racinghjelmen Avance, lærte vi mye om utfordringene som profesjonelle alpinister må leve med. På en nedkjøring må de håndtere forhold som er mer ekstreme enn de aller fleste på planeten, forteller Berardi.

 Giro lærte blant annet at man kan forbedre det kjente MIPS-systemet som reduserer friksjonsskader ved fall. Istedenfor et enkelt skli-lag mellom fór og skall har Giro utviklet det de kaller MIPS Spherical: Et helhetlig design som gjør at hjelmens indre og ytre seksjon sklir mellom hverandre.

– Vi brukte 3 år på å forbedre MIPS med Avance-hjelmen, og teknologien finnes nå også på prisgunstige hjelmer som Giro Emerge. De forbedringene har vi siden overført til sykkel også, sier han. Teknologien ble arvet over fra snø til sykkel og er nå en hovedfunksjon i flaggskipet Giro Aether, favoritten til mange proffsyklister, forteller produktsjefen.

 Uansett om det dreier seg om ski eller sykkel, snakker Travis Tomczak og Mattia Berardi om det alle kan kjenne seg igjen i. Det handler om at selvtilliten man føler på vei ned fjellsiden, starter med at man kan stole på utstyret sitt. Disse gutta vet at det handler om sjel og entusiasme. På sitt eget vis har Giro klart å smelte sammen dette med nitid fokus på detaljer og vitenskapelig utvikling. Resultatet kan du holde i hendene hos G-MAX, G-Sport eller Intersportbutikker, og i et utvalg frittstående forhandlere. Giro har samlet vitenskap og sjel til kvalitet du kan ta og føle på.