/ Sykkel

Her hadde Braaap-mannen blitt grå i håret

BLOGG: I helgen stisykkel-debuterte jeg, og bommet kraftig i lærdommen fra FFTV-serien.

Sist oppdatert 22. september 2015 kl 15.30
DEBUT: Her venter 300 høydemeter med stisykkeldebut på Hovden. Foto: Anders Holtet
DEBUT: Her venter 300 høydemeter med stisykkeldebut på Hovden. Foto: Anders Holtet

– Bare følg doseringene på toppen av heisen. De gir deg en pekepinn på hvordan løypa blir videre. Går det fint der går resten bra, sa sykkel-utleieren ved Hovden turistkontor.

En time senere, med gjørme godt over lisseknuten på skoene, kan jeg si at han tok feil.

Etter en uke med loddrett regn har solen såvidt begynt å smile til den lille fjell-landsbyen øverst i Aust-Agder. Kalenderen begynner å nærme seg oktober, og skal jeg få min stisykkeldebut i år må det bli nå. Og slik ble det. Og slik gikk det:

Med utgangspunkt i Øyvind Mæhles teori om en god stisyklist kan jeg derfor se meg skylding  i følgende punkter:

1. Ta KOM-en for enhver pris

Braaap-mannen mener KOM, eller King of the Mountain, skal tas for uansett om man må feie noen av banen. Appen kårer raskeste mann opp og ned en gitt sti. Her ble ingen førsteplasser gitt, etter at både opp- og nedfart gikk i en hastighet få kan skryte av.

2. Jag vekk idioter i løypa

Braaap-mannen har ikke tid til sinkere i løypa, og skal først ned av alle. Det rakk aldri jeg å gjøre, som var sistemann ned.

braaap
braaap

Omtrent slik hadde jeg blitt behandlet. Foto: Martin I. Dalen

3. Gun på i doseringene

Braaap-mannen oppfordrer til å slippe bremsene og gi alt inn i en dosering. For meg ble det inn med bremsen, kjøre doseringen lavt og unngå steinene. Utfordringen i seg selv var å komme rundt svingen.

4. Snik i heiskøen

For å få en skikkelig treningsøkt før topptur-sesongen følte jeg det var en god idé å sykle opp skianlegget. Riktignok en fin tur, men førti minutter med makspuls kan kreve sin mann. Vil du få effektive runs er ikke hundrelappen for heiskortet så ille likevel.

5. Slipp bremsa og gap det du må

Braaap-mannen vil helst at du skal slippe bremsene og gappe alle hindringer. For meg ble det å holde inn bremsene, sette de søkkvåte Adidas-skoene i gjørme-havnet under sykkelen, og løfte sykkelen over bekken. Omtrent slik så det ut hver gang jeg passerte en hindring som ble litt over mitt ellers lave nivå. Slipp bremsene og test hoppene hadde kanskje ikke vært så dumt.

6. Gi gass!

Er du i tvil om hvordan du løser hindringene bør du ta i god fart. Det gjorde ikke jeg, og endte heller med den gode, gamle føre-var-kjøringen som er så kjedelig at den nesten ikke burde skrives om.

Likevel, og til tross for dette, fikk jeg en opplevelse som få ting overgår. Neste sesong blir sykkeldebuten så fort snøen forsvinner.

Det er i skrivende stund 22. september, og skal du også komme deg ut på sykkelen i år bør du gjøre det nå. Det finnes mange gode heistilbud i alle deler av landet, og et lignende sykkelutleie-tilbud. Om ikke annet får du en fin tur i fjellet, og en opplevelse du ikke glemmer. På friflyt.no finner du mange gode alternativer til stier å prøve på. Flere av disse har også heis.

Publisert 22. september 2015 kl 15.30
Sist oppdatert 22. september 2015 kl 15.30
annonse
Relaterte artikler
annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen