Endurocupen 80/20, populært kalt enduro-cupen, går over fem forskjellige ritt over hele landet. I inneværende sesong gjenstår to arrangement- Oslo Enduro og Oppdal Enduro.
– En vekker til hele sporten
– Legger dette et mørkt teppe over de gjenstående rittene?
– Det gir en vekker til hele sporten om at dette kanskje går i en uheldig retning. Vi gjør også vurderinger om det, selv om vi ikke kan sammenligne oss med EWS. De samme tingene kan oppstå hos oss, og det er greit at alle som deltar gjør seg tanker om hva man holder på med. Som arrangør er vi selvsagt ansvarlige for at det skjer på en mest mulig risikofri måte, selv om også utøverne aksepterer risikoen enduro innbærer, sier Strøm.
– Påvirker det arrangering?
– Ikke direkte, nei. Sikkerhet er noe vi vurderer kontinuerlig, og er ikke en oppgave man blir ferdig med noen gang.
For heftig?
I etterkant av dødsfallet har nå enduro-formatet blitt heftig debattert på Terrengsykkel.no sitt forum. Flere av forumbrukerne mener konkurransene er i overkant heftige, både i inn- og utland.
– Selv har jeg synes at løypene i den norske serien har vært for lite tekniske, og med litt for mye flyt. Som også gir høye hastigheter, skriver brukeren Alice.
På spørsmål om hvilke tanker Strøm har gjort seg om enduro, svarer han følgende:
– Det har blitt heftige etapper og spektakulære ritt. Det ligger samtidig mye potensial i å holde det på et sikkert nivå, både for arrangøren og fra utøvernes side.
Vurderer tiltak
– Bør det være et krav om førstehjelpsutstyr under ritt?
– Det er flere ritt som har krav om det, både her i landet og i utlandet. Det er selvfølgelig noe som bygger et viktig apparat internt i miljøet. Det er også en del tiltak vi vurderer kontinuerlig, slik sporten utvikler seg i nivå. Å ha et krav om førstehjelpsutstyr har vi ikke tatt standpunkt til, men det kan være aktuelt, sier Strøm.
Han understreker at rytterne er viktige personer i løypa dersom det skulle skje et uhell.
– Vi opplever at mange tar dette på alvor, og har både med flere hjelmer og med førstehjelpsutstyr. Det er viktig, fordi ryttere ofte er førstemann til å kunne hjelpe dersom det skulle skje noe.