Skikjører med shoppestopp

ISPO, verdens største sportsmesse nærmer seg. Bilder av nye sekker, varmesokker (med batteri!) fargerikt treningstøy og ikke minst fete ski vil friste oss. Jeg kommer til å sikle, men kan ikke kjøpe. I 2014 har jeg nemlig et shoppefritt år. Helt tullete sier kanskje du. Helt nødvendig, sier jeg.

Sist oppdatert 24. januar 2014 kl 12.34
SILKEPUDDER: Drømmeforhold på Tyin Filefjell forrige helg. Jeg vil veldig gjerne at vi skal få oppleve slike forhold i alle vintre som kommer.
SILKEPUDDER: Drømmeforhold på Tyin Filefjell forrige helg. Jeg vil veldig gjerne at vi skal få oppleve slike forhold i alle vintre som kommer.

- Har du tenkt på at dette involverer skibriller, solbriller, stålkantsliping, gore tex og alt annet stæsj? skrev en kompis på min facebookside da jeg gikk høyt ut i bergenspressen før jul og frontet at jeg skal ha shoppestopp i 2014. Ja, jeg er klar over det. Jeg har nemlig definert shoppestopp som ingen nye klær, ikke noe sportsutstyr og ingen interiørting. Jeg innrømmer at det er treningstøy, skiklær og kult stæsj som blir vanskeligst for meg og ikke kjøpe. Jeg er en skikjører - en skikjører som liker både komfort og bra utstyr.

Bort med impulskjøp
Men hovedpoenget med min shoppestopp er ikke å stoppe ogkjøpe nyttige ting for all fremtid. Hovedpoenget er å få bort impulskjøpene. Å bli mer bevisst på hva jeg etterhvert kommer til å kjøpe. Jeg vet at mange flere enn meg ofte kjøper ting som de angrer på. Ting som vi rett og slett ikke har behov for, men som man finner, forelsker seg i og kjøper på impuls. Derfor har jeg valgt å bli en bevisst forbruker. Ja, kanskje overbevisst forbruker fordi dette året blir det null shopping.

Handler over evne
Det er en viktig grunn til dette valget. En grunn som stikker dypt. Jeg er nemlig ekstremt glad i naturen. Og jeg jobber i et miljøselskap hvor jeg ser at vi mennesker direkte påvirker miljøet ved våre daglige valg. Du som leser dette er sikkert som meg, du elsker vinter, fjell og nysnø. Du elsker å kjøre ned bratte fjellsider etter å ha gått til topps og fylt lungene med frisk luft. Men har du noen gang tenkt på at du som forbruker kan være med og ødelegge disse fine naturopplevelsene? Det er nemlig slik at vi i dag handler over evne. Vi kjøper enormt mange ting. Mye trenger vi, men langt fra alt. Har du tenkt over at produksjon av både klær og annetstæsj kan være negativt for miljøet? Et miljø som du er så glad i?

Vanskelig problemstilling 
Jeg vet at dette er en vanskelig problemstilling. På ene siden ønsker vi å følge med i tiden, kjøpe siste mote og ikke minst teknisk bekledning som fungerer bra. Men på den andre siden, når du får vite at klær har en betydelig klima- og miljøbelastning globalt, hva tenker du da? Ifølge Framtiden i våre hender bidrar klesimporten i Norge til et årlig CO2-utslipp tilsvarende 750 000 biler. Det er vanvittig mye. På sikt kan det gå ut over naturopplevelsene til våre barnebarn og oldebarn. Vil vi det? Neppe. Men vi ønsker jo heller ikke at næringslivet skal gå dunken fordi alle slutter å shoppe. Vi trenger forbruk, men vi trenger et bevisst forbruk. Ser du forskjellen?

Du kan bli en bevisst forbruker ved å kjøpe kvalitet som varer i mange år. Eller du kan bli flinkere til å kjøpe gjenbruk. Ski og snowboard er en av de tingene som vi er flinke til å gjenbruke. Markedet for dette er både stort og godt. Redesign og gjenbruk av skibekledning er vi heller dårlig på. Men flere merkevarer som f.eks Patagonia har stort fokus på gjenbruk. De lager blant annet fleecegensre av plastflasker og bruker organisk bomull i klærne. De ønsker å sette et minst mulig økologisk fotavtrykk med sin klesproduksjon. Med andre ord, det skjer mye i bransjen og det er bra. Om vi som forbrukere også tar bevisste valg så kan vi få både produsenter og forbrukere til å tenke miljø i hele verdikjeden. Det er altså mulig å være glad i friluftsliv, være en skikjører og samtidig tenke på miljøet!

Sett dine miljømål
Hva vil jeg oppnå med et shoppefritt år? Jeg vil bli en mer bevisst forbruker. Jeg vil bruke det jeg har litt lenger, og dermed gjøre en innsats for miljøet. Shoppestopp er bare en av mange ting jeg gjør for å være miljøbevisst. Alle monner drarog du bør sette dine miljømål for både året og ikke minst livet.Jeg håper selvsagt at min shoppestopp skal motivere andre til å bli mer bevisste forbrukere. Tenk gjenbruk og kjøp kvalitet om du må kjøpe noe. Skibuksen min går nå inn i sin tiende sesong. Den er brukt mye, men holder enda! Om glidelåsen ryker, ja så kan den repareres! De der sokkene med batteri må jeg innrømme at jeg ønsker meg. Men det får vente. Jeg får heller fryse litt på tærne eller gå en ekstra runde opp et fjell for å få varmen.

Elsker silkepudder
Om du tror at jeg kommer til å storshoppe i 2015 og handle alt jeg ikke fikk lov til i år, så tar du feil. Jeg vet allerede at jeg kommer til å bli en mer bevisst forbruker. Fordi jeg elsker naturen og følelsen av silkepudder. Fordi jeg vil at mine barn og barnebarn skal få oppleve det samme. Fordi jeg vet at jeg kan være med og påvirke miljøet i en positiv retning. Fordi jeg vil sette minst mulig fotavtrykk på kloden. Vi liker jo alle usporede fjellsider - ikke sant?

Mette Nygård Havre
Skikjører og miljøentusiast
(Kommunikasjonssjef i renovasjonsselskapet BIR AS) 

Publisert 24. januar 2014 kl 12.34
Sist oppdatert 24. januar 2014 kl 12.34
annonse
Relaterte artikler
annonse
VERN I GAVE: Barth-Eide sa at 'avtalen' om å verne 30% av verdens natur var en gave til verdens barn. Men hva fikk de egentlig? Illustrasjon: Didrik Magnus-Andesen
Alle barn ble lovet en gave som skulle løse naturkrisen. Men hva skjedde så?

Mysteriet med den krympende julegaven

SINT: Henrik Kristoffersen reagerte med sinne og snøballkasting da klimademonstranter tok seg inn i målområdet under verdenscuprennet i Gurgl. Foto: Skjermdump/NRK
Kommentar fra Nikolai Schirmer og Ørjan K. Aall

Tar oppgjør med Henrik Kristoffersen

SKIGARDEROBEN: Egentlig har artikkelforfatteren sverget på at han har kjøpt sitt siste par ski for noen år siden. Foto: Alexander Urrang Hauge
Luksusproblemer og utstyrsdilemma

Hvor mange par skal du egentlig ha?

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen