REDAKSJONENS TOPPTURTIPS #1: Hesteskotraversen

Terrengsykkel-redaktør Kristoffer Kippernes har slekt i Romsdal, og selv om han er mest aktiv på to hjul, er han ikke fremmed for skitur i Romsdalen.

Sist oppdatert 31. mars 2015 kl 09.14
ROMSDALEN: Tre topper er inkludert i Hesteskotraversen, noe som betyr mange høydemeter og masse nedoverkjøring i vakre romsdalsomgivelser. Foto: Kristoffer Kippernes

I påska presenterer vi toppturfavorittene til noen av redaksjonsmedlemmene i Fri Flyt. Først ut er Terrengsykkel-redaktør og stisyklist Kristoffer Kippernes:

Kristoffers fakta om Hesteskotraversen

Hvor: – Isfjorden, Møre & Romsdal (går over toppene Søre Klauva, Klauva og Kirketaket)

Lengde: – Aner ikke (20 km.)

Høydeforskjell: – Har ikke peiling (2343 meter)

Tid: – Vi startet i halv 9-tiden om morgenen og var tilbake ved bilene i 5-tiden på ettermiddagen.

– Jeg har jo gått skrekkelig få toppturer, men en av de få syns jeg var sinnssykt fin er Hesteskotraversen i Romsdal. Dette var en tur jeg ble tatt med på da jeg besøkte kompis Tommy Soleim i Romsdal Adventure for et par år siden. Det var 17. mai, og jeg hadde vel drømt om en sånn type feiring i flere år, etter å ha traska rundt i Trondheim sentrum med svett softis og bråk rundt meg, forteller Kippernes.

Terrengsykkel-eksperten er flinkere til å få med seg kamera og omgivelser enn fakta om turen, men han husker i det minste hvorfor hesteskotraversen i Romsdal er hans påskeanbefaling til friflyt.no-leserne:

– Vi starta sånn passe tidlig på dagen, og tråkka avgårde på fin skare. For meg som er ganske uerfaren, men i grei fysisk form, var dette en fin tur. Ingen av klatringene var for tunge, og utforkjøringene var ikke spesielt vanskelige. Det eneste punktet jeg sleit litt med, var opp siste klatringa til baksiden av Kirketaket. For en med høydeskrekk og lite interesse for klyving i steinrøysa ble det litt mye svetting her, men med gode turkamerater med mye turerfaring rundt meg gikk det bra. Det eneste jeg ikke hadde tatt høyde for var varigheten på turen, så jeg gikk tom for drikke lenge før Kirketaket og siste utforkjøring. Vi avslutta med fin nedkjøring derfra i skikkelig fin sløsj, og da vi kom ned til bilen var skara vi gikk på samme morgen bare rennende sørpe.

_IPP0999

SYKKELSJEFENS DRØMMETUR: Hesteskotraversen i Romsdal er Terrengsykkel-redaktør Kristoffer Kippernes´ favoritt-topptur. Foto: Kristoffer Kippernes

LES OGSÅ: Trofétoppen

Publisert 31. mars 2015 kl 09.15
Sist oppdatert 31. mars 2015 kl 09.14
annonse
Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)