/ Topptur

Sju Gaustatopp-renner på samme dag (!)

Kennet Baarlid, Vemund Øvstehage og Kristoffer Klonteig gikk opp og kjørte ned sju av rennene på Gaustatoppen på en dag.

Sist oppdatert 6. mai 2015 kl 10.30
Gaustatoppen topptur randonee gausta ski snowboard alpin fri flyt guide
SJU PÅ EN DAG: Tre karer kjørte sju av rennene på Gaustatoppen på en og samme dag Har det skjedd før tro?

Kennet forteller om turen, som inneholdt totalt 2100 høydemeter:

Etter å ha vært på Gaustadtoppen flere ganger tidligere kjente vi godt til toppen. I vinter har vi vært i Chamonix i tre måneder, og vi fikk ideen der nede. Med mye skikjøring og god form tenkte vi at dette var mulig å gjennomføre i Mai når vi kom hjem fra Chamonix. Det var meldt bra vær lørdagen, så vi dro opp til Kristoffers hytte, som ligger 40 minutter unna, på fredag 1. mai.

Vi viste det var snakk om en god del høydemeter opp og ned, så vi var avhengig av å legge en god plan for hvilken rute vi skulle velge, og starte tidlig. Dette endte med at vi startet med renne nummer sju som går ned fra selve toppunktet. Deretter jobbet vi oss bortover mot renne nummer en ved hovedtårnet.

Les vår anleggsguide til Gausta skisenter her!

Gaustatoppen-fullført-prosjekt

SOLID ARBEIDSDAG: Gutta kjørte disse sju rennene på en dag.

Dagen startet tidlig og vi startet å gå klokka 06.00 fra bommen. Det var en noe trøtt og stille gjeng som gikk oppover i soloppgangen. Da vi kom opp til toppen etter en time og 20 minutter steg stemningen, og vi gikk bortover ryggen til toppunktet. Vi stoppet ved inngangen til hver renne og fikk god oversikt.

Renne sju og seks hadde gode forhold, men renne fem var den beste, men også den lengste med flest høydemeter.

På toppen etter renne 5 var mye gjort. Da kunne vi starte på de fire rennene som henger sammen og ikke er like lange. Vi innså nå at prosjekt var gjennomførbart.

femmern

FEMMER´N: I renne nummer fem fant gutta de beste forholdene.

De fire siste renne bød ikke på like gode forhold. Beina ble stadig tyngre, men vi klarte å holde jevn fart. Vi måtte lage våre egne bootpack (spor) på vei oppover, og var derfor avhengig av å rullere med 100 skritt hver.

God stemning på toppen før siste nedkjøring. Ble feiret med cola og store mengder sjokolade. Klokken var da ca 14 og vi hadde vært ute i  åtte timer. Nedkjøringen i renne en bød igjen på gode forhold og det gikk raskt ned til «syreskogen«.

I bilen på vei hjem var vi veldig fornøyde med å ha gjennomført en idé som kom opp allerede i Chamonix. Turen tok 8 timer og vi gikk 2100 høydemeter, hvorav 1200 var booting med stegjern og ski på sekk.

LANGTUR: 2100 høydemeter, mange av dem med skiene på sekken, måtte til.

Publisert 6. mai 2015 kl 10.30
Sist oppdatert 6. mai 2015 kl 10.30
annonse
Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)