– Alpinanleggene må anerkjenne sin verdi

KOMMENTAR: Vi må anerkjenne at heiskortet er verdt den prisen som settes! Heiskortet er vår valuta, vårt levebrød.

Sist oppdatert 24. oktober 2016 kl 13.29
SESONGKORTPRISER: Cecilie Marese Grendahl i Sogndal Skisenter, Hodlekve, mener det er viktig å anerkjenne verdien til et skisenter. Foto: Bård Basberg
SESONGKORTPRISER: Cecilie Marese Grendahl i Sogndal Skisenter, Hodlekve, mener det er viktig å anerkjenne verdien til et skisenter. Foto: Bård Basberg

Cecilie M. Grendahl

  • Styreverv i Alpinanleggenes Landsforening.

  • Daglig leder i Sogndal Skisenter, Hodlekve.

  • Kommentaren er et innlegg i den pågående debatten om sesongkortpriser i Norge.

IMG-20150330-WA0003

Opprøret for lavere heiskortpriser som våre kunder nå har satt i gang har vi alle sammen sett gjennom ulike medier de siste ukene og månedene. Det er forståelig at våre gjester følger opp med økt prispress på bransjen, når noen anlegg starter sesongen med å halvere sesongkortprisene. Det er naturligvis valgfritt å tilby reduserte priser, og dette må et hvert enkelt anlegg vurdere effekten av selv. Noen har inntektskilder gjennom varme senger og et fullt aktivitetstilbud, som de har inntjening på. Eller et stort marked å hamstre inn sesongkort på. 

Vi vet at skikjørere skapes tidlig. Det er jo de som har lært seg å stå på ski en gang tidligere i ett mindre skianlegg, som er tilstede gjennom utallige dugnadstimer og initiativ fra ildsjeler, med støtte fra kommuner eller hjørnestensbedriftene, som senere lærer egne barn igjen å finne gleden i dette og reise på skiferie til andre anlegg. Det er de bittesmå lokale anleggene som gir alle en mulighet til å komme seg på ski. Vi er jo norske, født med ski på bena. Det er en selvfølge at vi skal på ski!

Utfordringen nå er at vi som er små (jeg selv jobber i Sogndal), vi har kun én inntekt, nemlig sesongkortene. Heiskortet som gir grunnlaget for at vi kan overleve. Hvis prisene på dette skal halveres så kan vi med sikkerhet si at mange av de verdifulle, mindre ”rekrutterings- anleggene” vil ikke tåle en slik inntektssvikt. Det vil resultere i konkurser, og ingen tilbud på mindre steder. 

Jeg har selv venner om støtter disse opprørene, men kjenner godt på kroppen at dette er ikke godt for bransjen. Vi sliter oss gjennom sesonger, med null marginer, og timene som ofres framfor familie og alt annet liv i løpet av sesongen må settes i fokus. Vi må anerkjenne at heiskortet er verdt den prisen som settes! Heiskortet er vår valuta, vårt levebrød.

Det er viktig at alle får se hvor hardt det jobbes og hva som kreves for å holde denne næringen levende, og vi må vise at vi står samlet i bransjen om at vi er nødt til å ha en inntekt som sikrer at vi kan fortsette med å tilby en av de grunnleggende norske verdiene som skapes i alle kriker og kroker av Norge!

Jeg synes det er på høy tid at vi får en realityserie som viser #livetbakheiskortet.

Takk til alle som går inn mot enda en sesong, og vær stolt!

Publisert 24. oktober 2016 kl 13.29
Sist oppdatert 24. oktober 2016 kl 13.29
annonse
Relaterte artikler
annonse
VERN I GAVE: Barth-Eide sa at 'avtalen' om å verne 30% av verdens natur var en gave til verdens barn. Men hva fikk de egentlig? Illustrasjon: Didrik Magnus-Andesen
Alle barn ble lovet en gave som skulle løse naturkrisen. Men hva skjedde så?

Mysteriet med den krympende julegaven

SINT: Henrik Kristoffersen reagerte med sinne og snøballkasting da klimademonstranter tok seg inn i målområdet under verdenscuprennet i Gurgl. Foto: Skjermdump/NRK
Kommentar fra Nikolai Schirmer og Ørjan K. Aall

Tar oppgjør med Henrik Kristoffersen

SKIGARDEROBEN: Egentlig har artikkelforfatteren sverget på at han har kjøpt sitt siste par ski for noen år siden. Foto: Alexander Urrang Hauge
Luksusproblemer og utstyrsdilemma

Hvor mange par skal du egentlig ha?

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen