/ Padling

Vil bli kvitt padlerne i Jordalen

Dårlig oppførsel fra elvepadlere på besøk kan føre til at padleklassikeren Jordalselva blir ødelagt.

Sist oppdatert 4. juni 2014 kl 14.40
TRUET: Den nedre delen av den superklassiske padleturen på Jordalselva på Voss trues av kraftutbygging og dårlig oppførsel fra elvepadlere. Foto: Tore Meirik
TRUET: Den nedre delen av den superklassiske padleturen på Jordalselva på Voss trues av kraftutbygging og dårlig oppførsel fra elvepadlere. Foto: Tore Meirik

Denne uka var elvepadlerne Silje Skorve og Lars-Georg Paulsen med på befaring i Jordalen sammen med blant annet Norges Vassdrags- og Energivek (NVE) og grunneierne i dalen. På befaringen kom det fram at grunneierne helst ser at padlerne holder seg unna.

– Flekker ræv

– Grunneierne i Jordalen ønsker i utgangspunktet bare at man prater med dem og viser respekt. De er svært ok å ha med å gjøre, men det er klart de har problemer med å godta at folk flekker ræv, parkerer i vegen for traktoren, forsøpler beitet til dyra, legger igjen avføring og dopapir, tråkker på beitemark, camper hvor som helst og stresser husdyr. Fra Jordalen fins en lengre historie som endte med at noen sauer døde etter uvøren framferd fra padlere, forteller Skorve.

LES OGSÅ: Bygger ut i Jordalselva

Hun deltok på befaringen for å informere om hvilke deler av elva som brukes til padling, og Skorve føler padlerne blir tatt på alvor av NVE.

LES OGSÅ: Padlerne reddet Eidsåa

Svært skeptiske til padlerne

Grunneierne har, naturlig nok, sterk innvirkning på spørsmålet om kraftutbygging i Jordalselva. Nå kan deres dårlige erfaring med oppførselen til padlerne være tungen på vektskåla som fører til at elva ødelegges. Plasseringen av kraftstasjonen er slik at omtrent en tredel av verdensklassepadleturen på nedre del av elva blir berørt.

– Ikke alle jordølene virka overbegeistra over utbygginga, men de er avhengige av flere inntektskilder for å fortsette gårdsdrift der oppe. Vi prata om andre måter å tjene penger på, men da jeg spurte om de var interessert i samarbeidsprosjekt var de i utgangspunktet svært skeptiske til padlerne, og så helst at det ikke var padleaktivitet i Jordalen i det hele tatt, sier Skorve.

KLASSISK RUN: Enkel tilgang og mange råflotte fosser –inkludert noen av den store typen- har gjort Jordalselva til en av verdens fineste padleelver. Foto: Tore Meirik

– Ødelegger for alle

– Hva syns du om oppførselen til padlerne?

– Med slik oppførsel ødelegger man både for seg selv og andre. Padlere kommer ofte i konflikt med både fiskere og grunneiere. Kanskje er det barnslige fakter begge veier, kanskje vi ikke respekterer hverandre som vi bør. Dersom vi viser litt storsinn først vil vi svært ofte få positive holdninger tilbake. Jeg må presisere at de fleste padlere er svært kjekke og fine folk, men det er dessverre noen få som ødelegger ryktet vårt, og holdningene til oss. Så vi må være flinke til å oppfordre hverandre til god oppførsel i naturen, og respektere andre brukere.

Vanskelig å informere

– Mange utenlandske padlere finner veien til Jordalen, tror du det er forskjell på deres og nordmenns oppførsel?

– Nja, nordmenn begynner nok å bli mer bevisst på disse problemene. Men jeg er redd vi også kan glemme å tenke oss om. Det er ikke noe kjekt å bli jaga vekk når en skal på elva, og da er det fort gjort at man oppfører seg på lite gjennomtenkt vis. Men en del tilreisende har vært vanskelig å informere, det er ikke alltid de snakker så godt engelsk, og de organiserer gjerne reisen si selv, uten å spørre oss lokale. Kanskje har de hørt om allemannsretten, og trur de kan gjøre som de vil uten å ta hensyn, sier Skorve.

Etter planen skal innstillinga til NVE være klar til vinteren.

SELVESTE´N: Storfossen i Jordalselva er rosinen i pølsa på nedre del, men denne fossen bir heldigvis ikke berørt av utbygginga. Foto: Tore Meirik

Publisert 4. juni 2014 kl 14.40
Sist oppdatert 4. juni 2014 kl 14.40
annonse
Relaterte artikler
annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen